Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

Esta asignatura trata fundamentalmente sobre diseño sonoro y su realización mediante sistemas digitales de síntesis sonora. Este enfoque es general y puede ser aplicado en principio a cualquier tipo de sonido, pero esta asignatura aborda el estudio de un sonido tan importante en nuestro entorno y tan relevante económicamente como es la música. La síntesis de sonido tiene muchas aplicaciones como la sonorización de vídeo, cine o videojuegos y cualquier sonido es susceptible de ser sintetizado, pero lo cierto es que la inmensa mayoría del sonido que se sintetiza es música.

En este contexto, esta asignatura estudia la percepción de la música y, por tanto, las especificaciones del diseño sonoro que acústicamente provocan esas sensaciones. No obstante, la parte principal del curso trata de dar una amplia visión del catálogo de técnicas de síntesis más utilizadas, con sus ventajas  e inconvenientes, y sus principales aplicaciones. También se incluyen las técnicas seguidas para el diseño de instrumentos tradicionales, que servirán de guía y referencia para diseñar los instrumentos sintéticos.

La teoría se complementa con prácticas de laboratorio en las que se llevarán a cabo trabajos individuales relacionados con el diseño y control de la síntesis digital mediante un lenguaje de especificación de sintetizadores.

Esta asignatura está relacionada con otras anteriores, entre las que cabe citar Acústica, Electroacústica, Tratamiento Digital de la Señal, Tratamiento Digital de Audio y Tratamiento Digital de Imágenes.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT10 : Capacitat d'afrontar, projectar i resoldre problemes reals demanats per la societat en l'àmbit de l'enginyeria.
  • CT11 : Capacitat d'aprendre i aplicar, de manera autònoma i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
  • CT12 : Capacitat d'assimilar l'evolució contínua de la tecnologia en l'àmbit de desenvolupament professional i adaptar-s'hi.
  • CT13 : Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant en l'àmbit acadèmic com en el professional.
  • CT14 : Disposar de la capacitat d'autocrítica necessària per a l'anàlisi i millora de la qualitat d'un projecte.
  • CT6 : Capacitat d'utilitzar la llengua anglesa amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat, i poder ser autosuficient en la preparació de la seua vida professional.
  • CT7 : Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT8 : Capacitat de planificar tasques i comprometre's en el compliment d'objectius i terminis.
  • CT9 : Capacitat de treball en grup.

 

Competències específiques:>>bàsiques

  • B2 : Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.

 

Competències transversals bàsiques

  • CT1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CT2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CT3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CT4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CT5 : Que els estudiants hagen desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Competències específiques: >> competències comunes a la branca de Telecomunicació

  • C2 : Capacitat d'utilitzar aplicacions de comunicació i informàtiques (ofimàtiques, bases de dades, càlcul avançat, gestió de projectes, visualització, etc.) per a sustentar el desenvolupament i l'explotació de xarxes, serveis i aplicacions de telecomunicació i electrònica.

 

Competències específiques: >> competències específiques de So i Imatge

  • E1 : Capacitat de construir, explotar i gestionar serveis i aplicacions de telecomunicacions, enteses aquestes com a sistemes de captació, tractament analògic i digital, codificació, transport, representació, processament, emmagatzematge, reproducció, gestió i presentació de serveis audiovisuals i informació multimèdia.
  • E5 : Capacitat per a crear, codificar, gestionar, difondre i distribuir continguts multimèdia, atenent criteris d'usabilitat i accessibilitat dels serveis audiovisuals, de difusió i interactius.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies que capaciten per aprenendre nous mètodes i tecnologies, i donen versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
  • Capacitat per a resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions i creativitat, i comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l'activitat de l'enginyer tècnic de telecomunicació.
  • Capacitat per a treballar en un grup multidisciplinari i en un entorn multilingüe i de comunicar, per escrit i verbalemnt, coneixements, procediments, resultats i idees relacionades amb les telecomunicacions i l'electrònica.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

  • Conocer la relación entre las características perceptuales de los sonidos y las magnitudes objetivas que las originan, de manera que el alumno pueda tanto describir como especificar los sonidos en términos de estas características.
  • Comprender cómo generan el sonido los instrumentos tradicionales, los fundamentos de su acústica y su control.
  • Conocer las tecnologías y métodos informáticos involucrados en la síntesis digital del sonido, comprendiendo las ventajas e inconvenientes de cada técnica y su aplicabilidad.
  • Conocer los estándares de control informatizado de dispositivos musicales.
  • Conocer los rudimentos de las representaciones musicales clásica e informática, para ser capaz de trabajar en cooperación con músicos en el ámbito del diseño y producción del sonido.

 

 

;

Dades generals

Codi: 20029
Professor/a responsable:
IÑESTA QUEREDA, JOSE MANUEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,50
Crèdits pràctics: 0,90
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: LLENGUATGES I SISTEMES INFORMÀTICS
    Àrea: LLENGUATGES I SISTEMES INFORMÀTICS
    Crèdits teòrics: 1,5
    Crèdits pràctics: 0,9
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix