Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
COMPOSICIÓ ARQUITECTÒNICA 4

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2014-15

Si la asignatura de Composición Arquitectónica 1 (CA1) introducía al alumnado en la complejidad de la disciplina desde un punto de vista global a través de cuatro grandes bloques temáticos que abordaban cuestiones esenciales (idea, teoría, práctica y contexto de la arquitectura), y las asignaturas de Composición Arquitectónica 2 y 3 lo eran básicamente de historia de los hechos y de las ideas de arquitectura (Grecia, Roma, Alta y Baja Edad Media, Renacimiento y Barroco, en CA2, y, de la Ilustración a nuestros días, en CA3), la asignatura de Composición Arquitectónica 4 sienta sus bases en esos conocimientos previos, fundamentalmente históricos, a los cuales acude constantemente para ilustrar y plantear una aproximación teórica a los conceptos básicos de lo que a lo largo y ancho de la cultura occidental se ha entendido como “composición arquitectónica”, mediante visiones multidisciplinares cuyo punto de inflexión es el pensamiento moderno. Se trata de enfatizar y ahondar en el carácter transversal de la disciplina de la composición arquitectónica y su papel en la generación de recursos previos útiles al proyecto arquitectónico.
Para ello, y a modo de herramientas para el análisis de arquitectura que fundamente una posterior crítica y sustente los propios juicios de valor que todo arquitecto y arquitecta han de construirse (una manera de ser y estar en el mundo para intervenir en él), se van abordando distintas cuestiones a lo largo del curso tales como las que podemos agrupar en las siguientes siete parejas: 1) prolegómenos y naturaleza, 2) función y construcción, 3) forma y luz/color, 4) razón y modernidad, 5) espacio y tiempo, 6) posmodernidad y tipología, y 7) ética y compromiso del arquitecto.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG-1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
  • CG-2 : Conèixer el paper de les belles arts com a factor que pot influir en la qualitat de la concepció arquitectònica.
  • CG-7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB 1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CB 5 : Que els estudiants hagen desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives

  • CT-10 : Habilitat per a l'anàlisi i la síntesi. Habilitat per a separar les parts d'un procés d'indagació i habilitat per a recompondre el tot a partir d'unes parts.
  • CT-12 : Habilitat per al raonament crític. Capacitat de confrontar línies argumentals diverses, sistematitzant el dubte sobre qualsevol afirmació presentada.
  • CT-13 : Habilitat per a l'estètica i la forma. Capacitat de posicionar-se críticament davant la bellesa.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT-2 : Capacitat d'expressió. Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT-4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.
  • CT-6 : Capacitat d'adaptar-se a nous conceptes i mètodes. Capacitat d'aprendre i aplicar, autònomament i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
  • CT-8 : Capacitat d'adoptar el mètode científic. Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos, tant a nivell acadèmic com professional.
  • CT-9 : Capacitat d'autocrítica. Disposar de la capacitat d'autocrítica necessària per a analitzar i millorar la qualitat d'un projecte.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals metodològiques

  • CT-20 : Habilitat per a integrar els diversos sabers i disciplines. Capacitat d'entendre la dimensió múltiple dels problemes en què s'intervé i habilitat per a seleccionar i incorporar els arguments més eficaços.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals lingüístiques

  • CT-24 : Habilitat per a elaborar i expressar idees i discursos propis. Habilitat per a generar registres que caracteritzen un llenguatge propi i diferenciat, fins i tot reciclant les maneres ja conegudes i fixant-ne noves.

 

Competències transversals pròpies:>>interpersonals individuals

  • CT-26 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms. Capacitat de generar processos d'autoaprenentatge que, de manera autònoma, complementen l'aprenentatge reglat.

 

Competències transversals pròpies:>>interpersonals socials

  • CT-29 : Habilitat per a les relacions interpersonals i la comunicació. Capacitat per a gestionar processos que impliquen negociació d'idees en diferents fòrums.

 

Competències transversals pròpies:>>sistèmiques d'assoliment

  • CT-33 : Motivació per la superació d'obstacles. Capacitat per a no deixar-se intimidar pels obstacles i saber superar-los sense patir pèrdues personals importants. Capacitat per a optimitzar les nostres energies i orientar-les cap a metes possibles i autoregeneradores.

 

Competències específiques:>> bloc projectual

  • CE-40T : Capacitat per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
  • CE-48 : Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • CE-50 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
  • CE-54 : Coneixement adequat de l'estètica, la teoria i la història de les belles arts i les arts aplicades.
  • CE-57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15

El cometido específico de la asignatura denominada Composición Arquitectónica 4 bien podría describirse como pensar (y hacer pensar) la arquitectura (su naturaleza y su sentido) y asomarse al mundo, como es propio del arquitecto y de la arquitecta, desde la misma arquitectura. Consiste en enfrentar al alumnado con la arquitectura, aquello que no son, la alteridad, para que lleguen a comprenderse mejor en tanto que arquitectos y arquitectas.
La Composición Arquitectónica es la síntesis que precede al proyecto, en el cual se vierte y se grafía, como el proyecto, a su vez, se materializa en la obra, y a esa secuencia concurren, por un lado, los instrumentos de la representación gráfica y, por otro, los oficios pertinentes a la ejecución. Por supuesto, la secuencia no es, ni mucho menos, lineal. El proyecto es uno, en cambio, la Composición proveerá siempre, como fuente generosa de ideas que es, varias soluciones posibles.
Esa condición abierta ideal es la que nos regala la Composición; mientras que todo proyecto es una toma de decisión, la Composición sólo sugiere, como lo hace la informática. Reducir al episodio proyectual la aventura de la arquitectura es un franco error, la arquitectura acontece antes y después, además de por medio de él.
La arquitectura tiene que ser compuesta por la sencilla razón de que se compone de muchas cosas, algunas naturales (aire y luz, agua y vegetación) y otras no: la ciudad y los usos y costumbres de los habitantes y los recursos de la técnica.

 

 

Dades generals

Codi: 35533
Professor/a responsable:
GUTIERREZ MOZO, MARIA ELIA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA I CARTOGRAFIA
    Àrea: COMPOSICIÓ ARQUITECTÒNICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix