Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
AUTOMATITZACIÓ

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

La aplicación de los sistemas de automatización a procesos industriales o de servicios permite conseguir que estos se lleven a cabo eficazmente y con total autonomía, o, al menos, con alto grado de independencia del factor humano. Los equipos más usados como celebros de estos sistemas son los autómatas programables o PLCs (Programable Logic Controllers). Estos equipos interactúan con los procesos a través de sensores y accionamientos de diferentes tipos (eléctricos, neumáticos o hidráulicos). Para la conexión del PLC con los sensores y accionamientos, estos pueden disponer de diferentes tipos de modulos de entrada y salida (E/S). Además, para gobernar los accionamientos, que habitualmente trabajan a mayor potencia que el PLC, se requieren también equipos amplificadores o preaccionamientos. Hay que tener en cuenta que un PLC es un computador industrial flexible, y como tal es un sistema programable.

Actualmente la mayoría de fabricantes de PLCs cumplen en mayor o menor medida las recomendaciones del estándar IEEE 61131, que define, entre otros aspectos, varios lenguajes de programación específicos para PLCs. Para programar un PLC, además de conocer las particularidades de su funcionamiento y sus lenguajes, también hay que recurrir a ciertas estrategias de programación y diseño de las aplicaciones, para poder considerar no solo las situaciones de funcionamiento normal que se dan en las especificaciones, sino también situaciones de fallos o emergencias.

Finalmente, hay que considerar que es necesaria una interfaz entre el controlador y el operador humano, de forma que este pueda dar órdenes al sistema y monitorizarlo. Esta interfaz puede ser desde simples botones y pilotos, hasta terminales gráficos táctiles, cuyo uso se ha extendido mucho en la última década. Pero el controlador no solo se puede comunicar con un operador humano, sino con otros sistemas de su entorno, como pueden ser otros controladores, o los equipos informáticos de gestión. En este punto entran en juego los sistemas SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition), que permiten supervisar y gestionar la cadena de producción completa de una planta con múltiples procesos, facilitando el control del consumo de recursos y de la calidad de los productos generados.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Saber resoldre problemes d'enginyeria aplicant coneixements de matemàtiques, física, química, informàtica, disseny, sistemes mecànics, elèctrics, electrònics i automàtics, per a establir solucions viables en l'àmbit de la titulació.
  • CG4 : Conèixer les necessitats tecnològiques de la societat i la indústria i ser capaç de millorar serveis i processos de producció, aplicant tecnologia actual de robòtica, mitjançant l'elecció, adquisició i posada en marxa de sistemes robòtics en diverses aplicacions, tant industrials com de servei.
  • CG5 : Ser capaç d'obtenir i analitzar informació sobre les característiques de materials, circuits, elements de màquines, control automàtic, sensors i sistemes informàtics, amb la finalitat última d'aconseguir aplicacions robòtiques autònomes i flexibles.
  • CG6 : Concebre, calcular, dissenyar i engegar algorismes, equips o instal·lacions en l'àmbit de la robòtica, per a aplicacions industrials o de serveis, tenint en compte aspectes de qualitat, seguretat, criteris mediambientals i ús racional i eficient de recursos.

 

Competències específiques (CE)

  • CE18 : Conèixer la manera com es controlen els diversos tipus d'actuadors mitjançant amplificadors, servosistemes, vàlvules o variadors, per a saber escollir, utilitzar i programar l'element més adequat.
  • CE20 : Conèixer la manera com funcionen i es programen els controladors lògics o autòmats i saber utilitzar-los en el desenvolupament de sistemes robòtics automàtics.
  • CE5 : Interpretar el funcionament del codi font d'un programa. Definir els tipus de dades necessàries per a representar la informació. Dissenyar algorismes i codificar-los amb diferents tècniques de programació, especialment en sistemes robòtics. Verificar el correcte funcionament d'un programa.
  • CE9 : Conèixer la manera com funcionen els sistemes hidràulics i pneumàtics per a accionaments robòtics i saber aplicar-los a la resolució d'aplicacions robòtiques.

 

Competències transversals

  • CT1 : Capacitats informàtiques i informacionals.
  • CT2 : Ser capaç de comunicar-se correctament tant de forma oral com escrita.
  • CT3 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CT4 : Capacitat d'organització i planificació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els camps d'aplicació de sistemes automàtics i saber aplicar-los en entorns robòtics industrials.
  • Saber utilitzar els llenguatges dels autòmats programables (PLC) per a dissenyar-hi aplicacions.
  • Conèixer i utilitzar els dispositius i les interfícies home-màquina (HMI) per a automatització.
  • Comprendre el funcionament de diversos servoactuadors i ser capaç de configurar-los.
  • Entendre el funcionament dels elements de treball de sistemes pneumàtics i hidràulics i saber utilitzar-los en entorns robòtics.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Además de los objetivos generales planteados en el plan de estudios, se consideran los siguientes objetivos más espécificos:

  • Saber conectar un PLC con sensores y accionamientos.
  • Aprender técnicas de programación propias de PLCs, usando diferentes lenguajes estándar, y aprovechando las ventajas que ofrece cada lenguaje.
  • Ser capaz de desarrollar aplicaciones que consideren distintos modos de funcionamiento, situaciones de paradas y arranque normales, y situaciones de fallo y emergencia.
  • Conocer cómo funcionan, se conectan y se utilizan los preaccinamientos adecuados para los tipos más comunes de accionamientos eléctricos, neumáticos e hidráulicos.
  • Saber diseñar y poner en marcha una interfaz de monitorización y supervisión de un proceso, en función de las necesidades de interfaz de usuario.
  • Aprender a desarrollar interfaces de usuario para terminales gráficas.

 

 

Dades generals

Codi: 33721
Professor/a responsable:
CANDELAS HERIAS, FRANCISCO ANDRES
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FÍSICA, ENGINYERIA DE SISTEMES I TEORIA DEL SENYAL
    Àrea: ENGINYERIA DE SISTEMES I AUTOMÀTICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix