Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2013-14

Contexto de la asignatura:

La asignatura expresión corporal, música y movimiento pretende unir contenidos propios de la música con las ciencias de la educación física debido a los vínculos que poseen ambas materias. A través de ellos, el profesorado pretende aportar recursos didácticos para que el alumno sepa en cuestión como abordar aspectos de movimiento relacionados con la música y la expresión corporal. La asistencia es obligatoria e imprescindible para poder aprobar la asignatura.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1.1 : Capacity to identify, list, analyse, synthesise and apply the conceptual content determined by the subjects studied for the Sciences of Physical Activity and Sport degree.
  • CG1.2 : Capacity to manage information and knowledge in new and complex situations, solve problems and take decisions to develop instrumental content and procedures for the subjects in the Sciences of Physical Activity and Sport degree course.
  • CG3.1 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programs and projects in the fields of teaching, training and the promotion of health and recreational sport
  • CG3.2 : Awareness and recognition of diversity and multiculturalism in the fields of teaching and learning, training and the promotion of health and recreation.

 

Specific Competences (CE)

  • CE10 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programmes and projects for teaching and learning physical activity among the adult population, the elderly and the disabled.
  • CE13 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programmes and projects in the field of promoting long-lasting and autonomous habits of practising physical activity and sport, paying special attention to diversity and multiculturalism.
  • CE15 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programmes and projects to control the training programmes of individual and team sports, sports using implements, marine sports, gymnastic skills and Valencian pelota, knowing how to select and use the appropriate sports material and equipment for each kind of activity.
  • CE17 : Ability to design and supervise recreational physical-sports activity programmes.
  • CE2 : Capacity for managing and applying knowledge of the effects of practising physical exercise on the psychological, social and educational aspects of human beings.
  • CE4 : Capacity for managing and applying knowledge of the behavioural, social and educational factors that condition the practice of Physical Activity and Sport.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2013-14

 

Objetivos generales.

 

a) Que el estudiante se familiarice con los conceptos, procedimientos y actitudes de caracter educativo relacionados con la  expresión corporal, música y movimiento ;

b) Que el alumnado desarrolle sus habilidades motrices en relación a la expresión corporal ligada a la música y movimiento y  a su vez sea consciente de sus capacidades para el análisis de problemas concretos y la toma de decisiones por lo que al ámbito de la expresión corporal educativa se refiere.

 

 

Objetivos específicos:

 

 

• Aprecien el valor educativo de la expresión corporal, música y movimiento y comprendan los principios que contribuyen a la formación cultural, personal y social desde la motricidad y el movimiento

• Descubran los elementos constitutivos de la  expresión corporal para la investigación del movimiento.

• Se inicien en el movimiento según las metodologías más relevantes a nivel musicalespecialmente en BAPNE.

• Desarrollen el sentido rítmico y su coordinación.

• Desarrollen la expresión vocal en relación al movimiento y la expresión corporal.

• Desarrollen la capacidad de expresión, improvisación y creación del cuerpo en el propio espcio, el espacio total y compartido.

* Investiguen sobre el movimiento y la creación en la busqueda de la expresión propia y la comunicación de grupo.

• Sincronicen voz, movimiento y ejecución instrumental.

• Descubran los elementos del lenguaje musical partiendo de la audición activa, la interpretación instrumental y vocal y el movimiento.

• Conozcan el currículum de la educación artística (por lo que se refiere a su aspecto musical y de las ciencias de la educación física) y desarrollen los contenidos mediante recursos didácticos adecuados.

• Conozcan diferentes recursos en educación relacionados con esta materia (materiales didácticos, equipamiento, medios audiovisuales e informáticos).

 

 

 

 

;

General

Code: 16526
Lecturer responsible:
ROMERO NARANJO, FRANCISCO JAVIER
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 1,80
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: GENERAL DIDACTICS AND SPECIFIC DIDACTICS
    Area: TEACHING BODY LANGUAGE
    Theoretical credits: 0,3
    Practical credits: 0,9
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.
  • Dept: INNOVATION AND DIDACTIC TRAINING
    Area: TEACHING MUSICAL EXPRESSION
    Theoretical credits: 0,3
    Practical credits: 0,9

Study programmes where this course is taught