Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2010-11

La asignatura "Fundamentos Químicos de la Ingeniería Civil" es una asignatura de formación básica de primer semestre del grado en Ingeniería Civil.

Como asignatura de primer semestre no es necesario ningún requisito para cursarla.

La asignatura se divide en teoría, tutoría grupal y laboratorio. Todas estas actividades presenciales estan enfocados a dar al futuro graduado una formación cientifico-técnica básica que le permitirá desarrollar el resto de su titulación con las herramientas necesarias para entender procesos de gran importancia en la Ingeniería civil.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG-4 : Understand and master the basic concepts of the general laws of mechanics, thermodynamics, fields and waves and electromagnetism and their application in solving engineering problems.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT-11 : Capacity to learn and apply new concepts and methods in an autonomous and interdisciplinary fashion.
  • CT-13 : Capacity to adopt the scientific method when planning and carrying out different academic and professional tasks.
  • CT-14 : Capacity for self-criticism needed to analyse and improve the quality of projects.
  • CT-6 : Capacity to use English fluently to access technical information, respond to the needs of society and be self-sufficient when preparing one's professional career.
  • CT-7 : Capacity for oral and written exposition.
  • CT-8 : Capacity to plan tasks and commit oneself to satisfying goals and deadlines.
  • CT-9 : Capacity for group work.

 

Specific Competences (Civil Branch)

  • CE-11 : Capacity to apply environmental impact study and assessment methodologies.
  • CE-2 : Theoretical and practical understanding of the chemical, physical, mechanical and technological properties of the most commonly used building materials.
  • CE-3 : Capacity to apply knowledge of building materials in structural systems. Understand the relationship between the structure of the materials and the mechanical properties derived from the same.

 

Specific Competences (Specific Technology):>>Civil Construction

  • CEC-8 : Knowledge and understanding of supply and sanitary systems, as well as their sizing, building and conservation.

 

Specific Competences (Specific Technology):>>Hydrology

  • CEH-2 : Knowledge and understanding of the working of ecosystems and environmental factors.
  • CEH-4 : Knowledge and understanding of supply and sanitation systems, as well as their sizing, construction and conservation.

 

Basic Transversal Competences

  • CB-2 : Students should know how to apply their knowledge to their job or vocation in a professional manner and should have those skills that are usually reflected when preparing and defending arguments and solving problems in their field of study.
  • CB-3 : Students should have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their field of study) to give opinions that include a reflection on important, social, scientific, ethical matters, etc.
  • CB-4 : Students should be able to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2010-11

Al finalizar la asignatura, cualquier alumno debería:
a) Conocer y ser capaz de utilizar la terminología básica de la química.
b) Conocer, comprender y ser capaz de aplicar las leyes básicas, conceptos y teorías científicas que permiten racionalizar el comportamiento químico de la materia.
c) Conocer las reacciones químicas más relevantes en el ámbito de la Ingeniería Civil, tanto desde el punto de vista de la aplicación de los materiales de construcción como desde el punto de vista de la posible degradación de los mismos.
d) los alumnos deberán conocer y comprender los fundamentos termodinámicos y cinéticos que condicionarán el desarrollo de las diversas reacciones relacionadas con la ingeniería civil.
e) Conocer y comprender como la composición química puede afectar a las propiedades micro y macroscópicas de los materiales, y por tanto a la posible aplicación de los mismos.
f) Conocer y comprender los principales mecanismos de contaminación del aire, relacionados con la ingeniería civil, y los métodos que permiten minimizar los impactos ambientales de cualquier actividad.
g) Todo alumno deberá conocer los procesos químicos relacionados con la contaminación de las aguas, así como los fundamentos de la depuración de aguas residuales.
h) El alumno al finalizar la asignatura, deberá ser capaz de buscar y analizar de forma crítica información por sí mismo.
i) Ser capaz de organizar un informe técnico de laboratorio, con claridad, siendo capaz de extraer las conclusiones más destacables de forma razonada.
j) Tras cursar la asignatura, los estudiantes deberán haber mejorado su capacidad para trabajar en grupo, así como para exponer en público los resultados de dichos trabajos realizados.
k) el alumno deberá mejorar su capacidad para leer textos científicos en otros idiomas, especialmente lengua inglesa, lo cual les permitirá ampliar el campo del que pueden obtener información para el desarrollo de su profesión.
l) todo alumno deberá aprender a organizarse su tiempo, a fin de entregar las tareas encomendadas, bien individuales o colectivas, a tiempo, cumpliendo los plazos establecidos.

 

 

;

General

Code: 33502
Lecturer responsible:
SANCHEZ MARTIN, ISIDRO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: CONSTRUCTION ENGINEERING, PUBLIC WORKS AND URBAN INFR
    Area: CONSTRUCTION ENGINEERING
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught