Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

En el contexto de la formación del profesorado de secundaria, cobra especial relevancia la capacidad para llevar a cabo estudios empíricos que permitan a los futuros/as orientadores/as mejorar su práctica profesional y despertarles el interés por la investigación. A través de la asignatura de Investigación e Innovación en Educación Secundaria se pretende que el alumnado desarrolle las competencias necesarias para conocer e identificar los diferentes enfoques, métodos y diseños de investigación y sea capaz de planificar y llevar a cabo investigaciones educativas en el contexto de la especialidad.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques (CE)

  • CE17 : Assessorar i col·laborar amb el professorat en la revisió i millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge i de l'avaluació, i posar-los en pràctica en cas d'impartir alguna matèria del currículum.
  • CE22 : Identificar necessitats, establir objectius i participar en el disseny de plans d'intervenció concordes amb els resultats de l'anàlisi dels centres educatius i els sistemes relacionats.
  • CE23 : Col·laborar en l'establiment d'estructures de treball col·laboratiu amb els docents i altres membres de la comunitat escolar, així com amb altres professionals que intervenen en els centres educatius.
  • CE27 : Conèixer i emprar eines digitals útils en les tasques d'orientació i tutoria i en el desenvolupament de les funcions de l'orientador.
  • CE34 : Identificar i formular problemes rellevants sorgits en els centres educatius que porten a emprendre activitats d'investigació i millora.
  • CE35 : Participar i col·laborar en projectes d'investigació i innovació orientats a l'anàlisi i millora de les pràctiques educatives.
  • CE36 : Donar suport al treball en equip dels docents mitjançant estratègies i tècniques de treball col·laboratiu i d'anàlisi de la pràctica docent per a potenciar el treball en equip del professorat, especialment amb base en les TIC.
  • CE37 : Secundar l formació contínua del professorat aportant eines conceptuals i metodològiques per a la reflexió sobre la pròpia pràctica.
  • CE38 : Assessorar en els processos d'avaluació de la qualitat i l'elaboració dels plans de millora.
  • CE39 : Conèixer investigacions i innovacions rellevants i actuals en l'àmbit de l'orientació, i identificar els fòrums adequats per a difondre els resultats de les pròpies investigacions.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Identificar i formular problemes rellevants, sorgits als centres educatius, que comporten emprendre activitats de recerca i millora.
  • Participar i col·laborar en projectes de recerca i innovació, orientats a analitzar i millorar les pràctiques educatives.
  • Donar suport al treball en equip dels docents, mitjançant estratègies i tècniques de treball col·laboratiu i d'anàlisi de la pràctica docent, per a potenciar el treball en equip del professorat, especialment amb base en les TIC.
  • Donar suport a la formació contínua del professorat, aportant eines conceptuals i metodològiques per a la reflexió sobre la pròpia pràctica.
  • Assessorar en els processos d'avaluació de la qualitat i l'elaboració dels plans de millora.
  • Conèixer recerques i innovacions rellevants i actuals en l'àmbit de l'orientació, a més d'identificar els fòrums adequats per a difondre els resultats de les pròpies recerques.
  • Adquirir actituds i conductes de relació amb els altres, treball en grup, cerca autònoma d'informació específica i bones pràctiques docents.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

1. Conocer, analizar y comprender los presupuestos y características de los enfoques, métodos y diseños de investigación e innovación en educación.

2. Aplicar adecuadamente los diferentes enfoques, métodos, diseños y técnicas de investigación a la identificación y propuesta de resolución de problemas educativos.

3. Diferenciar las formas y procedimientos fundamentales del muestreo. 

4. Examinar y analizar críticamente artículos de investigación.

5. Ser capaz de diseñar propuestas de investigación para conocer, cambiar y/o transformar la práctica educativa.

6. Saber localizar y analizar fuentes de información a través de búsquedas bibliográficas.

 

  

 

 

;

Dades generals

Codi: 12192
Professor/a responsable:
CARDONA MOLTO, MARIA CRISTINA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: MÈTODES D'INVESTIGACIÓ I DIAGNÒSTIC EN EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix