Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2021-22

Vibroacústica es una asignatura optativa del Grado de Ingeniería en Sonido e Imagen en Telecomunicación (GISIT) de la Universidad de Alicante que puede ser cursada a partir del sexto cuatrimeste (6C), siendo necesarios conocimientos previos adquiridos en asignaturas como Acústica (3C), transductores acústicos (4C) y aislamiento y acondicionamiento acústico (5C). Asimismo, la materia impartida hace uso de herramientas de otras asignaturas, siendo muy importante haber cursado con aprovechamiento todas las materias de primer y segundo curso.

En esta asignatura el alumno obtendrá las herramientas básicas para abordar problemas vibroacústicos desde una perspectiva teórico-práctica. Para ello, se estudiarán los principios fundamentales asociados al comportamiento modal de estructuras con diferentes grados de libertad, incluyendo los fenómenos de radiación y transmisión para diferentes configuraciones. Asimismo, se dedicará una parte importante de la asignatura a la caracterización de materiales por medio de técnicas vibroacústicas. De esta forma, los conocimientos impartidos proporcionarán al alumno la destreza necesaria para el análisis de sistemas vibratorios, el uso de la instrumentación de medida básica, y la utilización de software destinado a la simulación de sistemas radiantes. La asignatura abre una puerta a líneas de investigación de gran importancia relacionadas con la acústica y las vibraciones, siendo una parte fundamental del campo profesional denominando Ingeniería Acústica.


La asignatura se organiza en clases de teoría-problemas, y clases prácticas de laboratorio. A lo largo del curso se plantearán diferentes actividades tanto de tipo individual como en grupo. Las actividades de teoría y problemas se llevarán a cabo en el aula de teoría, siendo necesario el uso de ordenadores para la realización de ejercicios. Por otro lado, los contenidos prácticos de la asignatura se impartirán en el Laboratorio de Electroacústica, donde se hará uso de la instrumentación necesaria en cada caso. Durante las primeras sesiones se introducirá al alumno las distintas configuraciones de medida, así como las herramientas de software empleadas tanto en la adquisición de señales como en la simulación de problemas vibroacústicos por métodos numéricos. Posteriormente, se abordarán problemas específicos relacionados con la materia, distinguiendo tres bloques principales: análisis modal, caracterización de materiales y vibración en máquinas y mecanismos.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

UA Basic Transversal Competences

  • CT10 : Capacity to confront, plan and solve real problems demanded by society in the field of engineering.
  • CT11 : Capacity to learn and apply new concepts and methods in an autonomous and interdisciplinary fashion.
  • CT12 : Capacity to assimilate and adapt to the permanent evolution of technology when developing one's professional career.
  • CT13 : Capacity to adopt the scientific method when planning and carrying out different academic and professional tasks.
  • CT14 : Capacity for self-criticism needed to analyse and improve the quality of projects.
  • CT6 : Capacity to use the English language fluently to access technical information, respond to the needs of society and be self-sufficient when preparing one's professional career.
  • CT7 : Capacity for oral and written exposition.
  • CT8 : Capacity to plan tasks and commit oneself to satisfying goals and deadlines.
  • CT9 : Capacity for group work.

 

Basic Transversal Competences

  • CT2 : Students should know how to apply their knowledge to their job or vocation in a professional manner and should possess those skills that are usually reflected when preparing and defending arguments and solving problems in their field of study.
  • CT3 : Students should have the ability to gather and interpret relevant data (normally within their field of study) to give opinions that include a reflection on important, social, scientific, ethical matters, etc.
  • CT4 : Students should be able to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences.
  • CT5 : Students should have developed the necessary learning skills to take on later studies with a high level of autonomy.

 

Specific Competences: >> Competences Common to the Telecommunications Branch

  • C1 : Capacity for self-learning of new knowledge and techniques appropriate for the conception, development and exploitation of telecommunications systems and services.
  • C3 : Capacity to use computer tools to find bibliographic resources and information related to telecommunications and electronics.
  • C8 : Capacity to understand the mechanisms for propagating and transmitting electromagnetic and acoustic waves, and their corresponding transmitting and receiving devices.

 

Specific Competences: >> Competences Specific to Sound and Image

  • E4 : Capacity to carry out acoustic engineering projects on: Insulation and acoustic preparation of premises, Public address installations, Specification, analysis and selection of electroacoustic transducers, Systems for the measurement, analysis and control of noise and vibration, Environmental acoustics, Underwater acoustic systems.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2021-22

No data

 

 

;

General

Code: 20027
Lecturer responsible:
POVEDA MARTINEZ, PEDRO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: PHYSICS, ENGINEERING SYSTEMS AND SIGNAL THEORY
    Area: APPLIED PHYSICS
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught