La Universitat d'Alacant utilitza cookies pròpies i de tercers per motius de seguretat, i també per a millorar l'experiència de l'usuari i conèixer els seus hàbits de navegació. Recorda que, en utilitzar els nostres serveis, admets el nostre avís legal i pots acceptar l'ús de nostra política de galetes prenent el botó de 'Acceptar', o rebutjar-ne l'ús prenent 'Rebutjar'.
Sistemas informacionales, investigación e innovación en enfermería. Asignatura de primer curso, segundo semestre, del grado de Enfermería.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències específiques (CE)
E-10 :
Identificar i utilitzar la competència informació través de l'ús adequat de les TIC.
E-11 :
Valorar críticament la validesa i utilitat de la investigació.
E-12 :
Fonamentar una pregunta d'investigació en infermeria.
E-13 :
Fer una presentació oral o escrita sobre els resultats d'una investigació.
E-2 :
Basar les intervencions dels professionals de les ciències de la salut en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
E-4 :
Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
Competències generals del títol (CG):>>Mòdul de formació bàsica comuna
8 :
Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger
CT1 :
Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals
CT2 :
Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita
CT3 :
Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Demostrar l'ús dels recursos adequats per a localitzar, recuperar, organitzar i avaluar la informació de salut en la xarxa.
Identificar preguntes d'investigació de rellevància per a la infermeria.
Comprendre el procés de recerca i discutir els avantatges i les limitacions dels principals dissenys de recerca.
Descriure i reconèixer l'estructura i els continguts dels apartats dels articles científics, a partir de les normes internacionals sobre aquest tema.
Valorar críticament articles i dissenys d'investigació.
Col·laborar, amb equips de recerca, en les següents fases del procés de recerca: determinació de preguntes de recerca amb rellevància per a la pràctica, cerca bibliogràfica i recollida de dades.
Ser conscients del valor i la rellevància de la recerca per a usar-la en la pràctica de la infermeria i mantenir una actitud favorable cap a la recerca.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14
- Determinar qué tipo y para qué se necesita la información.- Comprender cómo la información se diseña, almacena y organiza.- Diferenciar los tipos de fuentes documentales, obras de referencia, fuentes generales ynuevos formatos en la Red, así como su utilidad.- Describir y aplicar los pasos necesarios para localizar y recuperar información relevante a lanecesidad informativa.- Conocer y aplicar los criterios de calidad a la información de salud localizada en la Red- Mostrar la capacidad para comunicar y compartir conocimientos, con la ayuda de las nuevastecnologías.- Explicar los supuestos del conocimiento científico y su finalidad.- Valorar la participación y el uso de los hallazgos de la investigación para mejorar la prácticade la enfermería y los resultados de los pacientes.- Identificar los elementos que deben estar presentes en la solicitud del consentimientoinformado.- Exponer los derechos básicos de las personas en relación a la investigación científica.- Relacionar los objetivos del método científico con el proceso de investigación y la estructuradel artículo científico- Identificar los criterios para determinar la calidad de un problema o pregunta deinvestigación.- Formular preguntas de investigación: objetivos, problemas e hipótesis.- Revisar la literatura sobre una pregunta u objetivo.- Distinguir diferentes formas de citación de referencias bibliográficas en el texto de un artículocientífico según normativas internacionales (APA, Vancouver).- Explicar la finalidad del diseño de investigación- Explicar validez interna y externa de un diseño- Clasificar los diseños- Identificar los elementos del diseño empleado en un artículo original- Reconocer las fortalezas y debilidades de los principales diseños- Reconocer las escalas de medida y sus implicaciones aritméticas y estadísticas- Discutir cómo el error de medida puede afectar a los resultados de un estudio deinvestigación.- Explicar fiabilidad y sus tipos- Explicar validez y sus tipos- Explicar responsividad y su relevancia en la evaluación de resultados de salud- Identificar los usos más convenientes de las entrevistas y de los cuestionarios- Exponer y discutir las fuentes de error más comunes en la medición de variables fisiológicas.- Discutir la diferencia entre las secciones de resultados y de discusión de un estudio.- Realizar la crítica general de un estudio de investigación- Discutir sobre el problema del uso de la investigación y la práctica basada en la evidencia- Aplicar los pasos de la práctica basada en la evidencia en un caso dado- Distinguir las características de la investigación cualitativa- Conocer las estrategias cualitativas que generan conocimiento en el área de los cuidados- Apreciar la contribución de la investigación cualitativa a la práctica y disciplina de laenfermería.- Distinguir las características de la investigación cualitativa
;
Dades generals
Codi:27007 Professor/a responsable: CABRERO GARCIA, JULIO Crèdits ECTS:6,00
Crèdits teòrics:
1,12
Crèdits pràctics:
1,28
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
Dep.:
INFERMERIA Àrea:
INFERMERIA Crèdits teòrics: 1,12 Crèdits pràctics: 1,28
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.