Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2012-13

L’assignatura Llengua Catalana i Planificació Lingüística a l’Escola pretén, en primer lloc, introduir les principals nocions de la sociolingüística, les característiques socials i escolars que presenten les situacions de contacte lingüístic, com també el concepte i la praxi de variació lingüística per tal que l’alumnat siga capaç d’analitzar i valorar el context social i pedagògic on ha de desenvolupar la seua tasca professional. A més es faran veure els conceptes fonamentals de la diversitat lingüística del món. Aquests coneixements tenen l’objectiu de fer entendre, ajudar a dissenyar i aplicar correctament models d’educació plurilingüe en el sistema educatiu valencià. L’alumnat haurà d’analitzar el currículum de llengua i literatura de la Comunitat Valenciana i aplicar els coneixements de l’assignatura per tal de fer programacions didàctiques de l’àrea de Valencià: Llengua i Literatura. També elaboraran unitats didàctiques, projectes de treball i tallers orientats a l’aprenentatge de la llengua i la literatura en el segon i tercer cicle de l’Educació Primària. Finalment, hauran d’aprofundir el coneixent teòric i pràctic (tant oral com escrit) de la llengua catalana per tal que augmente la seua capacitat comunicativa fins aconseguir un nivell C1 que els permeta ser un model de referència per als escolars.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Identificar necessitats d'informació, buscar-la, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de manera eficaç, crítica i creativa.
  • CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
  • CG3 : Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar (llengües oficials de la Comunitat Valenciana i llengües estrangeres) i habilitats de comunicació en diferents nivells i registres.
  • CG4 : Fer ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a aprendre, comunicar-se i compartir coneixement.
  • CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
  • CG6 : Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament.
  • CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.
  • CG9 : Valorar l'impacte social i mediambiental d'actuacions en el seu àmbit.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i, si escau, els centres i aules de formació de persones adultes, i la diversitat d'actors i accions que implica el seu funcionament. Col·laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn i treballar en equip amb els companys com a condició necessària per a millorar l'activitat professional, compartint coneixements i valorant experiències.
  • CE11 : Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i d'investigació relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.
  • CE12 : Expressar-se oralment i per escrit amb la fluïdesa i la correcció necessàries en llengua catalana i castellana per a desenvolupar l'ensenyament en l'etapa de primària, i també utilitzar la llengua estrangera com a llengua vehicular en algunes situacions de l'aula.
  • CE2 : Comprendre les característiques i condicions en les quals es produeix l'aprenentatge escolar i identificar com pot afectar el desenvolupament de l'alumnat i exercir la funció tutorial, orientant els alumnes i els pares del seu grup d'alumnes. Tot això buscant l'entesa i la cooperació amb les famílies, tenint en compte els diferents contextos familiars i estils de vida.
  • CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Comprendre els principis bàsics de les ciències del llenguatge i la comunicació.
  • Conèixer el currículum escolar de les llengües i la literatura.
  • Parlar, llegir i escriure de manera correcta i adequada en llengua catalana amb un nivell C1.
  • Conèixer el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
  • Fomentar la lectura i animar a escriure.
  • Conèixer les dificultats per a l'aprenentatge de les llengües oficials d'estudiants d'altres llengües.
  • Afrontar situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües.
  • Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13

 

 

;

Dades generals

Codi: 17531
Professor/a responsable:
LLORCA IBI, FRANCESC XAVIER
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA CATALANA
    Àrea: FILOLOGIA CATALANA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix