Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

Esta asignatura centra su objeto de trabajo y de estudio en el tratamiento dietetico de las patologías con implicación nutricional vista por aparatos. Asimismo se estudian nociones básicas de farmacología y los trataiemnto farmacológicos de las patologias vistas en la parte de dietoterapia, con especial atencióna las posibles alteraciones farmaco-nutriente-alimento.  Focaliza el  estudio de las necesidades nutricionales en cada una de las etapas de la vida en situación patológica. Se organizan los contenidos de manera que primero se estudian los condicionantes que se dan en cada una de las patologias y la alimentación en base a las necesidades, de esta forma se adquieren una serie de habiliadades  y capacidades que permitirán al estudiante ser capaces de desarrollar planes dietéticos completos con diferentes alternativas de menús. La asignatura esta dividida en dos bloques : Dietoterapia, donde se estudian las patologias y tratamiento dietético y Farmacologia. A continuación de la parte teórica de cada uno de los  bloques, se imparten las prácticas correspondientes a cada una de las partes.  En el contexto del plan de estudios, esta asignatura es el pilar donde se centra el perfil clínico del graduado en nutrición humana y dietética.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • E48 : Identificar i discriminar a nivell clínic diagnòstic els diferents trastorns del comportament alimentari.
  • E49 : Identificar, des d'una perspectiva biopsicosocial integradora, les variables relacionades amb els trastorns del comportament alimentari.
  • E50 : Disposar dels coneixements psicològics necessaris per a actuar de manera precisa i fiable en la prevenció, detecció, valoració, diagnòstic i tractament multidisciplinari dels trastorns del comportament alimentari.
  • E51 : Desenvolupar una visió empàtica i receptiva amb el pacient i el seu entorn a l'hora d'abordar el tractament de possibles desordres alimentaris.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals

  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita

  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul dela nutrició, la dietètica i la salut

  • 26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
  • 27 : Conèixer els nutrients, les seues funcions i la seua utilització metabòlica.
  • 28 : Conèixer les bases de l'equilibri nutricional i la seua regulació.
  • 29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
  • 30 : Identificar les bases d'una alimentació saludable (suficient, equilibrada, variada i adaptada).
  • 31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
  • 32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
  • 33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
  • 34 : Conèixer els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició.
  • 35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
  • 36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
  • 37 : Interpretar una història clínica.
  • 38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
  • 39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • 40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
  • 41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
  • 42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
  • 43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
  • 44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
  • 45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
  • 46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
  • 47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
  • 48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
  • 49 : Conèixer els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
  • 50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
  • 51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer l'origen del tractament nutricional en les patologies.
  • Descriure les dietes terapèutiques en les diverses classificacions.
  • Identificar els factors a tenir en compte en la realització d'una dieta terapèutica.
  • Identificar i descriure els criteris que regeixen l'organització de les dietes hospitalàries.
  • Conèixer les dietes normalitzades del centre assistencial i valorar-ne els avantatges i inconvenients.
  • Analitzar el problema nutricional amb objectivitat, tenint-ne en compte les característiques patològiques, i actuar racionalment per a solucionar-lo.
  • Treballar amb el document bàsic d'informació del sistema de salut: la història clínica i els subdocuments que la conformen.
  • Descriure l'anatomia de l'aparell en estudi.
  • Enumerar els factors de risc de les patologies d'alta prevalença i relacionar-los amb el risc nutricional.
  • Elaborar dietes adaptades a les condicions fisiopatològiques en el marc de l'atenció especialitzada i primària.
  • Conèixer les indicacions i contraindicacions de la nutrició artificial.
  • Conèixer les vies d'administració de la nutrició artificial.
  • Conèixer els tipus de nutrició entèrica adaptats a les característiques fisiopatològiques.
  • Elaborar plans dietètics en base a alimentació entèrica.
  • Elaborar plans alimentaris per a proves exploratòries que requerisquen preparació dietètica.
  • Comprendre les bases dels mecanismes d'acció dels medicaments.
  • Distingir les accions i els efectes i reconèixer els efectes no desitjats dels medicaments.
  • Identificar i preveure les interaccions entre fàrmacs i nutrients.
  • Comprendre la manera com els fàrmacs poden alterar l'estat nutricional i com aquest pot alterar l'efecte dels fàrmacs.
  • Saber interpretar les dades farmacològiques en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dietètic nutricional.
  • Comprendre les bases dels mecanismes d'acció dels medicaments.
  • Distingir les accions i els efectes i reconèixer els efectes no desitjats dels medicaments.
  • Identificar i preveure les interaccions entre fàrmacs i nutrients.
  • Comprendre la manera com els fàrmacs poden alterar l'estat nutricional i com aquest pot alterar l'efecte dels fàrmacs.
  • Saber interpretar les dades farmacològiques en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dietètic nutricional.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

OBJETIVOS ESPECÍFICOS DE LA ASIGNATURA:   Conocer el origen del tratamiento nutricional en las patologías. Describir las distintas dietas terapéuticas en sus distintas clasificaciones. Identificar los factores a tener en cuenta en la realización de una dieta terapéutica. Identificar y describir los criterios que presiden la organización de las dietas hospitalarias. Conocer las dietas normalizadas existentes en el centro asistencial y valorar sus ventajas e inconvenientes. Analizar el problema nutricional con objetividad teniendo en cuenta las características patológicas, actuar de forma racional para solucionarlo. Trabajar con el documento básico de información del sistema de salud: la historia clínica y los subdocumentos que la conforman. Describir la anatomía del aparato  en estudio. Enumerar los factores de riesgo de las patologías de alta prevalencia y relacionar con riesgo nutricional. Elaborar dietas adaptadas a las condiciones fisiopatológicas en el marco de  la atención especializada. Conocer las indicaciones  y contraindicaciones de la nutrición artificial. Elaborar planes alimentarios para pruebas exploratorias que requieran preparación dietética. Comprender las bases de los mecanismos de acción de los medicamentos. Distinguir entre las acciones y los efectos y reconocer los efectos no deseados de los medicamentos. Identificar y prever las interacciones entre fármacos y nutrientes. Comprender cómo los fármacos pueden alterar el estado nutricional y cómo este puede alterar el efecto de los fármacos. Saber interpretar los datos farmacológicos en la valoración nutricional del enfermo y en su tratamiento dietético nutricional. Comprender las bases de los mecanismos de acción de los medicamentos. Distinguir entre las acciones y los efectos y reconocer los efectos no deseados de los medicamentos. Identificar y prever las interacciones entre fármacos y nutrientes. Comprender cómo los fármacos pueden alterar el estado nutricional y cómo este puede alterar el efecto de los fármacos. Saber interpretar los datos farmacológicos en la valoración nutricional del enfermo y en su tratamiento dietético nutricional.  

 

 

;

Dades generals

Codi: 27520
Professor/a responsable:
HURTADO SANCHEZ, JOSE ANTONIO
Crèdits ECTS: 9,00
Crèdits teòrics: 2,00
Crèdits pràctics: 1,60
Càrrega no presencial: 5,40

Departaments amb docència

  • Dep.: ÒPTICA, FARMACOLOGIA I ANATOMIA
    Àrea: FARMACOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,9
    Crèdits pràctics: 0,7
  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 1,1
    Crèdits pràctics: 0,9
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix