Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2015-16
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16
Context de l'assignatura per al curs 2015-16
La asignatura Innovaciones en los Proyectos Educativos de la Educación Infantil pertenece a la formación generalista del Grado de Maestro de E. Infantil y está integrada en los módulos de Formación Básica.
El núcleo fundamental de la asignatura es la formación del alumnado de Educación Infantil en los aspectos más significativos sobre organización y gestión de un Centro de Educación Infantil y/o Primaria, entorno en el que desempeñará sus funciones.
Conocer el Sistema Educativo, el Centro educativo, los elementos personales y sus funciones, las relaciones personales y grupales, la diversidad y la convivencia son aspectos fundamentales que se trabajan en esta asignatura. Sin perder de vista nunca la visión pedagógica sobre los procesos y prácticas de innovación didáctica que se deben llevar a cabo, tanto en contextos escolares como los extraescolares, y el desarrollo de innovaciones en los proyectos de Educación Infantil en un entorno accesible e inclusivo.
Se proporciona un conocimiento básico sobre aspectos organizativos y de gestión, así como sobre la profesión de maestro para la etapa de Educación Infantil, abordando funciones y roles profesionales y trabajando aspectos innovadores del currículum en la etapa.
La asignatura está directamente relacionada con otras de la titulación, cómo son:
Observación, evaluación e innovación educativa; Dificultades del aprendizaje y trastornos del desarrollo; Prácticum I; Prácticum II; Prácticum III, y Trabajo fin de Grado.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG3 : Capacitat d'adaptació a noves situacions. Analitzar àgilment els canvis que es produeixen en l'entorn i ser capaç de prendre decisions raonades per a donar-los resposta. Planificar i organitzar noves accions amb capacitat reflexiva.
- CG5 : Habilitats en les relacions interpersonals. Mostrar empatia, sociabilitat i tacte en la comunicació amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis i als estereotips sexistes. Crear una atmosfera agradable i cooperativa. Transmetre benestar, seguretat, tranquil·litat i afecte en les relacions interpersonals.
Competències específiques (CE)
- CE11 : Implicar-se en la diversitat d'accions que comprèn el funcionament de les escoles d'educació infantil, basant-se en el coneixement de la seua organització.
- CE13 : Comprendre la importància del paper del mestre per a poder actuar com a col·laborador i orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període de 0-6 anys i dominar les habilitats socials en el tracte i la relació amb la família de cada xiquet i amb el conjunt de les famílies.
- CE15 : Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació en la societat actual i les competències fonamentals que afecten els centres d'educació infantil i els seus professionals. Capacitat d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-societat i el paper de l'escola per a reproduir-les o transformar-les. Aplicar en els centres educatius elements de millora segons diferents models de qualitat.
- CE3 : Dissenyar i regular entorns harmònics d'aprenentatge en contextos de diversitat en l'educació Infantil que atenguen les necessitats educatives singulars de cada estudiant, les dificultats d'aprenentatge, la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
- CE5 : Observar sistemàticament en contextos propis de l'educació Infantil ambients d'aprenentatge i de convivència, interpretar les pràctiques educatives segons els marcs teòrics de referència, reflexionar sobre aquests i actuar en conseqüència.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer i valorar la complexitat i característiques de les estructures organitzatives dels centres d'educació infantil.
- Dominar habilitats per a exercir les funcions de tutoria i d'orientació amb els alumnes i les seues famílies.
- Adquirir les estratègies necessàries que permeten comunicar-se amb les famílies, establir criteris coherents i implicar-les en la dinàmica del centre.
- Conèixer la legislació que regula les escoles infantils i la seua organització.
- Interpretar les principals experiències i pràctiques innovadores en les escoles infantils del context nacional i internacional.
- Dissenyar projectes educatius d'educació infantil contextualitzats en els projectes de centre i en les característiques socioculturals de l'entorn.
- Cooperar en equips multiprofesionals d'anàlisis i avaluació de la implementació de projectes educatius d'educació infantil.
- Treballar amb famílies i xarxes socials de suport a l'escola.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16
Resultados de aprendizaje esperados tras cursar la asignatura:
· Conocer y usar con propiedad la terminología específica de la materia.
· Conocer y utilizar los elementos que conforman los procesos organizativos y de gestión de un Centro de Educación Infantil.
· Conocer el Sistema Educativo, en su evolución y en su realidad actual.
· Identificar y diseñar cada una de las partes de los documentos institucionales en relación con el centro y con la Educación Infantil.
· Diseñar, aplicar y evaluar correctamente proyectos institucionales con orientación inclusiva y perspectiva de género.
· Diseñar planes de mejora y procesos de gestión como principales instrumentos documentales para la innovación, que contemplen entornos accesibles e inclusivos.
· Ser capaz de analizar las funciones docentes y de gestión docente.
· Conocer y desarrollar actividades prácticas relacionadas con la convivencia.
· Desarrollar el trabajo colaborativo, la participación y la actitud crítica.
· Desarrollar las habilidades de relación, comunicación y liderazgo como competencias profesionales.
. Aplicar de forma práctica los conocimientos adquiridos.
;