Competencies and objectives
- Course context for academic year 2013-14
- Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)
- Learning outcomes (Training objectives)
- Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2013-14
Course context for academic year 2013-14
Desde la asignatura que nos ocupa, nos centraremos en los aspectos necesarios para poder abordar las habilidades gimnásticas y artísticas, dentro de los distintos ámbitos de aplicación: educativo, competitivo y recreativo.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)
General Competences (CG)
- CG1.1 : Capacity to identify, list, analyse, synthesise and apply the conceptual content determined by the subjects studied for the Sciences of Physical Activity and Sport degree.
- CG1.2 : Capacity to manage information and knowledge in new and complex situations, solve problems and take decisions to develop instrumental content and procedures for the subjects in the Sciences of Physical Activity and Sport degree course.
- CG3.1 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programs and projects in the fields of teaching, training and the promotion of health and recreational sport
- CG3.2 : Awareness and recognition of diversity and multiculturalism in the fields of teaching and learning, training and the promotion of health and recreation.
Specific Competences (CE)
- CE10 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programmes and projects for teaching and learning physical activity among the adult population, the elderly and the disabled.
- CE13 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programmes and projects in the field of promoting long-lasting and autonomous habits of practising physical activity and sport, paying special attention to diversity and multiculturalism.
- CE15 : Capacity to design, apply and evaluate high-quality processes, programmes and projects to control the training programmes of individual and team sports, sports using implements, marine sports, gymnastic skills and Valencian pelota, knowing how to select and use the appropriate sports material and equipment for each kind of activity.
- CE17 : Ability to design and supervise recreational physical-sports activity programmes.
- CE2 : Capacity for managing and applying knowledge of the effects of practising physical exercise on the psychological, social and educational aspects of human beings.
- CE4 : Capacity for managing and applying knowledge of the behavioural, social and educational factors that condition the practice of Physical Activity and Sport.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2013-14
1. Identificar y diferenciar las características generales de las diferentes manifestaciones de las habilidades gimnásticas y artísticas. 2. Describir los aspectos técnicos e identificar los errores de los diferentes elementos acrobáticos y gimnásticos, así como de sus variantes en los distintos aparatos y superficies. 3. Conocer las ayudas, vigilancias y la variedad de ejercicios de progresión, tan necesarias para un aprendizaje más eficaz y seguro dentro de las habilidades gimnásticas. 4. Conocer los distintos planteamientos metodológicos y de evaluación y su aplicación en los diferentes ámbitos: educativo y competitivo. 5. Experimentar la práctica de elementos acrobáticos y gimnásticos de base y sus variaciones, en los distintos aparatos de las distintas modalidades. 6. Elaborar y trasladar a la práctica las progresiones adecuadas para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la técnica de los elementos acrobáticos y gimnásticos. 7. Dominar las ayudas y vigilancias necesarias para la consecución del proceso de enseñanza-aprendizaje. 8. Identificar los errores comunes en los elementos acrobáticos y gimnásticos de base. 9. Crear y realizar distintas construcciones de enlaces y encadenamientos así como composiciones gimnásticas en el aparato de suelo. 10. Ser capaz de utilizar diferentes metodologías de enseñanza-aprendizaje en una aplicación práctica de estas habilidades en sus diferentes ámbitos. 11. Ser capaz de llevar a cabo un proceso de evaluación a nivel educativo de las habilidades gimnásticas y acrobáticas. 12. Sensibilizar y concienciar al alumnado del riesgo que supone una práctica no responsable; esta es, sin adoptar las medidas de seguridad adecuadas para la ejecución de los elementos por muy sencillos que parezcan. 13. Fomentar el trabajo en equipo como fórmula para garantizar un aprendizaje completo, teniendo en cuenta las aportaciones y actuaciones de los compañeros y respetando los distintos ritmos de trabajo. 14. Valorar la riqueza expresiva de las distintas modalidades de la gimnasia. 15. Desarrollar la confianza en uno mismo y la capacidad para superar dificultades, valorando las propias posibilidades y limitaciones.
;