Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

Esta asignatura se centra en la enseñanza y/o aprendizaje de diferentes métodos y herramientas para la prescripción o elaboración de dietas y menús. Es necesario conocer terminología y definiciones específicas en este campo, así como los usos y limitaciones de las diferentes metodologías para la elaboración de dietas/menús, permitiendo emplear el método que más se ajuste a la situación del paciente y/o grupo de pacientes. También se debe considerar que el diseño del menú estará condicionado por los hábitos alimentarios, factores de salud, enfermedad, socioeconómicos, culturales, religiosos y disponibilidad de alimentos.

Las diferentes metodologías para la elaboración de dietas y menús permiten: 1) Control de macronutrientes y valor energético de la dieta; 2) Utilización de raciones/porciones recomendadas y cumplimiento del equilibrio dietético-nutricional; 3) Fácil manejo de los diferentes grupos de alimentos pautados en la dieta/menú; y 4) Personalización y variedad de la dieta/menú. Además, implica la utilización de tablas de composición de alimentos, guías alimentarias y recomendaciones de frecuencia de consumo de alimentos establecidas por la literatura científica y los organismos nacionales e internacionales de referencia en salud pública.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG27 : Conèixer els nutrients, les seues funcions i la seua utilització metabòlica.
  • CG28 : Conèixer les bases de l'equilibri nutricional i la seua regulació.
  • CG32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
  • CG34 : Conèixer els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició.
  • CG35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
  • CG36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
  • CG38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
  • CG39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • CG40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
  • CG41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
  • CG44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
  • CG45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
  • CG46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
  • CG47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
  • CG48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
  • CG49 : Conèixer els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
  • CG50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
  • CG51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.

 

Competències Específiques

  • E13 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar i aplicar les fonts d'informació relacionades amb nutrició, alimentació, estils de vida i aspectes sanitaris.
  • E48 : Identificar i discriminar a nivell clínic-diagnòstic els diferents trastorns del comportament alimentari.
  • E49 : Identificar, des d'una perspectiva biopsicosocial integradora, les variables relacionades amb els trastorns del comportament alimentari.
  • E50 : Disposar dels coneixements psicològics necessaris per a actuar de manera precisa i fiable en la prevenció, detecció, valoració, diagnòstic i tractament multidisciplinari dels trastorns del comportament alimentari.
  • E51 : Desenvolupar una visió empàtica i receptiva amb el pacient i el seu entorn a l'hora d'abordar el tractament de possibles desordres alimentaris.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Conèixer les necessitats nutricionals i energètiques de l'organisme humà i aplicar-los per a l'elaboració de dietes.

- Conèixer i desenvolupar protocols per a l'elaboració de dietes i menús a individus i col·lectivitats.

- Elaborar i planificar dietes mitjançant diverses metodologies.

- Valorar i avaluar qualitativament dietes i menús.

- Conèixer i manejar diferents programes informàtics per a l'elaboració i planificació dietètica.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

• Adquirir los conocimientos necesarios para realizar el balance energético en el ser humano (ingesta y gasto energético) y necesidades energético-nutricionales para aplicarlos para la elaboración de dietas.
• Conocer los términos y concepto relacionados con la elaboración de dietas y planificación de menús.
• Conocer y aplicar las técnicas de valoración nutricional y de composición corporal necesarias para la elaboración de planes dietéticos.
• Conocer y desarrollar las diferentes metodologías para la elaboración de dietas y planificación de menús a individuos y colectividades.
• Aplicar los aspectos culinarios y socioculturales en la elaboración de dietas y planificación de menús.
• Conocer y aplicar las diferentes herramientas y software informáticos para la elaboración de dietas y planificación de menús.
• Diseñar y presentar menús al paciente y grupos de pacientes.

 

 

;

Dades generals

Codi: 27547
Professor/a responsable:
MARTINEZ SANZ, JOSE MIGUEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix