Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

Esta asignatura se enmarca en el contexto del Grado en Nutrición Humana y Dietética, en la materia de Higiene, seguridad alimentaria y gestión de la calidad.

Las competencias adquiridas por el alumno al cursar y superar esta asignatura amplían, desde la perspectiva de la Toxicología Alimentaria, la visión de la composición de alimentos y los principales tóxicos transmitidos por los alimentos que todo profesional de los ámbitos de la Nutrición y/o Ciencias de los Alimentos debe poseer. Además, se adquieren una serie de competencias, pertenecientes al contexto de la calidad y la seguridad alimentaria, a través del conocimiento del fenómeno tóxico y del proceso de evaluación de riesgos químicos derivados de la presencia de sustancias químicas en los alimentos. Por otra parte, el alumno adquirirá la capacidad para reconocer los principales compuestos tóxicos de transmisión alimentaria y las características de las principales enfermedades que causan: además de los distintos métodos de control y prevención.

Por todo ello, las competencias adquiridas a través de los contenidos de esta asignatura completan o se relacionan con los de las asignaturas de la materia “Higiene” como las de las asignaturas de la materia de Ciencias de los Alimentos de asignaturas como, Bromatología Descriptiva, Ciencia y Tecnología Culinaria y Tecnología de los Alimentos.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG13 : Conèixer els sistemes de producció i els processos bàsics en l'elaboració, transformació i conservació dels principals aliments.
  • CG16 : Conèixer la microbiologia, parasitologia i toxicologia dels aliments.
  • CG18 : Elaborar, aplicar, avaluar i mantenir pràctiques adequades d'higiene, seguretat alimentària i sistemes de control de riscos, aplicant-hi la legislació vigent.
  • CG19 : Participar en el disseny, organització i gestió dels diferents serveis d'alimentació.
  • CG20 : Col·laborar en la implantació de sistemes de qualitat.
  • CG21 : Avaluar, controlar i gestionar aspectes de la traçabilitat en la cadena alimentària.
  • CG22 : Conèixer els aspectes relacionats amb l'economia i gestió de les empreses alimentàries.
  • CG23 : Assessorar científicament i tècnicament sobre els productes alimentaris i el seu desenvolupament. Avaluar el compliment d'aquest assessorament.
  • CG24 : Participar en els equips empresarials de màrqueting social, publicitat i al·legacions saludables.
  • CG25 : Col·laborar en la protecció del consumidor en el marc de la seguretat alimentària.

 

Competències Específiques

  • E117 : Conèixer els mètodes oficials de control químic-físic d'aliments. Normativa vigent.
  • E121 : Saber determinar en el laboratori els paràmetres bàsics de control de qualitat per a cada grup d'aliments.
  • E122 : Ser capaç de verificar la qualitat nutricional d'un aliment.
  • E37 : Adquirir coneixements bàsics sobre toxicologia i el fenomen tòxic.
  • E38 : Conèixer les principals bases dades i fonts d'informació sobre les propietats toxicològiques de substàncies químiques.
  • E39 : Identificar els diferents tipus de substàncies tòxiques presents en els aliments i els seus riscos.
  • E40 : Avaluar l'exposició a través de la dieta a una determinada substància química.
  • E41 : Conèixer, comprendre i aplicar el procés d'avaluació dels regs tòxics de les substàncies químiques.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Definir conceptes utilitzats en el camp de la toxicologia alimentària i en l'avaluació de riscos de les substàncies químiques.

- Conèixer i comprendre el trànsit de les substàncies químiques exògenes a través de l'organisme humà i les variables que modulen aquest trànsit.

- Conèixer els passos del procés d'avaluació de riscos de les substàncies químiques: identificació de perills, estimació de la ingesta de la substància i caracterització del risc associat. Identificar les principals incerteses associades a cadascun dels passos i el seu efecte sobre grups sensibles de població com els xiquets.

- Que els alumnes coneguen i comprenguen la filosofia de la gestió del risc (risc vs benefici).

- Conèixer les substàncies químiques identificades com a perilloses, els aliments en les quals es troben i les concentracions més habituals en les quals se solen trobar.

- Que els alumnes sàpien descriure les tècniques d'anàlisis i els procediments que s'empren habitualment per a determinar substàncies perilloses en aliments.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

Definir conceptos utilizados en el campo de la toxicología alimentaria y en la evaluación de riesgos de las sustancias químicas.

Conocer y comprender el tránsito de las sustancias químicas exógenas a través del organismo humano y las variables que modulan dicho tránsito.

Conocer los pasos del proceso de evaluación de riesgos de las sustancias químicas: identificación de peligros, estimación de la ingesta de la sustancia y caracterización del riesgo asociado.

Identificar las principales incertidumbres asociadas a cada uno de los pasos y su efecto sobre grupos sensibles de población como los niños.

Que los alumnos conozcan y comprendan la filosofía de la gestión del riesgo (riesgo vs beneficio).

Conocer las sustancias químicas identificadas como peligrosas, los alimentos en las que se encuentran y las concentraciones más habituales en las que se suelen encontrar.

 

 

;

Dades generals

Codi: 27551
Professor/a responsable:
BELTRAN SANAHUJA, ANA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: QUÍMICA ANALÍTICA, NUTRICIÓ I BROMATOLOGIA
    Àrea: NUTRICIÓ I BROMATOLOGIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix