Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2014-15

 Las especies no son entidades aisladas que sólo evolucionan gradualmente. Por ello, los organismos no sólo interactúan con el medio ambiente sino también con los organismos que viven en él. Estas interacciones entre organismos y sus consecuencias son cada vez más patentes y despiertan mayor interés. Algunas de éstas interacciones dan como resultado importantes enfermedades de plantas y de animales. Sin embargo, muchas de las interacciones entre organismos son positivas. Entre otros aspectos los consorcios entre organismos permiten soportar mejor el estrés que de forma individual. Por ello, son un motor evolutivo. Los ambientes mediterráneos son un ejemplo de ecosistemas bajo estrés (hídrico fundamentalmente) en los que las interacciones entre organismos empiezan a desvelarse como un factor importante en su dinámica. En esta asignatura realizaremos un breve análisis de las interacciones bióticas, utilizando en muchos casos a los hongos que por su estructura y biología son proclives a interactuar con muchos organismos. Las interacciones pueden ser duales, pero son corrientes las relaciones tritróficas como las de los antagonistas de patógenos de plagas o enfermedades. En estas interacciones los hongos se comportan como endófitos de plantas o algas. Los organismos pueden también contener virus o bacterias en endobiosis que modifican sus actividades o su adaptabilidad. Muchas de estas relaciones complejas están mediadas por estructuras, metabolitos y regulación génica. Una consecuencia de las interacciones es la transferencia horizontal de genes, que está siendo desentrañada por las nuevas tecnologías genómicas. En conclusión, ningún organismo es una "isla" completa. Podríamos concluir diciendo que las interacciones biológicas son un aspecto multidisciplinar de la biología que está cambiando sus paradigmas, sobre todo los que hacen referencia al cambio evolutivo.

En el contexto del MAGEM, la asignatura se relaciona con la mayoría de las asignaturas obligatorias y con muchas de las de las especialidades. En particular es un puerta a Patología Vegetal, Control Biológico y Biología y Ecología del Suelo entre otras materias.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer el funcionament, l'estructura i la dinàmica dels ecosistemes mediterranis, tant en el medi terrestre com en el marí, així com els territoris tradicionalment manipulats per a l'explotació dels recursos.
  • CG10 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes en l'àmbit de la investigació científica.
  • CG2 : Conèixer i valorar la diversitat en tots els sentits del viu, no solament referit a altres organismes, sinó també en la diversitat social i cultural.
  • CG3 : Ser capaç de dissenyar i desenvolupar estratègies sostenibles per a la gestió d'ecosistemes mediterranis, tant en els espais naturals objecte de protecció com en les àrees d'influència antròpica.
  • CG4 : Avaluar el canvi global, analitzant la velocitat dels processos i dels canvis que protagonitza l'actuació humana en el territori.
  • CG5 : Utilitzar en la pràctica, per a resoldre problemes medioambientals, la tecnologia i els mètodes que en l'actualitat inclouen des de l'anàlisi genomicoproteòmica en els organismes fins a les tecnologies de sensors remots.
  • CG6 : Desenvolupar la capacitat de treball multidisciplinari en equip que congregue especialistes de diversos camps competencials del medi ambient.
  • CG7 : Tenir capacitat per a resoldre problemes ambientals relacionats amb l'activitat empresarial i de les administracions públiques.
  • CG8 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CG9 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.

 

Competències específiques:>>mòdul bàsic

  • MB1 : Interpretar les interrelacions entre factors ambientals i processos ecològics del mar Mediterrani, i la seua importància per a la conservació i ordenació de la biodiversitat i recursos marins.
  • MB10 : Usar, gestionar i produir bases cartogràfiques digitals per a obtenir informació ambiental procedent de les imatges derivades de l'ús de sensors remots.
  • MB11 : Desenvolupar models per a poblacions amb estructura i aplicar-los per a la realització de prediccions de la seua evolució en diversos escenaris.
  • MB12 : Modelar sèries temporals d'abundància de recursos marins.
  • MB2 : Aplicar els mètodes per a quantificar els descriptors ambientals, biòtics i sistèmics principals de qualsevol tipus d'ecosistema terrestre mediterrani.
  • MB3 : Identificar els processos bàsics del funcionament d'un ecosistema mediterrani terrestre i el seu risc de degradació i col·lapse.
  • MB4 : Comprendre la importància i aplicacions de les interaccions entre organismes d'ambients mediterranis.
  • MB5 : Conèixer les implicacions del procés històric de colonització humana sobre els ecosistemes, els seus efectes i l'evolució del paisatge actual.
  • MB6 : Conèixer els processos geomorfològics que han modelat la conca mediterrània al llarg de la història i la seua prospectiva.
  • MB7 : Avaluar les necessitats de culturals i les pràctiques agrícoles necessàries en explotacions de l'àmbit mediterrani.
  • MB8 : Ser capaç d'avaluar la fertilitat i la capacitat d'usos dels sòls i dissenyar pràctiques per a conservar-los.
  • MB9 : Ser capaç de caracteritzar el clima i analitzar els problemes de disponibilitat hídrica en els ecosistemes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer les interaccions, fonamentalment a microescala, entre organismes en ambients mediterranis.
  • Utilitzar tècniques per a estudiar les interaccions entre organismes.
  • Comprendre el paper i les aplicacions d'aquestes interaccions.
  • Entendre el comportament dels fongs en les vessants paràsita, simbiòtica i saprotròfica.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15

GENERALES
-Conocer las interacciones, fundamentalmente a microescala, que existen entre organismos en ambientes mediterráneos.
-Utilizar técnicas para su estudio.
-Comprender el papel de dichas interacciones y su aplicación.
-Entender el comportamiento de los hongos en sus vertientes parásita, simbiótica y saprotrófica
-Sentar las bases para el estudio de materias más especificas del Master como Patología Vegetal, Control Biológico y Biología y Ecología del Suelo que incluyen interacciones entre organismos
ESPECIFICOS
-Conocer las técnicas de análisis molecular masivo y su aplicación para enterder el interactoma de asociaciones de organismos
-Aplicar dichas técnicas al estudio de interacciones
-Comprender el papel de la simbiosis en estudio teórico y practico (aprovechamiento) de ecosistemas

 

 

;

Dades generals

Codi: 35604
Professor/a responsable:
LOPEZ LLORCA, LUIS VICENTE
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
    Àrea: BOTÀNICA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix