Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

Els mestres/as necessiten comprendre el sentit de l'educació. Per a això han de ser capaços de desenvolupar el pensament obert i crític que relacione el factual amb l'axiològic com un sistema i des d'una perspectiva holista; és a dir, requereixen d'un bagatge que sàpia situar cada teoria d'altres ciències de l'educació dins de la globalitat de l'educand-en-situació-de-aprenentatge. La Teoria de l'Educació, que justifica, argüeix i millora la pràctica educativa, ha de ser *cuestionadora, propositiva i ètica i ha d'estar orientada a crear una consciència activa i compromesa dels futurs mestres amb els problemes del món i amb el desenvolupament sostenible. Aquesta teoria va de la mà amb la història de les societats, ja que tot fet educatiu o teoria s'inscriu en un context determinat, amb unes característiques socials, econòmiques, cultures i polítiques que determinen el fenomen educatiu.
L'assignatura pretén promoure una personalització de l'alumnat lliure, crítica i comunitària, basada en valors democràtics, d'igualtat de gènere, d'inclusió i de respecte a la diversitat. Per consegüent, les teories sobre el social, el cultural i el psíquic troben ací la seua justificació i els estudiants han de ser capaços de saber i comprendre l'abast del legislat sobre el seu quefer i, sense una obediència a cegues, assumir una responsabilitat deontológicamente crítica sobre la seua funció sociocultural. La teoria pedagògica no significa excloure altres aportacions, sinó que col·labora *interdisciplinariamente al bon entroncament de les matèries per a un enteniment global de l'educació.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Compromís ètic. Mostrar actituds coherents amb les concepcions ètiques i deontològiques, respectant i fomentant alhora els valors democràtics, la igualtat de gènere, la no-discriminació de persones amb discapacitat, l'equitat i el respecte als drets humans. Capacitat de crítica i autocrítica constructiva.
  • CG2 : Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat. Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge i autoregular-lo. Capacitat de cercar, usar i integrar la informació. Mostrar interès per a aprendre al llarg de la vida i actualitzar les pròpies competències i els punts de vista professionals, de manera autònoma, orientada o dirigida, segons les necessitats de cada moment. Vetlar per un creixement emocional equilibrat.
  • CG5 : Habilitats en les relacions interpersonals. Mostrar empatia, sociabilitat i tacte en la comunicació amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis i als estereotips sexistes. Crear una atmosfera agradable i cooperativa. Transmetre benestar, seguretat, tranquil·litat i afecte en les relacions interpersonals.
  • CG7 : Reconeixement de la diversitat i de la multiculturalitat. Valorar positivament la diversitat de tota mena, respectar altres visions del món i gestionar amb creativitat les interaccions multiculturals amb la finalitat d'enriquir-se mútuament.
  • CG8 : Sostenibilitat. Valorar l'impacte social i mediambiental de les pròpies actuacions i de les de l'entorn. Manifestar visions integrades i sistèmiques i promoure canvis per a una gestió sostenible dels recursos.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Aplicar els elements propis de les àrees dels currículums d'Infantil vigents, amb criteris de coherència: finalitats, competències, objectius, continguts i criteris d'avaluació.
  • CE11 : Implicar-se en la diversitat d'accions que comprèn el funcionament de les escoles d'educació infantil, basant-se en el coneixement de la seua organització.
  • CE2 : Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, lingüística, emocional, motriu, social, filosòfica, cultural i volitiva.
  • CE6 : Dinamitzar la reflexió en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com a factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
  • CE7 : Potenciar l'evolució dels diferents llenguatges de l'educació infantil, identificar possibles disfuncions i vetlar per la seua correcta evolució. Afavorir el desenvolupament de les habilitats comunicatives.
  • CE8 : Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Seleccionar els recursos educatius més adequats per a cada situació.
  • CE9 : Reconèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els fonaments de l'educació infantil.
  • Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula.
  • Promoure accions d'educació en valors orientats a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
  • Relacionar l'educació amb el medi i cooperar amb les famílies i la comunitat.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

Es tracta de reflexionar sobre els actes i processos educatius i també sobre l'àmbit disciplinar de les Ciències de l'Educació. Amb això es *tipologizarán i valoraran els quefers docents i anàlogament els seus fonaments teorètics. Per a aconseguir aquesta fi, es promourà específicament que els estudiants aconseguisquen:

  1. Conéixer i usar la terminologia educativa, en general, i de l'educació per al desenvolupament sostenible, en particular; els conceptes i models, a més d'una sistemàtica pedagògica.
  2. Desenvolupar competències de pensament obert, sistèmic, crític, de prospecció, normatives, estratègiques, d'investigació i emocionals per a afrontar i millorar la realitat educativa.
  3. Introduir a l'alumnat en l'estudi dels fenòmens educatius mitjançant la realització de treballs dirigits.
  4. Promoure l'estudi empíric dels problemes de la realitat educativa usant metodologia científica, amb la finalitat d'integrar explicacions (racionalitat causal) i valors (comprensió del sentit), a fi que sàpien proposar *lineamientos d'optimització dels processos educatius.
  5. Promoure la comprensió de l'educació de la primera infància des d'una perspectiva integradora, tenint en compte la importància de promoure en els/as xiquets/as l'autonomia, la singularitat, el respecte pels altres, la inclusió i la igualtat de gènere.

 

 

;

Dades generals

Codi: 17310
Professor/a responsable:
MERMA MOLINA, GLADYS
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: TEORIA I HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix