Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

 

La educación se realiza en relación a las principales instituciones sociales, la escuela, la familia, los medios de comunicación, los grupos de iguales. Esa interacción con otros se da a lo largo de nuestra vida y está condicionada por la cultura.

A través de esta asignatura se pretende el estudio de los distintos agentes que influyen en la educación desde la perspectiva de la evolución y cambio social y su repercusión en la reorganización del sistema de enseñanza actual.

Se abordarán algunos temas de actualidad que rodean al profesor como centro del subsistema escolar, y por ello algunos de los contenidos que hemos seleccionado son las nuevas formas familiares, la relevancia que están tomando los medios de comunicación en los niños, la evolución social de situaciones de desigualdad de género, la nueva configuración intercultural de la sociedad y por tanto de las escuelas. Hemos intentado seguir los objetivos generales de la titulación,  promoviendo así el respeto a los derechos fundamentales entre hombres y mujeres o de contextos de convivencia de culturas. Estos materiales se trabajarán desde el punto de vista de las perspectiva sociológica y  también relacionándolos con la cultura que nos rodea.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Compromís ètic. Mostrar actituds coherents amb les concepcions ètiques i deontològiques, respectant i fomentant alhora els valors democràtics, la igualtat de gènere, la no-discriminació de persones amb discapacitat, l'equitat i el respecte als drets humans. Capacitat de crítica i autocrítica constructiva.
  • CG10 : Ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació. Comprendre i valorar les funcions de les tecnologies de la informació i de la comunicació cada vegada més diversificades i saber-les usar adequadament en la vida quotidiana.
  • CG3 : Capacitat d'adaptació a noves situacions. Analitzar àgilment els canvis que es produeixen en l'entorn i ser capaç de prendre decisions raonades per a donar-los resposta. Planificar i organitzar noves accions amb capacitat reflexiva.
  • CG4 : Treball en equip. Col·laborar amb altres persones per a construir un projecte comú. Ser capaç de col·laborar en equips interdisciplinaris, d'assumir diferents rols en les dinàmiques dels equips de treball i de liderar-los si escau.
  • CG5 : Habilitats en les relacions interpersonals. Mostrar empatia, sociabilitat i tacte en la comunicació amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis i als estereotips sexistes. Crear una atmosfera agradable i cooperativa. Transmetre benestar, seguretat, tranquil·litat i afecte en les relacions interpersonals.
  • CG6 : Capacitat creativa i emprenedora. Formular, dissenyar i gestionar projectes innovadors per a donar resposta a les necessitats detectades. Buscar i integrar nous coneixements i actituds en experiències tant internacionals com del propi territori amb la finalitat d'emprendre canvis de manera creativa en les pràctiques professionals.
  • CG7 : Reconeixement de la diversitat i de la multiculturalitat. Valorar positivament la diversitat de tota mena, respectar altres visions del món i gestionar amb creativitat les interaccions multiculturals amb la finalitat d'enriquir-se mútuament.

 

Competències específiques (CE)

  • CE12 : Assumir que l'exercici de la funció docent s'ha d'anar perfeccionant i adaptant als canvis científics, pedagògics, tecnològics, socials i culturals al llarg de la vida.
  • CE13 : Comprendre la importància del paper del mestre per a poder actuar com a col·laborador i orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període de 0-6 anys i dominar les habilitats socials en el tracte i la relació amb la família de cada xiquet i amb el conjunt de les famílies.
  • CE15 : Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació en la societat actual i les competències fonamentals que afecten els centres d'educació infantil i els seus professionals. Capacitat d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-societat i el paper de l'escola per a reproduir-les o transformar-les. Aplicar en els centres educatius elements de millora segons diferents models de qualitat.
  • CE2 : Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, lingüística, emocional, motriu, social, filosòfica, cultural i volitiva.
  • CE3 : Dissenyar i regular entorns harmònics d'aprenentatge en contextos de diversitat en l'educació Infantil que atenguen les necessitats educatives singulars de cada estudiant, les dificultats d'aprenentatge, la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  • CE4 : Fomentar la convivència dins i fora de l'aula d'educació infantil i abordar la resolució pacífica de conflictes.
  • CE5 : Observar sistemàticament en contextos propis de l'educació Infantil ambients d'aprenentatge i de convivència, interpretar les pràctiques educatives segons els marcs teòrics de referència, reflexionar sobre aquests i actuar en conseqüència.
  • CE9 : Reconèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Comprendre la dimensió social i cultural de l'ésser humà per a establir relacions entre la construcció de la seua identitat i el medi social i cultural en què viu.
  • Analitzar de manera crítica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l'educació familiar i escolar.
  • Conèixer les funcions socials de l'educació en el món actual.
  • Conèixer l'evolució històrica de la família, així com els nous models familiars i les seues noves funcions socialitzadores i educatives.
  • Desenvolupar habilitats socials per a millorar la relació família – institució educativa.
  • Conèixer les característiques de les societats plurals actuals i els reptes educatius que plantegen amb la finalitat de desenvolupar projectes d'educació democràtica i intercultural en l'educació infantil.
  • Reconèixer situacions de desigualtat en relació amb el gènere i promoure accions educatives que fomenten la igualtat entre homes i dones en la institució escolar, en la família i en el grup d'iguals.
  • Comprendre la influència de les tecnologies i dels llenguatges audiovisuals en la infància i els desafiaments educatius que plantegen.
  • Capacitar els futurs mestres perquè analitzen , des de la perspectiva sociològica, la situació de l'educació  en el marc de societats multiculturals, democràtiques i desiguals, de manera que s'afavorisca el compromís ètic, educatiu i de justícia social.
  • Capacitar als futurs mestres per a l'anàlisi social i cultural amb la finalitat de dissenyar i desenvolupar projectes educatius que incloguen la perspectiva sociològica de l'educació.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

• Comprender la dimensión social y cultural del ser humano estableciendo relaciones entre la construcción de su identidad y el medio social y cultural en el que vive.
• Analizar de forma crítica las cuestiones más relevantes de la sociedad actual que afectan a la educación familiar y escolar.
• Conocer las funciones sociales de la educación en el mundo actual.
• Conocer la evolución histórica de la familia así como los nuevos modelos familiares y sus nuevas funciones socializadoras y educativas.
• Desarrollar habilidades sociales para mejorar la relación familia – institución educativa.
• Conocer las características de las sociedades plurales actuales y los retos educativos que plantean con el fin de desarrollar proyectos de educación democrática e intercultural en la educación infantil.
• Reconocer situaciones de desigualdad en relación al género y promover acciones educativas que fomenten la igualdad entre hombres y mujeres en la institución escolar, en la familia y en el grupo de iguales.
• Comprender la influencia de las tecnologías y de los lenguajes audiovisuales en la infancia y los desafíos educativos que plantean.
• Capacitar a los futuros maestros para que analicen , desde la perspectiva sociológica, la situación de la educación en el marco de sociedades multiculturales, democráticas y desiguales propiciando el compromiso ético, educativo y de justicia social.
• Capacitar a los futuros maestros para el análisis social y cultural con el fin de diseñar y desarrollar proyectos educativos que incluyan la perspectiva sociológica de la educación.

 

 

;

Dades generals

Codi: 17106
Professor/a responsable:
MARTINEZ VERDU, REMEDIOS
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: SOCIOLOGIA II
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix