Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

La asignatura Innovaciones en los Proyectos Educativos de la Educación Infantil pertenece a la formación generalista del Grado de Maestro de E. Infantil y está integrada en los módulos de Formación Básica.

El núcleo fundamental de la asignatura es la formación del alumnado de Educación Infantil en los aspectos más significativos sobre organización y gestión de un Centro de Educación Infantil y/o Primaria, entorno en el que desempeñará sus funciones.

Conocer el Sistema Educativo, el Centro educativo, los elementos personales y sus funciones, las relaciones personales y grupales, la diversidad y la convivencia son aspectos fundamentales que se trabajan en esta asignatura. Sin perder de vista nunca la visión pedagógica sobre los procesos y prácticas de innovación didáctica que se deben llevar a cabo, tanto en contextos escolares como los extraescolares, y el desarrollo de innovaciones en los proyectos de Educación Infantil en un entorno accesible e inclusivo.

Se proporciona un conocimiento básico sobre aspectos organizativos y de gestión, así como sobre la profesión de maestro para la etapa de Educación Infantil, abordando funciones y roles profesionales y trabajando aspectos innovadores del currículum en la etapa.

La asignatura está directamente relacionada con otras de la titulación, cómo son:

Observación, evaluación e innovación educativa; Dificultades del aprendizaje y trastornos del desarrollo; Prácticum I; Prácticum II; Prácticum III, y Trabajo fin de Grado.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG3 : Capacitat d'adaptació a noves situacions. Analitzar àgilment els canvis que es produeixen en l'entorn i ser capaç de prendre decisions raonades per a donar-los resposta. Planificar i organitzar noves accions amb capacitat reflexiva.
  • CG5 : Habilitats en les relacions interpersonals. Mostrar empatia, sociabilitat i tacte en la comunicació amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis i als estereotips sexistes. Crear una atmosfera agradable i cooperativa. Transmetre benestar, seguretat, tranquil·litat i afecte en les relacions interpersonals.

 

Competències específiques (CE)

  • CE11 : Implicar-se en la diversitat d'accions que comprèn el funcionament de les escoles d'educació infantil, basant-se en el coneixement de la seua organització.
  • CE13 : Comprendre la importància del paper del mestre per a poder actuar com a col·laborador i orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període de 0-6 anys i dominar les habilitats socials en el tracte i la relació amb la família de cada xiquet i amb el conjunt de les famílies.
  • CE15 : Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació en la societat actual i les competències fonamentals que afecten els centres d'educació infantil i els seus professionals. Capacitat d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-societat i el paper de l'escola per a reproduir-les o transformar-les. Aplicar en els centres educatius elements de millora segons diferents models de qualitat.
  • CE3 : Dissenyar i regular entorns harmònics d'aprenentatge en contextos de diversitat en l'educació Infantil que atenguen les necessitats educatives singulars de cada estudiant, les dificultats d'aprenentatge, la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  • CE5 : Observar sistemàticament en contextos propis de l'educació Infantil ambients d'aprenentatge i de convivència, interpretar les pràctiques educatives segons els marcs teòrics de referència, reflexionar sobre aquests i actuar en conseqüència.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer i valorar la complexitat i característiques de les estructures organitzatives dels centres d'educació infantil.
  • Dominar habilitats per a exercir les funcions de tutoria i d'orientació amb els alumnes i les seues famílies.
  • Adquirir les estratègies necessàries que permeten comunicar-se amb les famílies, establir criteris coherents i implicar-les en la dinàmica del centre.
  • Conèixer la legislació que regula les escoles infantils i la seua organització.
  • Interpretar les principals experiències i pràctiques innovadores en les escoles infantils del context nacional i internacional.
  • Dissenyar projectes educatius d'educació infantil contextualitzats en els projectes de centre i en les característiques socioculturals de l'entorn.
  • Cooperar en equips multiprofesionals d'anàlisis i  avaluació de la implementació de projectes educatius d'educació infantil.
  • Treballar amb famílies i xarxes socials de suport a l'escola.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

Resultados de aprendizaje esperados tras cursar la asignatura:

·         Conocer y usar con propiedad la terminología específica de la materia.

·         Conocer y utilizar los elementos que conforman los procesos organizativos y de gestión de un Centro de Educación Infantil.

·         Conocer el Sistema Educativo, en su evolución y en su realidad actual.

·         Identificar y diseñar cada una de las partes de los documentos institucionales en relación con el centro y con la Educación Infantil.

·         Diseñar, aplicar y evaluar correctamente proyectos institucionales con orientación inclusiva y perspectiva de género.

·         Diseñar planes de mejora y procesos de gestión como principales instrumentos documentales para la innovación, que contemplen entornos accesibles e inclusivos.

·         Ser capaz de analizar las funciones docentes y de gestión docente.

·         Conocer y desarrollar actividades prácticas relacionadas con la convivencia.

·         Desarrollar el trabajo colaborativo, la participación y la actitud crítica.

·         Desarrollar las habilidades de relación, comunicación y liderazgo como competencias profesionales.

.         Aplicar de forma práctica los conocimientos adquiridos.

 

 

;

Dades generals

Codi: 17410
Professor/a responsable:
ALVAREZ TERUEL, JOSE DANIEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix