Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2009-10

Sense dades

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.

 

Competències específiques:>>mòdul específic (CE)

  • CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
  • CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
  • CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
  • CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
  • CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Analitzar i valorar críticament el curriculum de Geografia en la normativa de l'ESO i el Batxillerat.
  • Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de la geografia d'acord amb el  que es disposen en el currículum d'aquesta assignatura en l'ESO i en el batxillerat.
  • Sintetitzar les tendències geogràfiques exposant el seu objecte de coneixement i la seua influència en l'ensenyament i aprenentatge de la geografia. Transformar el currículum en programes d'activitats i de treball.
  • Conèixer recursos didàctics (cartografia, itineraris didàctics…) i analitzar el seu aprofitament didàctic. Adquirir i utilitzar criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
  • Prevenir, detectar i diagnosticar les dificultats més habituals en l'aprenentatge de la geografia, i fer-ne el tractament i la intervenció més adequada. Identificar les dificultats més habituals en l'aprenentatge de l'espai geogràfic, i plantejar alternatives i solucions.
  • Elaborar estratègies d'aprenentatge concretes a partir d'alguna de les teories d'aprenentatge, incloent hi les tecnologies de la comunicació i de la informació i els recursos multimèdia, tenint en compte de manera especial algunes de les dificultats d'aprenentatge i les solucions possibles.
  • Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital i multimèdia) per a transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge de la geografia.
  • Programar i desenvolupar continguts geogràfics en què es reflectisquen la seua utilitat per a la vida quotidiana.
  • Dissenyar i desenvolupar dins de l'ensenyament de la geografia, espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans, que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • Elaborar formes d'avaluació inicial, formativa i sumativa que a més de mesurar l'aprenentatge constituïsquen estímuls i reflexió sobre el procés d'ensenyament i sobre la programació
  • Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul a l'esforç.
  • Analitzar situacions didàctiques en l'aprenentatge de la geografia en el marc de l'educació secundària, així com les diverses formes d'atendre la diversitat de capacitats, interessos i cultura en l'etapa d'ESO. Treballar en equip amb altres professionals de l'educació per a enriquir la pròpia formació.
  • Identificar la necessitat de formar-se de manera contínua en l'actual societat del coneixement.
  • Desenvolupar hàbits i actituds que fomenten la necessitat de formar-se de manera contínua al llarg del seu posterior desenvolupament professional.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2009-10

Competencia 1: Analizar y valorar críticamente
el curriculum de la Geografía en la normativa de
la ESO y el Bachillerato.
Competencia 2: Sintetizar las tendencias
geográficas exponiendo su objeto de
conocimiento y su influencia en la enseñanzaaprendizaje
de la Geografía.
Competencia 3: Conocer recursos didácticos
(cartografía, itinerarios didácticos…) y analizar su
aprovechamiento didáctico.
Competencia 4: Prevenir, detectar y diagnosticar
las dificultades más habituales en el aprendizaje
de la geografía realizando el tratamiento y la
intervención más adecuada.
Competencia 5: Elaborar estrategias de
aprendizaje concretas a partir de alguna de las
teorías de aprendizaje, incluyendo las
tecnologías de la comunicación y de la
información y los recursos multimedia, teniendo
en cuenta de manera especial algunas de las
dificultades de aprendizaje y sus posibles
soluciones.
Competencia 6: Programar y desarrollar
contenidos geográficos donde se reflejen su
utilidad para la vida cotidiana.
Competencia 7: Elaborar formas de evaluación
inicial, formativa y sumativa que además de
medir el aprendizaje constituyan estímulos y
reflexión sobre el proceso de enseñanza y sobre
la programación
Competencia 8: Analizar situaciones didácticas
en el aprendizaje de la Geografía en el marco de
la Educación Secundaria así como las diversas
formas de atender la diversidad de capacidades,
intereses y cultura en la etapa de ESO
Competencia 9: Identificar la necesidad de
formarse de manera continua en la actual
sociedad del conocimiento

 

 

;

Dades generals

Codi: 12035
Professor/a responsable:
SEVA CAÑIZARES, FRANCISCO
Crèdits ECTS: 7,50
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 4,50

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix