Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2012-13
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13
Context de l'assignatura per al curs 2012-13
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Identificar necessitats d'informació, buscar-la, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de manera eficaç, crítica i creativa.
- CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
- CG3 : Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar (llengües oficials de la Comunitat Valenciana i llengües estrangeres) i habilitats de comunicació en diferents nivells i registres.
- CG4 : Fer ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a aprendre, comunicar-se i compartir coneixement.
- CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
- CG6 : Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament.
- CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.
- CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.
- CG9 : Valorar l'impacte social i mediambiental d'actuacions en el seu àmbit.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i, si escau, els centres i aules de formació de persones adultes, i la diversitat d'actors i accions que implica el seu funcionament. Col·laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn i treballar en equip amb els companys com a condició necessària per a millorar l'activitat professional, compartint coneixements i valorant experiències.
- CE10 : Utilitzar l'avaluació en la seua funció pedagògica i no solament acreditativa, com a element regulador i promotor de la millora de l'ensenyament, de l'aprenentatge i de la pròpia formació, i assumir la necessitat de desenvolupament professional continu mitjançant la reflexió, l'autoavaluació i la investigació sobre la pròpia pràctica.
- CE3 : Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les matèries del títol, utilitzant de forma integrada els coneixements disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu, mostrant la comprensió dels objectius d'aprenentatge de les àrees de coneixement que estableix el currículum d'educació primària.
- CE4 : Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot això renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge, i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
- CE6 : Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de manera col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
- CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
- CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
- CE9 : Integrar les tecnologies de la informació i comunicació en les activitats d'ensenyament i aprenentatge guiat i autònom.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Definir la didàctica de la geografia.
- Conèixer les diferents tendències epistemològiques de la ciència geogràfica.
- Identificar en les propostes didàctiques la influència dels diferents corrents científics de la geografia.
- Incorporar fonts documentals específiques de la geografia.
- Descriure el mètode del geògraf.
- Conèixer l'evolució del concepte d'espai.
- Definir el concepte d'espai.
- Conèixer les diferents categories i nocions del concepte d'espai.
- Conèixer la teoria tradicional sobre el procés d'ensenyament-aprenentatge del concepte d'espai.
- Conèixer les noves teories sobre el procés d'ensenyament-aprenentatge en el concepte d'espai.
- Analitzar diferents tècniques, activitats, materials recursos relacionats amb el procés d'ensenyament i aprenentatge del concepte d'espai.
- Conèixer l'evolució del concepte de paisatge.
- Definir el concepte de paisatge.
- Conèixer els elements i relacions que integren el paisatge.
- Analitzar diferents tècniques, activitats, materials recursos didàctics relacionats amb el procés d'ensenyament aprenentatge del paisatge.
- Reconèixer en un text les diferents tendències en geografia.
- Reconèixer en una activitat les diferents tendències en geografia.
- Seleccionar continguts didàctics segons les tendències en geografia.
- Organitzar continguts didàctics segons les diferents tendències en geografia.
- Dissenyar activitats didàctiques segons els mètodes del geògraf.
- Relacionar la transposició didàctica amb les característiques de la ciència de referència.
- Dissenyar individualment i en equip activitats, materials i recursos didàctics relacionats amb el procés d'ensenyament aprenentatge del concepte d'espai.
- Aplicar instruments i tècniques específiques de la geografia en l'elaboració d'activitats, materials i recursos didàctics relacionats amb el procés d'ensenyament i aprenentatge del concepte d'espai.
- Utilitzar els recursos bibliogràfics, d'hemeroteca o d'Internet en l'elaboració d'activitats, materials i recursos didàctics relacionats amb el procés d'ensenyament i aprenentatge del concepte d'espai.
- Dissenyar individualment i en equip activitats, materials i recursos didàctics relacionats amb el procés d'ensenyament i aprenentatge del concepte de paisatge.
- Aplicar instruments i tècniques específiques de la geografia en l'elaboració d'activitats, materials i recursos didàctics relacionats amb el procés d'ensenyament i aprenentatge del concepte de paisatge.
- Utilitzar els recursos bibliogràfics, d'hemeroteca o d'Internet en l'elaboració d'activitats, materials i recursos didàctics relacionats amb el procés d'ensenyament i aprenentatge del concepte de paisatge.
- Comparar l'experiència pròpia i la producció realitzada amb els resultats d'altres docents en diferents fòrums com a centres de formació del professorat, congressos, jornades, etc.
- Participar en centres de formació del professorat, congressos, jornades, etc.
- Valorar les aportacions de les diferents tendències en geografia.
- Valorar les aportacions de la geografia a l'educació primària.
- Criticar les relacions que s'estableixen entre la ciència de referència i la seua didàctica.
- Compartir activitats, materials i recursos didàctics relacionats amb la geografia.
- Debatre propostes didàctiques tant pròpies com alienes.
- Assumir propostes didàctiques elaborades per altres companys.
- Valorar el patrimoni natural i cultural com a signe d'identitat, mitjà de desenvolupament o evidència documental.
- Respectar el patrimoni natural i cultural.
- Acceptar la diversitat cultural com a riquesa de la humanitat.
- Defensar els drets humans per sobre de diferències de raça, religió, gènere, idioma, etc.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13
;