Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
GESTIÓ I INNOVACIÓ EN CONTEXTOS EDUCATIUS

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

L'assignatura pertany a la formació generalista del Grau de Maestro d'Educació Primària, i està integrada en els mòduls de Formació Bàsica. Se centra en l'estudi de les funcions que corresponen al mestre d'Educació Primària, en la visió pedagògica sobre els processos i pràctiques d'innovació didàctica que s'han de dur a terme en l'Educació Primària, tant en els contextos escolars com en els extraescolars, així com en el coneixement de l'organització i la gestió d'una escola intercultural i inclusiva (instruments per a la gestió, recursos humans i materials, espais, relacions amb la comunitat educativa,...). Per tant, proporciona un coneixement bàsic per a la professió de mestre per a l'etapa de l'Educació Primària, ja que aborda els rols i funcions que conformen la professió i es treballen els aspectes innovadors de la gestió i del curriculum en l'etapa. Els seus continguts teòric-pràctics facilitaran l'adquisició d'un coneixement sistémico i holístico sobre l'escola i els múltiples contextos en els quals es poden realitzar pràctiques didàctiques en l'etapa d'Educació Primària. L'assignatura està relacionada amb unes altres, singularment amb Teoria i Història de l'Educació, Disseny dels Processos educatius en l'Educació Primària, Canvis Socials, Culturals i Educació, Atenció a les Necessitat Educatives Específiques, Practicum I, Practicum II, Treballe Fi de Grau.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
  • CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
  • CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i, si escau, els centres i aules de formació de persones adultes, i la diversitat d'actors i accions que implica el seu funcionament. Col·laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn i treballar en equip amb els companys com a condició necessària per a millorar l'activitat professional, compartint coneixements i valorant experiències.
  • CE11 : Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i d'investigació relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.
  • CE2 : Comprendre les característiques i condicions en les quals es produeix l'aprenentatge escolar i identificar com pot afectar el desenvolupament de l'alumnat i exercir la funció tutorial, orientant els alumnes i els pares del seu grup d'alumnes. Tot això buscant l'entesa i la cooperació amb les famílies, tenint en compte els diferents contextos familiars i estils de vida.
  • CE6 : Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de manera col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
  • CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
  • CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
  • Comprendre i interpretar les dinàmiques i processos organitzatius, des de la perspectiva de la cultura social i institucional, i reflexionar sobre la naturalesa i problemes que afecten les organitzacions dels centres educatius.
  • Conèixer i valorar la complexitat i característiques de les estructures organitzatives dels centres educatius.
  • Desenvolupar actituds cooperatives, participatives i de compromís amb la realitat educativa.
  • Adquirir la capacitat de relació, comunicació i lideratge, així com d'equilibri emocional en les variades circumstàncies de l'activitat professional.
  • Dominar habilitats per a exercir les funcions de tutoria i d'orientació amb els alumnes i les seues famílies.
  • Adquirir les estratègies necessàries que permeten comunicar-se amb les famílies, establir criteris coherents i implicar-los en la dinàmica del centre.
  • Conèixer i assumir els drets i deures del professorat i la comunitat educativa per a potenciar una actitud ciutadana, activa, crítica i responsable.
  • Abordar i resoldre problemes de disciplina.
  • Capacitar per a dinamitzar amb l'alumnat el consens de regles de convivència democràtica i contribuir a la resolució pacífica de conflictes.
  • Conèixer el procés d'admissió de l'alumnat en els centres educatius i l'agrupament més convenient en les diferents situacions educatives.
  • Promoure actuacions per a desenvolupar la igualtat d'oportunitats i compensar les desigualtats d'origen que afecten l'alumnat en el moment d'ingressar en el centre.
  • Aprendre a gestionar la variable temps en l'organització dels centres educatius.
  • Analitzar i valorar els elements materials més significatius de l'escola que cal tenir en compte en el desenvolupament dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • Conèixer models de gestió de qualitat i la seua aplicació als centres per a promoure la qualitat dels contextos educatius i garantir el benestar dels alumnes.
  • Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre atenent a criteris de gestió de qualitat.
  • Analitzar la gestió dels centres i la seua capacitat d'innovació a través dels documents institucionals.
  • Conèixer i aplicar experiències innovadores en educació primària.
  • Identificar i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació educativa, i ser capaç de dissenyar projectes d'innovació identificant indicadors d'avaluació.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

- Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu en el nostre país, i els codicionantes polítics i legistlativos de l'activitat educativa.

- Comprendre i interpretar les dinàmiques i els processos organitzatius.

- Conèixer i valorar la complexitat de les estructures organitzatives dels centres.

- Desenvolupar actituds cooperatives, participatives i de compromís amb la realitat educativa.

- Adquirir l'habilitat de relació, comunicació i lideratge, així com de equlibrio emocional en les variades circumstàncies de l'activitat professional.

- Dominar habilitats per a exercir la funcions de tutoria i orientació amb els alumnes i amb les famílies.

- Adquirir les estratègies necessàries que permeten comunicar-se amb les famílies, establir criteris coherents i implicar-les en la dinàmica del centre.

- Conèixer i assumir els drets i deures del proferado i la comunitat educativa, per a potenciar una actitud ciutadana, activa, crítica i responsable.

- Abordar i resoldre problemes de disciplina.

- Capacitar per a dinamitzar amb l'alumnat el consens de regles de convivència democràtiques i contribuir a la resolució pacífica de conflictes.

- Conèixer el procés d'admissió de l'alumnat en els centres educatius i l'agrupament més convenient en les diferents situacions educatives.

- Promoure actuacions per a desenvolupar la igualtat d'oportunitats i compensar les desigualtats d'origen que afecten als alumnes en ingressar en el centre.

- Aprendre a gestionar la variable temps en l'organització dels centres educatius.

- Analitzar i valorar els elements materials més significatius de l'escola a tenir en compte en el desenvolupament dels processos d'ensenyament-aprenentatge.

- Conèixer models de gestió de qualitat i la seua aplicació als centres per a promoure la qualitat dels contextos educatius i garantir el benestar dels alumnes.

- Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre, atenent a criteris de gestió de qualitat.

- Analitzar la gestió dels centres i la seua capacitat d'innovació a través dels documents institucionals

- Conèixer i aplicar experiències innovadores en educació primària.

- Identificar i aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca educativa i ser capaza de dissenyar projectes d'innovació identificant indicadors d'avaluació.

 

 

Dades generals

Codi: 17511
Professor/a responsable:
PASTOR VERDU, FRANCISCO RAMON
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6

Estudis en què s'imparteix