Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2017-18

La asignatura Discapacidad Intelectual, Trastornos de Espectro Autista y Altas Capacidades es una de las cuatro materias optativas que es necesario cursar para obtener la mención de Pedagogía Terapéutica, y se puede cursar en tercer o cuarto curso de la titulación del Grado de Maestro de Educación Infantil y Primaria. Está relacionada, principalmente, con dos asignaturas obligatorias de segundo curso: Dificultades de aprendizaje y trastornos del desarrollo, y Atención a las necesidades educativas específicas. Con ella se pretende profundizar en las características psicoevolutivas de las personas con necesidades educativas específicas con el objetivo de adecuar el proceso de enseñanza-aprendizaje a las necesidades de los sujetos.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Identify information needs and then find, analyse, process, evaluate and communicate it effectively, critically and creatively.
  • CG2 : Plan, organise and manage processes, information, problem-solving and projects. Possess initiative, entrepreneurial spirit and the ability to generate new ideas and actions.
  • CG6 : Value diversity as a matter of fact and integrate it positively.
  • CG7 : Capacity for criticism and self-criticism, giving reasoned judgements and ethical, professional and personal commitment. Motivated to improve quality.

 

Specific Competences (CE)

  • CE13 : Promote and head the development and implementation, in the school you belong to, of curriculum proposals in an area where are best qualified and take responsibility for promoting quality improvement processes in said area.
  • CE4 : Motivate and promote the progress of students in school in the framework of comprehensive education and promote their self-learning skills, starting with the targets and content of each educational level, with positive expectations of student progress. All of this while renouncing traditional stereotypes that are external to learning, and developing strategies to avoid discrimination and exclusion.
  • CE5 : Identify and support those students who do not achieve their learning potential or have behavioural, emotional or social problems. Also know how to request advice from different services and specialists to attend diverse special education needs.
  • CE6 : Encourage students to act as responsible and critical citizens to promote the shared construction of democratic standards of coexistence and work together to resolve problematic situations and conflicts. Be able to analyse social inequalities in the framework of the complex education-school relationship and the role of teachers in reproducing and/or transforming them.
  • CE7 : Design and develop educational projects, programming units, contexts, activities and materials, including digital material, to allow the curriculum to be adapted to the diverse nature of the students and promote the quality of the contexts in which the educational process takes place, thus guaranteeing their well-being.

 

Competencias Módulo optatividad:>>Mención en Educación Especial/Pedagogía Terapéutica

  • M-EE-01 : Identificación de las necesidades educativas especiales, definición de los ámbitos de actuación prioritarios y elaboración de los programas de apoyo pedagógico.
  • M-EE-02 : Intervención directa especializada, de carácter psicopedagógico, a los alumnos con necesidades educativas especiales, en su grupo clase y/o de forma individual o en pequeño grupo, evaluando el proceso de aprendizaje, junto con el tutor o tutora y los demás maestros.
  • M-EE-03 : Coordinarse con el orientador y con los tutores para el asesoramiento al profesorado sobre la respuesta educativa, la evaluación y el seguimiento del alumnado con necesidades educativas especiales.
  • M-EE-04 : Coordinación con todos los profesionales de apoyo para dar respuesta educativa al alumnado con necesidades educativas especiales.
  • M-EE-05 : Colaboración y participación con el profesorado del centro en el desarrollo de estrategias de individualización de la respuesta educativa para la atención a la diversidad y a las dificultades manifiestas de aprendizaje en las áreas instrumentales, tales como agrupamientos flexibles, diversificación curricular, adaptaciones curriculares, planes de trabajo individualizados en el marco de la programación didáctica ordinaria, clases de apoyo, etc.
  • M-EE-06 : Atención al alumnado que presenta necesidades educativas específicas derivadas de sobredotación intelectual.
  • M-EE-08 : Informar y orientar a los padres, madres o tutores legales del alumnado que atiende para conseguir la mayor colaboración e implicación en el proceso de enseñanzaaprendizaje.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2017-18

No data

 

 

;

General

Code: 17550
Lecturer responsible:
GARCIA FERNANDEZ, JOSE MANUEL
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT AND DIDACTICS
    Area: EVOLUTION AND EDUCATION PSYCHOLOGY
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught