Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

La realització del Pràcticum III de la menció musical, planteja a l'estudiant l'oportunitat d'integrar en la seua pràctica docent les distintes competències adquirides durant les estades en els Pràcticums I i II, així com reflexionar sobre l'aprenentatge realitzat i la pràctica duta a terme. Durant les estades prèvies, l'alumnat ha estudiat el context i l'organització escolar (Pràcticum I), i el disseny i la posada en pràctica d'una proposta didàctica (Pràcticum II). En aquest cas, l'última estada del mòdul Pràcticum engloba dos objectius generals:


-Desenvolupar la capacitat reflexiva de l'alumnat aprofundint en l'anàlisi de l'àrea d'Educació Musical.
- Realitzar una reflexió global a partir de les seues observacions i experiències.
El centre escolar indicarà a l'alumnat el lloc de realització del Pràcticum III.


En la guia didàctica, en el primer capítol, es defineixen les competències generals del Grau de Mestre, les competències específiques de l'assignatura, els objectius i els continguts del Pràcticum III. Es delimiten les principals línies del Pla de treball i les funcions del professorat.


En el segon capítol, s'exposa detalladament el pla de treball i les normes per a l'elaboració de la memòria.
En el tercer capítol, es donen les orientacions per a l'avaluació.
En el quart capítol, es troba una bibliografia i webgrafia de consulta, basant-se en la legislació actual, publicacions de llibres, articles científics, així com enllaços web.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
  • CG3 : Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar (llengües oficials de la Comunitat Valenciana i llengües estrangeres) i habilitats de comunicació en diferents nivells i registres.
  • CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
  • CG6 : Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament.
  • CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.
  • CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i, si escau, els centres i aules de formació de persones adultes, i la diversitat d'actors i accions que implica el seu funcionament. Col·laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn i treballar en equip amb els companys com a condició necessària per a millorar l'activitat professional, compartint coneixements i valorant experiències.
  • CE10 : Utilitzar l'avaluació en la seua funció pedagògica i no solament acreditativa, com a element regulador i promotor de la millora de l'ensenyament, de l'aprenentatge i de la pròpia formació, i assumir la necessitat de desenvolupament professional continu mitjançant la reflexió, l'autoavaluació i la investigació sobre la pròpia pràctica.
  • CE11 : Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i d'investigació relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.
  • CE12 : Expressar-se oralment i per escrit amb la fluïdesa i la correcció necessàries en llengua catalana i castellana per a desenvolupar l'ensenyament en l'etapa de primària, i també utilitzar la llengua estrangera com a llengua vehicular en algunes situacions de l'aula.
  • CE13 : Potenciar i liderar el desenvolupament i implementació, en el centre escolar al que pertanga, de propostes curriculars en alguna àrea curricular en la qual posseïsca una major qualificació i responsabilitzar-se de dinamitzar els processos de la millora de la qualitat en aqueixa àrea.
  • CE2 : Comprendre les característiques i condicions en les quals es produeix l'aprenentatge escolar i identificar com pot afectar el desenvolupament de l'alumnat i exercir la funció tutorial, orientant els alumnes i els pares del seu grup d'alumnes. Tot això buscant l'entesa i la cooperació amb les famílies, tenint en compte els diferents contextos familiars i estils de vida.
  • CE3 : Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les matèries del títol, utilitzant de forma integrada els coneixements disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu, mostrant la comprensió dels objectius d'aprenentatge de les àrees de coneixement que estableix el currículum d'educació primària.
  • CE4 : Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot això renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge, i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
  • CE5 : Identificar i recolzar a l'alumnat amb el qual es treballa perquè no aconsegueix el seu potencial d'aprenentatge o té dificultats de comportament, emocionals o socials. També saber com sol·licitar assessorament als diferents serveis i especialistes per a atendre la diversitat de necessitats educatives especials.
  • CE6 : Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de manera col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
  • CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
  • CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
  • CE9 : Integrar les tecnologies de la informació i comunicació en les activitats d'ensenyament i aprenentatge guiat i autònom.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la gestió de la mateixa.
  • Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar les destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar un clima d'aula que facilita l'aprenentatge i la convivència.
  • Controlar i fer el seguiment del procés educatiu i en particular el d'enseñanzaaprendizaje mitjançant el domini de les tècniques i estratègies necessàries.
  • Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
  • Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
  • Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació que es puguen establir en un centre.
  • Regular els processos d'interacció i comunicació en grups d'estudiants 6-12 anys.
  • Conèixer formes de col·laboració amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.


Aquestes competències, juntament amb les pròpies de la resta de matèries, quedaran reflectides en el Treball fi de Grau que compendia la formació adquirida al llarg de tots els ensenyaments descrits.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

• Expressar-se oralment i per escrit amb la fluïdesa i la correcció necessària en les dues llengües oficials de la Comunitat Autònoma per a desenrotllar l'ensenyança en l'etapa d'Educació Primària i també utilitzar una llengua estrangera com a llengua vehicular en algunes situacions de l'aula.
• Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seua gestió.
• Conèixer i aplicar els processos d'interacció comunicació en l'aula i dominar les destreses habilitats socials necessàries per a fomentar un clima d'aula que facilita l'aprenentatge i la convivència.
• Controlar i fer el seguiment del procés educatiu i en particular el d'ensenyança-aprenentatge mitjançant el domini de les tècniques i estratègies necessàries. Utilitzar les tecnologies de la informació i comunicació en les activitats d'ensenyança i aprenentatge guiat i autònom.
• Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
• Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
• Participar en les propostes de millora en els distints àmbits d'actuació que es puguen establir en un centre.
• Regular els processos d'interacció i comunicació en grups d'estudiants 0-6 anys. Tot això desenrotllant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
• Conèixer formes de col·laboració amb els distints sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.

 

 

;

Dades generals

Codi: 17535
Professor/a responsable:
BOTELLA QUIRANT, MARIA TERESA
Crèdits ECTS: 12,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 10,80

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA DE L'EXPRESSIÓ CORPORAL
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,04
  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,11
  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,11
  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,06
  • Dep.: FILOLOGIA CATALANA
    Àrea: FILOLOGIA CATALANA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,19
  • Dep.: INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA DE L'EXPRESSIÓ MUSICAL
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,04
  • Dep.: INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,28
  • Dep.: INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA DE LA MATEMÀTICA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,19
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,06
  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,12

Estudis en què s'imparteix