Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

El professorat s'enfronta diàriament a l'aula a problemes que moltes vegades no sap identificar ni abordar. Les queixes i preocupació dels docents, tant d'Educació Primària com d'Educació Secundària, giren entorn de la presència d'una sèrie de situacions que van des dels comportaments disruptius que impedeixen el normal desenvolupament de les classes, fins a la presència de problemàtiques més greus com el ciberbullying, la violència de gènere en adolescents o les addiccions. La formació del professorat, conseqüentment, és un factor clau per a la qualitat educativa; en aquest sentit, dissenyar processos de formació docent suposa tindre en compte diversos factors que s'orienten a l'adquisició de competències també diverses com la capacitat d'intervindre i sobretot previndre situacions problemàtiques que afecten la convivència, al clima positiu de l'aula i al redimineto acadèmic de els/as xiquets/as i joves.

En el marc del Màster Universitari en Investigació Educativa, aquesta matèria cobreix l'espai referit a l'aprenentatge professional docent al costat de les assignatures Investigació en desenvolupament professional docent, Investigació en Docència Universitària i Mètodes Qualitatius d'Investigació. Aquesta assignatura situa les perspectives teòric-conceptuals actuals sobre la investigació en convivència i confictos, desenvolupant les principals problemàtiques de la investigació en mediació, diversitat i inclusió.

En el ambito educatiu de l'educació universitària i no universitària, i a través de les metodologies qualitatives, quantitatives o mixtes, la matèria connecta a l'alumnat amb pràctiques i investigacions per a optimitzar les situacions educatives en contextos reals.

En l'assignatura s'integren tres dels dèsset Objectius de Desenvolupament Sostenible, aprovats el 25 de setembre de 2015 per l'Assemblea General de Nacions Unides amb el vistiplau de 193 dels seus Estats membres per Resolució A/CAP DE BESTIAR/70/1 - Agenda per al Desenvolupament Sostenible:

L'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4: Educació de qualitat
L'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 5: Igualtat de gènere
L'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 10: Reducció de les desigualtats

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Competències en construcció i en l'aplicació dels coneixements adquirits, i en la resolució de problemes d'investigació dins dels contextos multidisciplinaris relacionats amb la investigació educativa.
  • CG4 : Habilitats d'aprenentatge autònom avançat, i també revisió i avaluació d'investigacions.
  • CG5 : Capacitat d'actuació ètica en el desenvolupament de la seua recerca i avaluació de les investigacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Competències en la comprensió, l'anàlisi i aplicació dels coneixements adquirits.
  • CE2 : Competència en la resolució de problemes de recerca dins dels contextos multidisciplinaris relacionats amb la investigació educativa.
  • CE5 : Capacitat per a expressar, presentar i comunicar resultats o troballes de la investigació de manera coherent i estructurada.
  • CE7 : Habilitats d'aprenentatge autònom avançat en la recerca de marcs i fonts d'investigació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Coneixement dels diferents models teòrics d'atenció a la diversitat.
  • Coneixement dels diferents programes d'atenció a la diversitat: de la integració a l'escola inclusiva.
  • Coneixement dels diferents programes de convivència i prevenció de conflictes en el medi escolar.
  • Capacitat d'anàlisi i síntesi, així com de discriminació en relació amb els paradigmes conceptuals previs.
  • Competències de treball analític, sintètic i sistémico en relació amb els coneixements adquirits.
  • Adquisició d'habilitats de treball interdisciplinari i en equip en el marc de la convivència necessària dins de la institució educativa.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

A través de la comprensió de les perspectives actuals sobre convivència i conflicte en la comunitat científica educativa internacional i la utilització de metodologies qualitatives, quantitatives o mixtes l'estudiant:

- Adquirirà competències conceptuals, procedimentals, actitudinals i investigadores necessàries per a un bon acompliment professional.

- Identificarà problemàtiques educatives, comprendrà les relacions entre els factors implicats, i proposarà solucions innovadores que fomenten la sostenibilitat en els contextos investigats.

 

 

;

Dades generals

Codi: 11988
Professor/a responsable:
MERMA MOLINA, GLADYS
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: TEORIA I HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix