Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2021-22

When considering the professional profile of the secondary teachers, we find several fields of crucial importance. On the one hand, teachers have to help students get ready for the challenges they will meet after leaving school. On the other, counseling students along their academic life is getting more and more important. Therefore, the teaching of a second language, in accordance with the principles of the new educational act (LOMCE), demands a new profile: EFL teachers are expected to make their students aware of the relevant cultural and linguistic singularities of the English language, so that students can have access to information from the different countries using that language. It is believed that this will certainly improve the education system. Teachers must be active agents of their own training so that in the end they may push the pedagogic renovation forward and establish their own quality parameters. For all these reasons, teachers must keep abreast of changes in our linguistic policy, especially all those related to CLIL, because that’s the only way of knowing what an EFL teacher has to aim for and achieve. This subject will allow future teachers to effectively apply the techniques and competencies of second language teaching. of the English tongue and give an idea of the necessary profile to turn into an effective professional, somebody opened to the changes and challenges that promote the development of the students of secondary education.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Conocer los contenidos curriculares de las materias relativas a la especialización docente correspondiente.
  • CG10 : Diseñar y realizar actividades formales y no formales que contribuyan a hacer del centro un lugar de participación y cultura en el entorno en el que está ubicado.
  • CG11 : Desarrollar las funciones de tutoría y orientación de los estudiantes de manera colaborativa y coordinada.
  • CG12 : Participar en la evaluación, investigación y la innovación de los procesos de enseñanza y aprendizaje, comunicando sus conclusiones y las razones que las sustentan a la comunidad educativa y otros profesionales de la educación.
  • CG14 : Conocer y analizar las características históricas de la profes ión docente, su situación actual, perspectivas e interrelación con la realidad social de cada época.
  • CG2 : Conocer el cuerpo de conocimientos didácticos en torno a los procesos de enseñanza y aprendizaje respectivos. Para la formación profesional se incluirá el conocimiento de las respectivas profesiones.
  • CG3 : Planificar, desarrollar y evaluar el proceso de enseñanza y aprendizaje potenciando procesos educativos que faciliten la adquisición de las competencias propias de las respectivas enseñanzas, atendiendo al nivel y formación previa de los estudiantes, así como a la orientación de los mismos, tanto individualmente como en colaboración con otros docentes y profesionales del centro.
  • CG4 : Buscar, obtener, procesar y comunicar información (oral, impresa, audiovisual, digital o multimedia), transformarla en conocimiento y aplicarla a los procesos de enseñanza y aprendizaje en las materias propias de la especialización cursadas.
  • CG5 : Concretar el currículo que se vaya a implantar en un centro docente participando en la planificación colectiva del mismo.
  • CG6 : Desarrollar y aplicar metodologías didácticas tanto grupales como personalizadas, adaptadas a la diversidad de los estudiantes.
  • CG7 : Diseñar y desarrollar espacios de aprendizaje, con especial atención a la equidad, la igualdad de derechos y oportunidades entre hombres y mujeres, la formación ciudadana y el respeto a los derechos humanos que faciliten la vida en sociedad, la toma de decisiones y la construcción de un futuro sostenible.
  • CG8 : Adquirir estrategias para estimular el esfuerzo del estudiante y promover su capacidad para aprender por s i mismo y con otros y desarrollar habilidades de pensamiento y de decisión que faciliten la autonomía, la confianza e iniciativas personales.
  • CG9 : Conocer los procesos de interacción y comunicación en el aula y dominar destrezas y habilidades sociales necesarias para fomentar el aprendizaje y la convivencia en el aula y abordar problemas de disciplina y resolución de conflictos.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2021-22

The objectives for this subject are the following ones:

1. To be introduced to Applied Linguistics.

2. To learn about the theories of linguistics and educational psychology.

3. To know about the approaches and methodologies of language learning.

4. To increase students' knowledge in learning styles, multiple intelligences and the use of multimodality.

5. To use literature in the EFL classroom.

6. To increase students' knowledge in the Communicative Approach, Task-based Teaching and Content and Language Integrated Learning (CLIL) 

7. To get familiarised with the Learning Design Specification (LDS) in Blended Learning instruction. 

8. To learn about evaluation criteria, reflective tools in the teaching-learning process and error correction.

9. To be informed about the teacher training.

10. To be familiar with the Spanish educational system.

11. To know how to design a syllabus.

12. To learn about the teaching of the different skills: reading, writing, listening and speaking.

 

 

 

;

General

Code: 12050
Lecturer responsible:
TABUENCA CUEVAS, MARIA FELICIDAD
Credits ECTS: 9,00
Theoretical credits: 1,40
Practical credits: 2,20
Distance-base hours: 5,40

Departments involved

  • Dept: ENGLISH STUDIES
    Area: ENGLISH STUDIES
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0
  • Dept: INNOVATION AND DIDACTIC TRAINING
    Area: TEACHING LANGUAGE AND LITERATURE
    Theoretical credits: 1,4
    Practical credits: 2,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught