Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Esta asignatura se imparte en tercer curso de los estudios de grado en Ingeniería Química, en concreto en el segundo cuatrimestre de dicho curso. En ese momento el alumno ya ha cursado, en el primer cuatrimestre, la parte I de esta asignatura en la que se abordan los aspectos generales de las operaciones de separación como son: las condiciones del equilibrio entre fases, la representación de los datos de equilibrio y los equipos industriales que se utilizan. Además, en la parte I los alumnos también han estudiado con detalle las principales operaciones de separación mediante el procedimiento de contacto discontinuo o por etapas de equilibrio. En la presente asignatura el estudio se extiende a los procesos de separación que operan por contacto continuo. Para el proceso de enseñanza-aprendizaje de esta asignatura se utilizan distintas actividades como son: las clases teóricas, las tutorías grupales y las clases de problemas de pizarra y de ordenador. Estas últimas incluyen la utilización de simuladores de procesos químicos industriales. Por otra parte, el alumno va a ver completada la formación en este campo mediante las prácticas de laboratorio y planta piloto que realizarán posteriormente en la asignatura “Experimentación en Ingeniería Química II”

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • CE19 : Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
  • CE20 : Capacitat per a l'anàlisi, disseny, simulació i optimització de processos i productes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
  • CB2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB3 : Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
  • CB4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
  • CB5 : Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT1 : Competències en un idioma estranger.
  • CT2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CT3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals:>>Instrumentals

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG2 : Coneixements generals i bàsics de la professió.
  • CG3 : Coneixement d'informàtica en l'àmbit d'estudi.
  • CG4 : Resolució de problemes.
  • CG5 : Presa de decisions.

 

Competències generals:>>Interpersonals

  • CG10 : Capacitat per a comunicar-se amb experts d'altres àrees.
  • CG11 : Raonament crític.
  • CG6 : Planificar, ordenar i supervisar el treball en equip.

 

Competències generals:>>Sistemàtiques

  • CG13 : Capacitat d'aplicar els coneixements en la pràctica.
  • CG14 : Capacitat d'aprenentatge autònom.
  • CG15 : Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • CG16 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
  • CG17 : Creativitat en tots els àmbits de la professió.
  • CG20 : Motivació per la qualitat.
  • CG21 : Sensibilitat cap a temes mediambientals.

 

Competències de professió regulada

  • CPR1 : Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, que tinguen per objecte, dins de l'especialitat de química industrial, la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació d'estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització.
  • CPR3 : Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capacite per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els dote de versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
  • CPR4 : Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria Industrial.
  • CPR5 : Coneixements per a la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plànols de labors i altres treballs anàlegs.
  • CPR6 : Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.
  • CPR7 : Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  •  Ampliar els coneixements adquirits sobre difusió de matèria.
  • Capacitat per a comprendre i aplicar els principis bàsics de la transferència de matèria en contacte continu.
  • Adquirir els conceptes bàsics per a comprendre el funcionament dels equips amb què dur a terme les operacions de separació basades en la transferència de matèria i la transferència de matèria i transmissió de calor a diferents escales, mitjançant contacte continu entre fases.
  • Adquirir els coneixements bàsics per al disseny i la simulació d'equips de separació.
  • Capacitat per a utilitzar els simuladors comercials per a dissenyar i simular equips de separació, a més d'analitzar i discutir els resultats que proporcionen.
  • Conèixer les aplicacions d'aquest tipus d'operacions en la indústria química i les indústries relacionades, a més de les possibilitats i noves tendències d'aquests processos.
  • Ser capaç de resoldre problemes bàsics de difusió.
  • Ser capaç de resoldre problemes de simulació d'equips, processos i operacions unitàries de separació basades en la transferència de matèria en contacte continu.
  • Ser capaç de resoldre problemes de disseny d'equips, processos i operacions unitàries de separació basades en la transferència de matèria continu.
  • Desenvolupar habilitat en l'ús de fulls de càlcul i mètodes de programació, per a resoldre problemes relacionats amb els conceptes adquirits.
  • Ser capaç de fer informes adequadament.
  • Desenvolupar habilitat en l'expressió oral per a transmetre conceptes, resultats i anàlisi crítica.
  • Saber adquirir i utilitzar informació bibliogràfica i tècnica referida a aquesta matèria.
  • Coneixement i aplicació de la terminologia anglesa per a descriure els conceptes corresponents a aquesta matèria.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

El principal objetivo que se pretende con esta asignatura es que los alumnos comprendan los fundamentos de las principales operaciones de separación que se realizan en las plantas químicas y sepan diseñar los equipos que permiten llevarlas a cabo, utilizando procedimientos tanto de contacto discontinuo como de contacto continuo entre las fases. Esto incluye el manejo de los simuladores de procesos químicos, como una herramienta adicional para la simulación y el diseño de las operaciones de separación, que resulta de especial interés cuando se tratan mezclas multicomponentes. Además, se pretende que los alumnos desarrollen capacidad crítica para evaluar y decidir entre las distintas alternativas con las que se puede realizar una separación. Otros objetivos son que los alumnos conozcan las nuevas tendencias de estos procesos, que aprendan a manejar la bibliografía referida a esta materia y conozcan la terminología inglesa técnica más utilizada en este campo.

 

 

;

Dades generals

Codi: 34521
Professor/a responsable:
OLAYA LOPEZ, MARIA DEL MAR
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,72
Crèdits pràctics: 1,68
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: ENGINYERIA QUÍMICA
    Àrea: ENGINYERIA QUÍMICA
    Crèdits teòrics: 0,72
    Crèdits pràctics: 1,68
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix