Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2017-18

La asignatura "Fisiología Nutricional y Fisiopatología" forma parte de la materia "Ciencias de la Nutrición, la Dietética y la Salud", que recoge buena parte de las asignaturas impartidas en 2º y 3º curso del grado de Nutrición Humana y Dietética. A partir de un conocimiento general de la Fisiología, adquirido durante el primer curso del grado, esta asignatura pretende profundizar en el conocimineto y comprensión de los procesos implicados en la ingesta, transformación y utilización de los nutrientes por el individuo sano y enfermo, siendo capaces de reconocer los mecanismos que subyacen en las principales alteraciones patológicas.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • E48 : Identificar i discriminar a nivell clínic diagnòstic els diferents trastorns del comportament alimentari.
  • E49 : Identificar, des d'una perspectiva biopsicosocial integradora, les variables relacionades amb els trastorns del comportament alimentari.
  • E50 : Disposar dels coneixements psicològics necessaris per a actuar de manera precisa i fiable en la prevenció, detecció, valoració, diagnòstic i tractament multidisciplinari dels trastorns del comportament alimentari.
  • E51 : Desenvolupar una visió empàtica i receptiva amb el pacient i el seu entorn a l'hora d'abordar el tractament de possibles desordres alimentaris.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals

  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita

  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul dela nutrició, la dietètica i la salut

  • 26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
  • 27 : Conèixer els nutrients, les seues funcions i la seua utilització metabòlica.
  • 28 : Conèixer les bases de l'equilibri nutricional i la seua regulació.
  • 29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
  • 30 : Identificar les bases d'una alimentació saludable (suficient, equilibrada, variada i adaptada).
  • 31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
  • 32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
  • 33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
  • 34 : Conèixer els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició.
  • 35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
  • 36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
  • 37 : Interpretar una història clínica.
  • 38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
  • 39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • 40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
  • 41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
  • 42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
  • 43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
  • 44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
  • 45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
  • 46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
  • 47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
  • 48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
  • 49 : Conèixer els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
  • 50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
  • 51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer i comprendre els processos d'ingestió, transformació i utilització dels aliments per l'organisme humà, amb especial atenció als mecanismes reguladors i integradors que permeten el manteniment de l'homeòstasi corporal.
  • Conèixer els factors que regulen el pes corporal.
  • Conèixer i comprendre els factors i mecanismes que poden comportar les principals alteracions patològiques i abordar les principals síndromes que afecten els sistemes de l'organisme, amb especial atenció als relacionats amb alteracions del tracte digestiu i del metabolisme.
  • Abordar la manera com alguns nutrients o derivats de la ingesta poden originar o condicionar l'aparició de determinades patologies.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18

- Conocer y comprender los procesos de ingestión, transformación y utilización de los alimentos por el organismo humano. Todo ello haciendo especial hincapié en los mecanismos de regulación e integración que permiten el mantenimiento de la homeostasia corporal.
- Conocer los factores que regulan el peso corporal.
- Conocer y comprender los factores y mecanismos que pueden conllevar a las principales alteraciones patológicas, abordando los principales síndromes que afectan a los distintos sistemas del organismo y haciendo especial hincapié en aquellos relacionados con alteraciones del tracto digestivo y del metabolismo.
- Se abordarán además cómo determinados nutrientes o derivados de la ingesta pueden originar o condicionar la aparición de ciertas patologías.

 

 

;

Dades generals

Codi: 27512
Professor/a responsable:
LAX ZAPATA, PEDRO
Crèdits ECTS: 7,50
Crèdits teòrics: 2,40
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 4,50

Departaments amb docència

  • Dep.: FISIOLOGIA, GENÈTICA I MICROBIOLOGIA
    Àrea: FISIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 2,4
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix