Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2021-22
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22
Context de l'assignatura per al curs 2021-22
Els mestres/as necessiten comprendre el sentit de l'educació. Per a això han de ser capaços de desenvolupar el pensament obert i crític que relacione el factual amb l'axiològic com un sistema i des d'una perspectiva holista; és a dir, requereixen d'un bagatge que sàpia situar cada teoria d'altres ciències de l'educació dins de la globalitat de l'educand-en-situació-de-aprenentatge. La Teoria de l'Educació, que justifica, argüeix i millora la pràctica educativa, ha de ser *cuestionadora, propositiva i ètica i ha d'estar orientada a crear una consciència activa i compromesa dels futurs mestres amb els problemes del món i amb el desenvolupament sostenible. Aquesta teoria va de la mà amb la història de les societats, ja que tot fet educatiu o teoria s'inscriu en un context determinat, amb unes característiques socials, econòmiques, cultures i polítiques que determinen el fenomen educatiu.
L'assignatura pretén promoure una personalització de l'alumnat lliure, crítica i comunitària, basada en valors democràtics, d'igualtat de gènere, d'inclusió i de respecte a la diversitat. Per consegüent, les teories sobre el social, el cultural i el psíquic troben ací la seua justificació i els estudiants han de ser capaços de saber i comprendre l'abast del legislat sobre el seu quefer i, sense una obediència a cegues, assumir una responsabilitat deontológicamente crítica sobre la seua funció sociocultural. La teoria pedagògica no significa excloure altres aportacions, sinó que col·labora *interdisciplinariamente al bon entroncament de les matèries per a un enteniment global de l'educació.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Compromís ètic. Mostrar actituds coherents amb les concepcions ètiques i deontològiques, respectant i fomentant alhora els valors democràtics, la igualtat de gènere, la no-discriminació de persones amb discapacitat, l'equitat i el respecte als drets humans. Capacitat de crítica i autocrítica constructiva.
- CG2 : Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat. Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge i autoregular-lo. Capacitat de cercar, usar i integrar la informació. Mostrar interès per a aprendre al llarg de la vida i actualitzar les pròpies competències i els punts de vista professionals, de manera autònoma, orientada o dirigida, segons les necessitats de cada moment. Vetlar per un creixement emocional equilibrat.
- CG5 : Habilitats en les relacions interpersonals. Mostrar empatia, sociabilitat i tacte en la comunicació amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis i als estereotips sexistes. Crear una atmosfera agradable i cooperativa. Transmetre benestar, seguretat, tranquil·litat i afecte en les relacions interpersonals.
- CG7 : Reconeixement de la diversitat i de la multiculturalitat. Valorar positivament la diversitat de tota mena, respectar altres visions del món i gestionar amb creativitat les interaccions multiculturals amb la finalitat d'enriquir-se mútuament.
- CG8 : Sostenibilitat. Valorar l'impacte social i mediambiental de les pròpies actuacions i de les de l'entorn. Manifestar visions integrades i sistèmiques i promoure canvis per a una gestió sostenible dels recursos.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Aplicar els elements propis de les àrees dels currículums d'Infantil vigents, amb criteris de coherència: finalitats, competències, objectius, continguts i criteris d'avaluació.
- CE11 : Implicar-se en la diversitat d'accions que comprèn el funcionament de les escoles d'educació infantil, basant-se en el coneixement de la seua organització.
- CE2 : Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, lingüística, emocional, motriu, social, filosòfica, cultural i volitiva.
- CE6 : Dinamitzar la reflexió en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com a factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
- CE7 : Potenciar l'evolució dels diferents llenguatges de l'educació infantil, identificar possibles disfuncions i vetlar per la seua correcta evolució. Afavorir el desenvolupament de les habilitats comunicatives.
- CE8 : Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Seleccionar els recursos educatius més adequats per a cada situació.
- CE9 : Reconèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els fonaments de l'educació infantil.
- Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula.
- Promoure accions d'educació en valors orientats a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
- Relacionar l'educació amb el medi i cooperar amb les famílies i la comunitat.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22
Es tracta de reflexionar sobre els actes i processos educatius i també sobre l'àmbit disciplinar de les Ciències de l'Educació. Amb això es *tipologizarán i valoraran els quefers docents i anàlogament els seus fonaments teorètics. Per a aconseguir aquesta fi, es promourà específicament que els estudiants aconseguisquen:
- Conéixer i usar la terminologia educativa, en general, i de l'educació per al desenvolupament sostenible, en particular; els conceptes i models, a més d'una sistemàtica pedagògica.
- Desenvolupar competències de pensament obert, sistèmic, crític, de prospecció, normatives, estratègiques, d'investigació i emocionals per a afrontar i millorar la realitat educativa.
- Introduir a l'alumnat en l'estudi dels fenòmens educatius mitjançant la realització de treballs dirigits.
- Promoure l'estudi empíric dels problemes de la realitat educativa usant metodologia científica, amb la finalitat d'integrar explicacions (racionalitat causal) i valors (comprensió del sentit), a fi que sàpien proposar *lineamientos d'optimització dels processos educatius.
- Promoure la comprensió de l'educació de la primera infància des d'una perspectiva integradora, tenint en compte la importància de promoure en els/as xiquets/as l'autonomia, la singularitat, el respecte pels altres, la inclusió i la igualtat de gènere.
;