Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

La Fisiopatología es una rama de la medicina que se dedica al estudio de los mecanismos por los cuales se originan las distintas enfermedades, lo cual permite explicar los síntomas y las manifestaciones que los acompañan. La Fisiopatología es una rama de estudio directamente relacionada con la Fisiología ya que describe la forma en la que las funciones normales del individuo cambian en un organismo enfermo. 

La importancia de esta rama del conocimiento radica en que al estudiar los mecanismos que desencadenan las enfermedades permite que estas se traten desde el punto de vista de las causas que las originan y no solo desde un punto de vista más empírico, atendiendo exclusivamente al control de los síntomas. 

Esta asignatura se impartirá en el primer semestre del segundo curso del Grado en Nutrición Humana y Dietética y servirá de base para abordar los contenidos en el tratamiento nutricional de distintas patologías que se verán en otras asignaturas como "Dietoterapia"  y "Nutrición clínica",  tanto en su parte teórica como práctica.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
  • CG27 : Conèixer els nutrients, les seues funcions i la seua utilització metabòlica.
  • CG28 : Conèixer les bases de l'equilibri nutricional i la seua regulació.
  • CG29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
  • CG30 : Identificar les bases d'una alimentació saludable (suficient, equilibrada, variada i adaptada).
  • CG31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
  • CG32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
  • CG33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
  • CG34 : Conèixer els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició.
  • CG35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
  • CG36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
  • CG37 : Interpretar una història clínica.
  • CG38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
  • CG39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • CG40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
  • CG41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
  • CG42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
  • CG43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
  • CG44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
  • CG45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
  • CG46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
  • CG47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
  • CG48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
  • CG49 : Conèixer els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
  • CG50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
  • CG51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.

 

Competències Específiques

  • E49 : Identificar, des d'una perspectiva biopsicosocial integradora, les variables relacionades amb els trastorns del comportament alimentari.
  • E50 : Disposar dels coneixements psicològics necessaris per a actuar de manera precisa i fiable en la prevenció, detecció, valoració, diagnòstic i tractament multidisciplinari dels trastorns del comportament alimentari.
  • E51 : Desenvolupar una visió empàtica i receptiva amb el pacient i el seu entorn a l'hora d'abordar el tractament de possibles desordres alimentaris.
  • E52 : Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora sent capaces de formular hipòtesis, arreplegar i interpretar la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic, i comprenent la importància i les limitacions del pensament científic en matèria sanitària i nutricional. Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

El objetivo general de esta asignatura es el estudio del funcionamiento del organismo humano en la enfermedad, y el abordaje de las patologías que tienen lugar en el organismo como consecuencia de las alteraciones en la fisiología de cada uno de los órganos, aparatos y sistemas. Adicionalmente, el alumno obtendrá una base para la comprensión de la implicación nutricional de las distintas patologías estudiadas, que facilite el posterior estudio de estrategias nutricionales y farmacológicas implicadas en la prevención o el tratamiento de dichas patologías.

 

 

;

Dades generals

Codi: 27550
Professor/a responsable:
GONZALEZ RODRIGUEZ, ESTELA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix