Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

L'assignatura 17216 Didactica del Coneixement del Mitjà Social i Cultural s'imparteix en el 2n curs del Grau en Maestro/a en Educació Infantil; té un caràcter obligatori (6C) i es desenvolupa durant el segon quadrimestre. És una de les deu assignatures del Mòdul Didàctic i Disciplinar, i s'emmarca en la matèria “Aprenentatge de les Ciències de la Naturalesa, de les Ciències Socials i de la Matemàtica”. Està per tant molt relacionada amb altres assignatures del Grau, en particular, amb la Didàctica del Coneixement del Medi natural.

A través d'aquesta assignatura es pretén capacitar al futur professorat d'Educació Infantil per a comprendre la importància de la interacció dels xiquets i xiquetes amb el temps i l'espai, amb els ambients socialitzadors, amb l'entorn, la cultura i l'art, així com amb la diversitat i les emocions en totes les seues manifestacions. En aquest sentit es facilitaran una sèrie d'eines didàctiques que contribuiran a afavorir aquesta interacció i a gaudir d'un procés d'ensenyament-aprenentatge ric en experiències i recursos.

Se centra, per tant, en la dimensió social i cultural de l'entorn de les infàncies, identificant les temàtiques, estratègies i metodologies que poden propiciar una socialització adequada.

La mateixa es nodreix de l'esforç continu i col·lectiu per actualitzar tant els mètodes didàctics com els continguts procedents de les Ciències Socials, entenent les mateixes com aqueixes ulleres que ens permeten mirar i entendre la realitat d'una manera més àmplia i, per tant, més complex.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Compromís ètic. Mostrar actituds coherents amb les concepcions ètiques i deontològiques, respectant i fomentant alhora els valors democràtics, la igualtat de gènere, la no-discriminació de persones amb discapacitat, l'equitat i el respecte als drets humans. Capacitat de crítica i autocrítica constructiva.
  • CG10 : Ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació. Comprendre i valorar les funcions de les tecnologies de la informació i de la comunicació cada vegada més diversificades i saber-les usar adequadament en la vida quotidiana.
  • CG2 : Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat. Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge i autoregular-lo. Capacitat de cercar, usar i integrar la informació. Mostrar interès per a aprendre al llarg de la vida i actualitzar les pròpies competències i els punts de vista professionals, de manera autònoma, orientada o dirigida, segons les necessitats de cada moment. Vetlar per un creixement emocional equilibrat.
  • CG3 : Capacitat d'adaptació a noves situacions. Analitzar àgilment els canvis que es produeixen en l'entorn i ser capaç de prendre decisions raonades per a donar-los resposta. Planificar i organitzar noves accions amb capacitat reflexiva.
  • CG4 : Treball en equip. Col·laborar amb altres persones per a construir un projecte comú. Ser capaç de col·laborar en equips interdisciplinaris, d'assumir diferents rols en les dinàmiques dels equips de treball i de liderar-los si escau.
  • CG5 : Habilitats en les relacions interpersonals. Mostrar empatia, sociabilitat i tacte en la comunicació amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis i als estereotips sexistes. Crear una atmosfera agradable i cooperativa. Transmetre benestar, seguretat, tranquil·litat i afecte en les relacions interpersonals.
  • CG6 : Capacitat creativa i emprenedora. Formular, dissenyar i gestionar projectes innovadors per a donar resposta a les necessitats detectades. Buscar i integrar nous coneixements i actituds en experiències tant internacionals com del propi territori amb la finalitat d'emprendre canvis de manera creativa en les pràctiques professionals.
  • CG7 : Reconeixement de la diversitat i de la multiculturalitat. Valorar positivament la diversitat de tota mena, respectar altres visions del món i gestionar amb creativitat les interaccions multiculturals amb la finalitat d'enriquir-se mútuament.
  • CG8 : Sostenibilitat. Valorar l'impacte social i mediambiental de les pròpies actuacions i de les de l'entorn. Manifestar visions integrades i sistèmiques i promoure canvis per a una gestió sostenible dels recursos.
  • CG9 : Capacitat comunicativa. Comprendre i expressar-se oralment i per escrit en les llengües oficials de la Comunitat Valenciana i una llengua estrangera, amb incorporació de tots els elements visuals i auditius, disponibles i necessaris en cada cas, amb la finalitat de comunicar-se de manera eficaç i eficient en diferents entorns i per a diferents funcions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Aplicar els elements propis de les àrees dels currículums d'Infantil vigents, amb criteris de coherència: finalitats, competències, objectius, continguts i criteris d'avaluació.
  • CE10 : Fomentar el creixement i el desenvolupament infantil, amb especial atenció als fonaments d'higiene, salut i nutrició, i als fonaments dels processos d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. Reconèixer els fonaments de l'atenció primerenca.
  • CE12 : Assumir que l'exercici de la funció docent s'ha d'anar perfeccionant i adaptant als canvis científics, pedagògics, tecnològics, socials i culturals al llarg de la vida.
  • CE13 : Comprendre la importància del paper del mestre per a poder actuar com a col·laborador i orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període de 0-6 anys i dominar les habilitats socials en el tracte i la relació amb la família de cada xiquet i amb el conjunt de les famílies.
  • CE14 : Reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure-ho entre els docents i entre els xiquets.
  • CE2 : Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, lingüística, emocional, motriu, social, filosòfica, cultural i volitiva.
  • CE3 : Dissenyar i regular entorns harmònics d'aprenentatge en contextos de diversitat en l'educació Infantil que atenguen les necessitats educatives singulars de cada estudiant, les dificultats d'aprenentatge, la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  • CE4 : Fomentar la convivència dins i fora de l'aula d'educació infantil i abordar la resolució pacífica de conflictes.
  • CE5 : Observar sistemàticament en contextos propis de l'educació Infantil ambients d'aprenentatge i de convivència, interpretar les pràctiques educatives segons els marcs teòrics de referència, reflexionar sobre aquests i actuar en conseqüència.
  • CE6 : Dinamitzar la reflexió en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com a factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
  • CE7 : Potenciar l'evolució dels diferents llenguatges de l'educació infantil, identificar possibles disfuncions i vetlar per la seua correcta evolució. Afavorir el desenvolupament de les habilitats comunicatives.
  • CE9 : Reconèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer la metodologia científica i promoure el pensament social i l'experimentació.
  • Adquirir coneixements sobre l'evolució del pensament, els costums, les creences i els moviments socials i polítics al llarg de la història.
  • Conèixer els moments més excel·lents de la història i la seua transcendència.
  • Elaborar propostes didàctiques en relació amb la interacció societat i desenvolupament sostenible.
  • Promoure l'interès i el respecte pel medi social i cultural a través de projectes didàctics adequats.
  • Fomentar experiències d'iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Conèixer el currículum d'educació infantil i les disposicions legals.
  • Analitzar i valorar els continguts de l'àrea de Coneixement del Medi Social i Cultural en l'educació infantil.
  • Comprendre les característiques i la conceptualització social.
  • Conèixer com s'aprenen els conceptes, l'espai i el temps en els alumnes d'infantil.
  • Realitzar un disseny d'UD per a la EI i referit a les ciències socials.
  • Valorar la didàctica de les ciències socials.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

• Adquirir criteris de selecció i elaboració de programacions didàctiques, materials educatius i activitats, que estiguen impregnades d'un esperit realista però també crític, global i creatiu, tenint en compte els diferents contextos socials i culturals, així com l'alumnat al qual van dirigides.

• Conéixer i analitzar de manera crítica el currículum de l'Àrea de Medi físic, Natural, Social i Cultural, en particular el que globalitza els continguts de Ciències Socials.

• Aprofundir en les capacitats d'observació, anàlisi, síntesi i reflexió sobre els processos i fenòmens del mitjà social i cultural.

• Desenvolupar competències professionals per a desenvolupar-se en aquesta Àrea amb decisió i solvència.

• Descobrir els procediments d'investigació en Ciències Socials per a implementar-los a les aules d'Educació Infantil; treballar amb fonts històriques i audiovisuals amb la finalitat de transformar-les en recursos didàctics nous que contribuïsquen a la revolució educativa que està emergint en as Escoles Infantils.

• Conéixer algunes de les temàtiques emergents en la nostra Àrea de coneixement, en particular aquelles vinculades amb problemes socialment rellevants, com, per exemple, la diversitat familiar, l'educació afectiu-sexual, el *tratamiendo de les migracions forçades o l'educació a l'aire lliure.

• Empoderar a les/us futures/us docents d'Educació Infantil compartint trajectòries històriques i referents professionals, i incidint en el fet que en la seua pràctica quotidiana es troba el futur de la ciutadania.

• Enfortir el paper compensador de l'escola i crear, a través de les seues mestres/us, espais de contenció, respecte i tolerància amb tots els agents que formen part del procés educatiu.

• Treballar de manera cooperativa/col·laborativa amb iguals, valorant de manera crítica i reflexiva les aportacions pròpies i de els/as altre.

• Integrar actituds reflexives i autònomes, així com hàbits que generen la necessitat de mantindre una formació contínua al llarg del futur desenvolupament professional, assumint la riquesa que porta amb si la interdisciplinarietat.

• Fomentar dins de l'ensenyament de les Ciències Socials espais d'aprenentatge que atenguen la igualtat entre xiquets, xiquetes i diversitats, a la formació ciutadana i al respecte als drets humans, per damunt de l'ètnia, la classe o la religió. En definitiva crear espais que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur assentant en la solidaritat, la democràcia i la sostenibilitat, entre altres.

 

 

;

Dades generals

Codi: 17216
Professor/a responsable:
ORTUÑO MARTINEZ, BARBARA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix