Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

Contexto de la asignatura 
La asignatura se plantea como una iniciación en el análisis y la ideació arquitectónica para los alumnos de primer curso planteando varios tipos de ejercicios orientados a analizar e idear dibujando. El alumno empezará a tomar conciencia de las variables gráficas que caracterizan el dibujo e irá progresivamente profundizando en la representación del espacio y del tema de las proporciones con motivos fundamentalemente arquitectónicos.
Los apuntes están orientados al análisis y a la interpretación del hecho arquitectónico en sí, como objeto que es percibido por nosotros. Por ello se refieren a una arquitectura concreta en el lugar determinado, con todos los matices que ello entraña; por el mismo motivo emplean la perspectiva cónica como herramienta para un análisis interpretativo de la apariencia visual de la arquitectura. Así, la utilización de grafismos y manchas como evocación del claroscuro y la profundidad del espacio son indispensables para captar la naturaleza de los materiales y de los acabados sobre los que se desgasta la luz.
Las abstracciones, en cambio, se dirigen al corazón mismo de los objetos: se orientan a analizar el orden y la estructura formal de la geometría que caracteriza una determinada realidad material, no la apariencia visual que de ella tenemos. Buscan, por tanto, la esencia propia del ser frente a la apariencia de lo contingente. Se plantearán ejercios tanto de abstracciones a partir de realidades concretas como de conceptos abstractos con objeto de pasar de un análisis de lo esencial a un ejercicio de ideación.
Finalmente, dado que el trabajo de los arquitectos se circunscribe a la delimitación del espacio, también se exploraran estrategias compositivas en el espacio mediante la utilización de maquetas, siempre en el contexto de la ideación en el espacio.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG-1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
  • CG-2 : Conèixer el paper de les belles arts com a factor que pot influir en la qualitat de la concepció arquitectònica.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB 1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CB 5 : Que els estudiants hagen desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives

  • CT-10 : Habilitat per a l'anàlisi i la síntesi. Habilitat per a separar les parts d'un procés d'indagació i habilitat per a recompondre el tot a partir d'unes parts.
  • CT-12 : Habilitat per al raonament crític. Capacitat de confrontar línies argumentals diverses, sistematitzant el dubte sobre qualsevol afirmació presentada.
  • CT-13 : Habilitat per a l'estètica i la forma. Capacitat de posicionar-se críticament davant la bellesa.
  • CT-14 : Habilitat per a l'elaboració del pensament abstracte. Habilitat per a construir conceptes genèrics a partir d'un coneixement empíric.
  • CT-15 : Habilitat per a la imaginació, la fantasia i la creativitat. Habilitat per a traduir situacions imaginatives o creatives a diagrames o mapes amb els quals interactuar. Capacitat per a entendre la lògica, els recursos i les possibilitats de la fantasia.

 

Competències específiques:>>bloc propedèutic

  • CE-1T : Aptitud per a aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes.
  • CE-2T : Aptitud per a concebre i representar els atributs visuals dels objectes i dominar la proporció i les tècniques del dibuix, incloses les informàtiques.
  • CE-4 : Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual.
  • CE-6 : Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i l'urbanisme de les tècniques d'alçament gràfic en totes les fases, des del dibuix d'anotacions fins a la restitució científica.

 

Competències específiques:>>Bloc Projectual

  • CE-48 : Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

Objetivos formativos
Aptitud para crear proyectos arquitectónicos que satisfagan a su vez las exigencias estéticas y las técnicas.
Conocimiento adecuado de la historia y de las teorías de la arquitectura, así como de las artes, tecnología y
ciencias humanas relacionadas.
Conocimiento de las bellas artes como factor que puede influir en la calidad de la concepción arquitectónica.

 

 

;

Dades generals

Codi: 35507
Professor/a responsable:
MARCOS ALBA, CARLOS LUIS
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 2,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA, COMPOSICIÓ I PROJECTES
    Àrea: EXPRESSIÓ GRÀFICA ARQUITECTÒNICA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 2,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix