Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOPEDAGÒGIC

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

La asignatura Evaluación y diagnóstico psicopedagógico  forma parte del Módulo Específico de la Especialidad Docente en Orientación Educativa, del Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Su objetivo fundamental es capacitar al alumnado en las técnicas de  evaluación y diagnóstico psicopedagógico.  

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
  • CG19 : Conocer las características psicopedagógicas de los alumnos para poder evaluarlos y emitir los informes que se requieran.
  • CG20 : Conocer las medidas de atención a la diversidad que se pueden adoptar para poder realizar el asesoramiento necesario en cada caso.
  • CG21 : Analizar la organización y funcionamiento del centro para coordinar la orientación, personal, académica y profesional del alumnado en colaboración con los miembros de la comunidad escolar.
  • CG22 : Desarrollar las habilidades y técnicas necesarias para poder asesorar adecuadamente a las familias acerca del proceso de desarrollo y de aprendizaje de sus hijos.
  • CG23 : Identificar los servicios públicos y entidades comunitarias con las que pueda colaborar el centro y promover y planificar, en colaboración con el equipo directivo, las acciones necesarias para una mejor atención del alumnado.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques (CE)

  • CE15 : Conocer los procesos de desarrollo curricular y la elaboración de los planes institucionales para participar con los equipos directivos y los órganos de coordinación en su diseño y aplicación.
  • CE25 : Conocer y valorar las técnicas de diagnóstico psicopedagógico.
  • CE26 : Evaluar las intervenciones realizadas y derivar cambios para mejorarlas. Aplicar programas preventivos de alcance socio-comunitario.
  • CE27 : Conocer y emplear herramientas digitales útiles en las tareas de orientación y tutoría y en el desarrollo de las funciones del orientador.
  • CE30 : Realizar evaluaciones psicopedagógicas y elaborar informes diagnósticos y, en su caso, dictámenes de escolarización para el alumnado con necesidades de apoyo específico.
  • CE31 : Identificar las necesidades específicas de apoyo educativo asociadas a la discapacidad, los trastornos del desarrollo, las dificultades de aprendizaje, la alta capacidad y los factores socioculturales.
  • CE33 : Identificar y planificar la resolución de situaciones educativas que afecten a estudiantes con diferentes capacidades y diferentes ritmos de aprendizaje.
  • CE34 : Identificar y formular problemas relevantes surgidos en los centros educativos que lleven a emprender actividades de investigación y mejora.
  • CE37 : Apoyar l formación continua del profesorado aportando herramientas conceptuales y metodológicas para la reflexión sobre la propia práctica.
  • CE38 : Asesorar en los procesos de evaluación de la calidad y la elaboración de los planes de mejora.
  • CE39 : Conocer investigaciones e innovaciones relevantes y actuales en el ámbito de la orientación, e identificar los foros adecuados para difundir los resultados de las propias investigaciones.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Adquirir els fonaments teoricopràctics necessaris per a fer l'avaluació psicopedagògica i el diagnòstic en educació.
  • Conèixer les tendències actuals en l'àmbit de l'avaluació i el diagnòstic en educació.
  • Conèixer diversos models d'avaluació psicopedagògica.
  • Conèixer les fases d'avaluació psicopedagògica.
  • Conèixer de manera pràctica i instrumental les tècniques d'avaluació psicopedagògica.
  • Conèixer i distingir les característiques científiques dels instruments i les tècniques d'avaluació psicopedagògiques.
  • Conèixer els instruments i les tècniques a utilitzar en funció de l'àrea, el procés o el context a avaluar.
  • Adquirir actituds ètiques en l'ús dels instruments d'avaluació psicopedagògica.
  • Integrar les dades de l'avaluació en un informe de tipus psicopedagògic.
  • Saber elaborar tipus d'informe diferents en funció de la demanda o necessitat.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Conocer los fundamentos teórico-prácticos necesarios para realizar la evaluación psicopedagógica y el diagnóstico en educación.

Conocer distintos modelos de evaluación psicopedagógica.

Conocer las fases de evaluación psicopedagógica.

Conocer y aplicar las técnicas e instrumentos de evaluación psicopedagógica.

Conocer las características científicas de los instrumentos y técnicas de evaluación psicopedagógica, tales como objetividad, fiabilidad y validez.

Conocer los instrumentos y técnicas a utilizar en función del área, proceso o contexto a evaluar.

Adquirir actitudes éticas en la utilización de los instrumentos de evaluación psicopedagógica.

Integrar los datos de la evaluación en un informe de tipo psicopedagógico.

Elaborar distintos tipos de informe en función de la demanda o necesidad.

 

 

 

Dades generals

Codi: 12190
Professor/a responsable:
LOPEZ ALACID, MARIA PAZ
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: MÈTODES D'INVESTIGACIÓ I DIAGNÒSTIC EN EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix