Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

Psicología de la educación es una materia del módulo de Formación básica 1. Procesos educativos, aprendizaje y desarrollo de la personalidad que se imparte en el primer curso del título de Grado Infantil.
La asignatura de Psicología de la Educación aporta la formación básica respecto a los conocimientos sobre las principales variables referentes al alumnado que tienen una clara incidencia en el aprendizaje. También presenta las teorías explicativas del proceso de adquisición de habilidades y competencias escolares, del resultado de dicho proceso de aprendizaje, así como la interacción que se da entre las diferentes variables interpersonales y contextuales.
Esta asignatura sienta las bases a partir de las cuales el alumnado pueda entender las características de sus propios alumnos y la forma de optimizar su aprendizaje.
Está relacionada con otras materias del módulo de Formación básica como son: Psicología evolutiva de 0-3 y Psicología evolutiva de 3-6 y la de Diseño de los procesos educativos en la educación infantil, si bien, esta ultima aporta un enfoque más didáctico a los procesos de aprendizaje y aplicación al contexto escolar, todas ellas se imparten el primer curso. Está relacionada también con otras materias de formación básica como la de Dificultades del aprendizaje y del desarrollo. Características evolutivas que se imparte en segundo curso y de manera aplicada con las materias de los diferentes practicums (I, II y II) por cuanto en ellos se estima que el alumnado podrá observar la aplicación de los conocimientos y competencias adquiridas así como su propia aplicación como docente en un aula de Infantil.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat. Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge i autoregular-lo. Capacitat de cercar, usar i integrar la informació. Mostrar interès per a aprendre al llarg de la vida i actualitzar les pròpies competències i els punts de vista professionals, de manera autònoma, orientada o dirigida, segons les necessitats de cada moment. Vetlar per un creixement emocional equilibrat.
  • CG3 : Capacitat d'adaptació a noves situacions. Analitzar àgilment els canvis que es produeixen en l'entorn i ser capaç de prendre decisions raonades per a donar-los resposta. Planificar i organitzar noves accions amb capacitat reflexiva.
  • CG4 : Treball en equip. Col·laborar amb altres persones per a construir un projecte comú. Ser capaç de col·laborar en equips interdisciplinaris, d'assumir diferents rols en les dinàmiques dels equips de treball i de liderar-los si escau.
  • CG5 : Habilitats en les relacions interpersonals. Mostrar empatia, sociabilitat i tacte en la comunicació amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis i als estereotips sexistes. Crear una atmosfera agradable i cooperativa. Transmetre benestar, seguretat, tranquil·litat i afecte en les relacions interpersonals.
  • CG6 : Capacitat creativa i emprenedora. Formular, dissenyar i gestionar projectes innovadors per a donar resposta a les necessitats detectades. Buscar i integrar nous coneixements i actituds en experiències tant internacionals com del propi territori amb la finalitat d'emprendre canvis de manera creativa en les pràctiques professionals.
  • CG9 : Capacitat comunicativa. Comprendre i expressar-se oralment i per escrit en les llengües oficials de la Comunitat Valenciana i una llengua estrangera, amb incorporació de tots els elements visuals i auditius, disponibles i necessaris en cada cas, amb la finalitat de comunicar-se de manera eficaç i eficient en diferents entorns i per a diferents funcions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE12 : Assumir que l'exercici de la funció docent s'ha d'anar perfeccionant i adaptant als canvis científics, pedagògics, tecnològics, socials i culturals al llarg de la vida.
  • CE14 : Reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure-ho entre els docents i entre els xiquets.
  • CE2 : Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, lingüística, emocional, motriu, social, filosòfica, cultural i volitiva.
  • CE3 : Dissenyar i regular entorns harmònics d'aprenentatge en contextos de diversitat en l'educació Infantil que atenguen les necessitats educatives singulars de cada estudiant, les dificultats d'aprenentatge, la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  • CE4 : Fomentar la convivència dins i fora de l'aula d'educació infantil i abordar la resolució pacífica de conflictes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Comprendre conceptes, mètodes i tècniques relatius al procés d'aprenentatge en el context educatiu.
  • Analitzar i sintetitzar els models explicatius de l'aprenentatge escolar més significatius.
  • Organitzar i planificar la situació educativa atenent a les característiques de l'alumnat.
  • Resoldre problemes en situacions educatives, a través del disseny d'ambients globals d'aprenentatge  en educació infantil.
  • Treballar en en col·laboració dins de l'aula i en equip interdisciplinari tant del docent com de l'alumnat.
  • Tenir capacitat per a desenvolupar treball autònom.
  • Desenvolupar la capacitat de comunicació.
  • Saber actualitzar la informació necessària per a l'adequat exercici professional.
  • Reflexionar i prendre en consideració l'àmbit afectiu relacional com a manera i lloc en el qual es construeixen els aprenentatges.
  • Desenvolupar una actitud positiva cap a la formació permanent, desenvolupament personal, treball educatiu amb tot l'alumnat i autonomia suficient que li permeta la seua formació i el seu exercici professional continu.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

1. Conocer la situación actual de la Psicología de la educación como disciplina, objeto de estudio y  principales contenidos.
2. Comprender conceptos, métodos y técnicas relativas al proceso de aprendizaje en el contexto educativo.
3. Analizar y sintetizar los modelos explicativos del aprendizaje escolar más significativos.
4. Organizar y planificar la situación educativa atendiendo a las características del alumnado.
5. Aplicar los principios adquisición de conocimientos al diseño y desarrollo de la enseñanza.
6. Resolver situaciones educativas a través del diseño de ambientes globales de aprendizaje en educación infantil.
7. Desarrollar la capacidad de participación y negociación en el trabajo colaborativo del aula.
8. Demostrar la capacidad de trabajo autónomo.

 

 

;

Dades generals

Codi: 17102
Professor/a responsable:
GONZALEZ GOMEZ, MARIA CARLOTA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix