Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2017-18

Uno de los primeros aspectos que preocupa al docente cuando inicia su andadura profesional es la evaluación. En el momento en el que comienza a diseñar una programación didáctica está pendiente de cómo se va a valorar cada una de las partes que la compone. Se trata de un tema controvertido, ya que coexisten dificultades intrínsecas y extrínsecas que condicionan -y en muchas ocasiones determinan- el eslabón evaluador, encargado de comprobar el comportamiento del resto de componentes de la cadena (contexto, objetivos, contenidos, metodología, cronograma, proceso de enseñanza, de aprendizaje, de la própia evaluación).

Evaluamos para saber cómo progresan nuestros alumnos, para determinar sus cualidades y carencias, para comprobar si el aprendizaje se desarrolla como tenemos previsto, para delimitar los aspectos del currículo que requieren en cada momento de mayor atención, para reconocer los puntos fuertes de nuestra acción docente junto con los aspectos susceptibles de mejora, para comprobar el nivel de coherencia del equipo docente y su acción departamental.

En educación física, además, la evaluación constituye en ocasiones en un acto irrepetible, condicionado al momento en el que se realiza, a los instrumentos disponibles, al contexto en el que se desarrolla. La influencia que tiene en el proceso de enseñanza-aprendizaje es indiscutible.

Durante el desarrollo de la asignatura nos dedicaremos a definir sobre qué tenemos que evaluar, cómo debemos hacerlo y, sobre todo, para qué lo tenemos que hacer.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1.1 : Capacity to identify, list, analyse, synthesise and apply the conceptual content determined by the subjects studied for the Sciences of Physical Activity and Sport degree.
  • CG1.2 : Capacity to manage information and knowledge in new and complex situations, solve problems and take decisions to develop instrumental content and procedures for the subjects in the Sciences of Physical Activity and Sport degree course.
  • CG3.1 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programs and projects in the fields of teaching, training and the promotion of health and recreational sport
  • CG3.2 : Awareness and recognition of diversity and multiculturalism in the fields of teaching and learning, training and the promotion of health and recreation.

 

Specific Competences (CE)

  • CE10 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programmes and projects for teaching and learning physical activity among the adult population, the elderly and the disabled.
  • CE13 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programmes and projects in the field of promoting long-lasting and autonomous habits of practising physical activity and sport, paying special attention to diversity and multiculturalism.
  • CE6 : Capacity to manage and apply knowledge of the principles of curriculum design and innovation.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2017-18

No data

 

 

;

General

Code: 16544
Lecturer responsible:
SANCHEZ GARCIA, LUIS FERMIN
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 1,80
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: GENERAL DIDACTICS AND SPECIFIC DIDACTICS
    Area: TEACHING BODY LANGUAGE
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 1,8
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught