Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2014-15
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
Context de l'assignatura per al curs 2014-15
Los contenidos y objetivos de esta asignatura han de enmarcarse dentro del currículo de unos estudios de Máster destinados a la formación de futuros docentes, en concreto del módulo específico de Formación y Orientación Laboral, en un contexto social de elevados índices de desempleo, sobre todo juvenil, lo que hace que esta materia adquiera especial importancia para estos futuros profesores, a la hora de enfocar adecuadamente a sus alumnos en las salidas profesionales más adecuadas a sus capacidades y habilidades, ofreciéndoles conocimientos básicos de gestión económica y organizativa, imprescindibles para la puesta en marcha de cualquier actividad empresarial o de autoempleo.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
- CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
- CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)
- CGe1 : Conèixer les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions.
- CGe3 : Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals.
- CGe4 : Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i ritmes d'aprenentatges.
- CGe7 : Conèixer i aplicar recursos i estratègies d'informació, tutoria i orientació acadèmica i professional.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- CE12 : Analitzar críticament l'exercici de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
- CE2 : Conèixer els continguts que es cursen en els ensenyaments respectius.
- CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
- CE4 : Conèixer contextos i situacions en què s'usen o s'apliquen els diversos continguts curriculars.
- CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- CE8 : Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor els aportacions dels estudiants.
- CE9 : Integrar la formació en comunicació audiovisual i multimèdia en el procés d'ensenyament i aprenentatge.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els continguts que es cursen en els respectius ensenyaments.
- Conèixer el cos d'objectius didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius.
- Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
- Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre'n una visió dinàmica.
- Conèixer contextos i situacions en què s'usen o apliquen els diversos continguts curriculars.
- Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del seu posterior desenvolupament professional.
- Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada.
- Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- Cercar, obtenir, processar i comunicar informació, transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursades.
- Solucionar problemes i prendre de decisions en l'àmbit laboral. Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- Analitzar críticament l'acompliment de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
Como futuros docentes de la especialidad de Formación y Orientación Laboral deberán ser capaces de transmitir a sus futuros alumnos las siguientes capacidades y habilidades tendentes a arraigar el espíritu emprendedor y el autoempleo en un entorno de altos índices de desempleo:
Reconocer las capacidades asociadas a la iniciativa emprendedora, analizando los requerimientos derivados de los puestos de
trabajo y de las actividades empresariales.
Definir la oportunidad de creación de una pequeña empresa, valorando el impacto sobre el entorno de actuación e incorporando
valores éticos.
Realizar las actividades para la constitución y puesta en marcha de una empresa, seleccionando la forma jurídica e identificando
las obligaciones legales asociadas.
Realizar actividades de gestión administrativa y financiera básica de una «pyme», identificando las principales obligaciones
contables y fiscales y cumplimentando la documentación.
Aplicar las estrategias del trabajo en equipo, valorando su eficacia y eficiencia para la consecución de los objetivos de la
organización.
;