Competencies and objectives
- Course context for academic year 2020-21
- Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)
- Learning outcomes (Training objectives)
- Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2020-21
Course context for academic year 2020-21
Con esta asignatura se pretende que el alumno adquiera los conocimientos y habilidades para la cuantificación y evaluación del estado nutricional de un individuo, a partir de las medidas habitualmente utilizadas para tal fin (indicadores antropométricos y nutricionales), o de una colectividad de individuos (encuestas alimentarias y nutricionales). Desde el científico belga Quételet, quien fue uno de los primeros en aplicar los estudios estadísticos a medidas corpóreas humanas, y de quien aun puede ser identificado hoy en día el Indice de masa corporal o Indice de Quételet, pasando por la numerosa elaboración de patrones que a través de tablas o gráficas permitan evaluar la características antropométricas de relevancia nutricional, y hasta el momento actual a través del cual se reclama la elaboración por parte de la OMS de la realización de estudios que culminen con nuevas formas de evaluar el estado nutricional, son numerosas las aplicaciones disponibles y utilizadas para la cuantificación y evaluación nutricional. La asignatura comprende la formación básica que permita que el alumno adquiera los fundamentos teóricos del análisis cuantitativo aplicado en nutrición para su utilización actual y futura y sea capaz de aplicarlas e interpretar sus resultados en el ámbito de su futuro entorno profesional, permitiéndole adicionalmente, disponer de la formación necesaria para otras materias del plan.
Estableceremos los conceptos básicos necesarios para muchas de las asignatura de cursos posteriores como Nutrición Comunitaria, Salud Publica o Epidemiología.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)
Specific Competences (CE)
- E20 : Base Health Care Science professional intervention on scientific evidence and the resources available.
- E21 : Establish assessment mechanisms, taking into account scientific, technical and quality factors.
- E22 : Understand health care information systems.
- E23 : Apply the methods and procedures required in one's field to identify health problems.
- E24 : Explain the overall sequence for the quantitative and statistical study of the nutritional status and health of a population.
- E25 : Analyse statistical data referring to population studies.
- E26 : Use computer resources to analyse questionnaires and other tools for assessing the nutritional status and health of a population.
- E27 : Interpret and communicate the results of nutritional studies.
Specific transversal competences of the degree course :>>Foreign language proficiency
- CT1 : Read and understand texts in a foreign language.
Specific transversal competences of the degree course :>>IT and information competences
- CT2 : Show computer and information system skills and abilities.
Specific transversal competences of the degree course:>>Oral and written communication competences
- CT3 : Show oral and written communication skills.
General Competences of the Degree Course (CG):>>Basic training module
- 3 : Understand statistics applied to Health Sciences.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2020-21
No data
;