Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
EDUCACIÓ RÍTMICA I MOVIMENT

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

La asignatura está formada por aquellos aspectos realcionados con el movimiento que contribuyen en la formación del maestro para la práctica educativa, ya sea de forma específica en aspectos formativos de la educación musical como su aplicación en otros ámbitos dentro del aula.
De ella, destaca la educación por el movimiento, básica en la formación de todo docente al ser éste un vehículo de comunicación en el aula. Por ello, se busca la formación del alumno desde un enfoque procedimental de competencias generales en esta materia, dado que su dominio precisa de una preparación específica que excede en tiempo y forma al dedicado en las titulaciones de grado de maestro.
La materia tiene un carácter de formación básica y transversal con el resto de materias del grado, pues se incluyen contenidos fundamentales musicales abordados desde la perspectiva de complementar a otras asignaturas del grado –psicología, pedagogía, educación física, plástica y visual…-, ya sea dentro de la formación en el mismo Grado o en futuros estudios de posgrado.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Compromís ètic. Mostrar actituds coherents amb les concepcions ètiques i deontològiques, respectant i fomentant alhora els valors democràtics, la igualtat de gènere, la no-discriminació de persones amb discapacitat, l'equitat i el respecte als drets humans. Capacitat de crítica i autocrítica constructiva.
  • CG2 : Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat. Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge i autoregular-lo. Capacitat de cercar, usar i integrar la informació. Mostrar interès per a aprendre al llarg de la vida i actualitzar les pròpies competències i els punts de vista professionals, de manera autònoma, orientada o dirigida, segons les necessitats de cada moment. Vetlar per un creixement emocional equilibrat.
  • CG6 : Capacitat creativa i emprenedora. Formular, dissenyar i gestionar projectes innovadors per a donar resposta a les necessitats detectades. Buscar i integrar nous coneixements i actituds en experiències tant internacionals com del propi territori amb la finalitat d'emprendre canvis de manera creativa en les pràctiques professionals.
  • CG7 : Reconeixement de la diversitat i de la multiculturalitat. Valorar positivament la diversitat de tota mena, respectar altres visions del món i gestionar amb creativitat les interaccions multiculturals amb la finalitat d'enriquir-se mútuament.
  • CG8 : Sostenibilitat. Valorar l'impacte social i mediambiental de les pròpies actuacions i de les de l'entorn. Manifestar visions integrades i sistèmiques i promoure canvis per a una gestió sostenible dels recursos.

 

Competències específiques (CE)

  • CE13 : Comprendre la importància del paper del mestre per a poder actuar com a col·laborador i orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període de 0-6 anys i dominar les habilitats socials en el tracte i la relació amb la família de cada xiquet i amb el conjunt de les famílies.
  • CE4 : Fomentar la convivència dins i fora de l'aula d'educació infantil i abordar la resolució pacífica de conflictes.
  • CE5 : Observar sistemàticament en contextos propis de l'educació Infantil ambients d'aprenentatge i de convivència, interpretar les pràctiques educatives segons els marcs teòrics de referència, reflexionar sobre aquests i actuar en conseqüència.
  • CE6 : Dinamitzar la reflexió en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com a factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
  • CE7 : Potenciar l'evolució dels diferents llenguatges de l'educació infantil, identificar possibles disfuncions i vetlar per la seua correcta evolució. Afavorir el desenvolupament de les habilitats comunicatives.

 

Competencias Módulo optatividad:>>Mención en Música

  • M-MU-01 : Introducir a los alumnos en el lenguaje musical comprensivo desarrollando de forma consciente, la capacidad rítmica, melódica, tímbrica y armónica.
  • M-MU-02 : Asimilar los conceptos de teoría de la música desde ámbito reflexivo y conocer y practicar los elementos fundamentales de música interiorizando todos sus elementos, potenciando la lectura, la memorización y la interpretación comprensiva.
  • M-MU-03 : Aproximar al alumno a los distintos enfoques metodológicos relacionados con el aprendizaje del lenguaje musical.
  • M-MU-04 : Desarrollar y evaluar los contenidos de educación musical del currículo mediante los recursos didácticos apropiados y promover las competencias correspondientes en el alumnado.
  • M-MU-05 : Desarrollar y estimular la capacidad auditiva, la capacidad creativa demostrando competencias para trabajar la creatividad y la improvisación musical.
  • M-MU-06 : Mostrar capacidad para interpretar con musicalidad las piezas musicales de distintos estilos y épocas.
  • M-MU-07 : Realizar programaciones y desarrollo de sus unidades didácticas teniendo en cuenta el lenguaje musical para la en los distintos niveles del currículo.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Introduir als alumnes en el coneixement del cos i del moviment per a dur a terme l'ensenyament de la música en els diferents nivells del curriculo, com a mitjà d'expressió musical i personal.
  • Estimular la capacitat creativa mitjançant la utilització del cos, del moviment i de la dansa, així com desenvolupar i avaluar els continguts rítmics del currículum mitjançant els recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en l'alumnat.
  • Desenvolupar de forma conscient la capacitat interpretativa i el domini corporal per a la docència.
  • Potenciar la memorització i la interpretació moviments i danses de qualitat de peces musicals de forma comprensiva com a forma de desenvolupar els continguts, conceptes i procediments musicals inclosos en el currículum de primària referits al cos, al moviment i a la dansa.
  • Desenvolupar programacions que incidisquen en els elements del bloc d'acord a l'entorn social i cultural, potenciats a través de la dansa.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

  1. Introducir a los alumnos en el lenguaje musical comprensivo a través del ritmo y del movimiento.
  2. Conocer el valor del ritmo como elemento esencial de la educación musical.
  3. Adquirir distintas destrezas motoras con el fin de expresar, corporalmente y a través del movimiento, la música.
  4. Conocer y practicar los elementos fundamentales del ritmo musical interiorizando todos sus elementos.
  5. Potenciar la lectura rítmica y la interpretación comprensiva.
  6. Desarrollar la capacidad expresiva.
  7. Aproximar al alumno a los distintos enfoques metodológicos relacionados con el aprendizaje del ritmo musical.
  8. Estimular la capacidad creativa a través de establecer los principios esenciales para la creación e improvisación de pequeñas coreografías.
  9. Buscar y utilizar bibliografía y materiales de apoyo referentes al ritmo, movimiento, la danza y el folclore y juego musical tradicional, en las dos lenguas oficiales de la Comunidad Valenciana, y en su caso, en una lengua extranjera con preferencia inglés.
  10. Desarrollar y evaluar los contenidos de lenguaje musical del currículo de primaria relacionados con el ritmo, el movimiento y la danza, mediante los recursos didácticos apropiados y promover las competencias correspondientes en el alumnado.
  11. Conocer y comprender los contenidos, conceptos y procedimientos musicales incluidos en el currículo de primaria referidos al movimiento, la danza folclórica y la música y apreciar su importancia como forma de integración grupal.
  12. Demostrar competencias para trabajar la creatividad y la adaptabilidad a través del movimiento, en la realización de juegos musicales de distintos estilos y regiones.
  13. Promover la comprensión de la música y su aplicación a la educación primaria.
  14. Realizar programaciones y desarrollo de sus unidades didácticas teniendo en cuenta el ritmo y el movimiento para la educación primaria.

 

 

Dades generals

Codi: 17010
Professor/a responsable:
Sense dades
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: MÚSICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix