Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2014-15

Publicidad y Relaciones Públicas en turismo, dentro del Grado de Turismo impartido en la Universidad de Alicante, es una asignatura obligatoria en la que se van a desarrollar fundamentalmente contenidos básicos y obligatorios relacionados con la conceptualización del proceso comunicativo turístico, su evolución histórica de la disciplina y su planificación estratégica.

Tal y como recoge el Libro Blanco del título de Grado en Turismo (ANECA, 2004), entre las figuras profesionales destaca el de desempeñar funciones en distintas áreas de la promoción: dirección de la política de promoción, responsable de relaciones con las administraciones públicas u otras empresas, donde supervisa los contenidos y coherencia de la comunicación al servicio de la estrategia fijada por la dirección de la empresa. De manera que el nuevo titulado en el grado de turismo ha de tener conocimiento de medios y acciones de comunicación que faciliten las relaciones de la empresa con su entorno. Dentro de la función de dirección, ha de ser capaz de organizar y coordinar los planes de desarrollo de comunicaciones. En cuanto a la de técnico gestor de una institución pública de promoción,debe tener conocimiento del mercado turístico, comprender el destino y estar familiarizado con las técnicas de promoción e investigación que le permitan establecer los objetivos las principales acciones promocionales.

La asignatura Publicidad y las Relaciones Públicas en turismo se relaciona con otras del plan de estudios: Marketing turístico y Protocolo y organización de eventos en turismo. La asignatura de Marketing turístico supone el punto de partida de algunos de los objetivos que se plantean en Publicidad y las Relaciones Públicas en turismo. Protocolo y organización de eventos en turismo es  una optativa de Planificación y gestión de destinos turísticos, por lo  que Publicidad y las Relaciones Públicas en turismo ha de ser una base sólida para facilitar la entrada y aprendizaje de los alumnos en Protocolo y organización de eventos en turismo. Por tanto, la parte que trata las relaciones públicas dentro de la materia contribuye a consolidar conocimientos imprescindibles para la consecución de los objetivos de otras asignaturas del plan de  estudios donde se ubica.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita: ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
  • CGUA4 : Ser capaç de comprometre's èticament amb la sostenibilitat, els drets fonamentals, la igualtat entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències específiques (CE)

  • CE11 : Definir objectius, estratègies i polítiques comercials.
  • CE13 : Manejar tècniques de comunicació.
  • CE24 : Analitzar i utilitzar les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els diferents àmbits del sector turístic.
  • CE28 : Conèixer els objectius, les estratègies i els instruments públics de la planificació.
  • CE29 : Treballar en mitjans socioculturals diferents.
  • CE3 : Comprendre el caràcter dinàmic i evolutiu del turisme i de la nova societat de l'oci.
  • CE7 : Reconèixer els principals agents turístics.
  • CE8 : Avaluar els potencials turístics i l'anàlisi prospectiva de la seua explotació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Utilitzar adequadament les normes ortogràfiques i gramaticals en el llenguatge oral i escrit.
  • Identificar el potencial del sector en el desenvolupament dels territoris a partir de la gestió de destinacions i productes turístics.
  • Conèixer les tendències i els processos d'innovació més significatius que representen l'evolució pròpia del sector.
  • Identificar les característiques singulars dels emissors de comunicació publicitària i de relacions públiques en l'àmbit públic i privat.
  • Conèixer les estructures principals que desenvolupen processos de comunicació, orientats al sector turístic, en organitzacions de diversa índole.
  • Identificar els diversos tipus de productes turístics que poden ser utilitzats com a elements diferenciadors en el posicionament estratègic dels territoris.
  • Utilitzar tècniques de mesurament avaluatiu que permeten garantir un desenvolupament coherent de les estratègies, a partir dels objectius de les organitzacions públiques i privades.
  • Analitzar la realitat, sistemàticament, a fi de desenvolupar processos diagnòstics que permeten establir objectius definits.
  • Definir objectius que permeten un desenvolupament rigorós de la planificació comunicativa dels projectes turístics.
  • Identificar els fonaments de l'estratègia de comunicació publicitària i de les relacons públiques com a procés.
  • Conèixer i aplicar el concepte de posicionament territorial des de la perspectiva del màrqueting i la publicitat.
  • Conèixer i aplicar les eines bàsiques per a fer segmentacions orientades al desenvolupament de les estratègies comunicatives turístiques.
  • Dissenyar objectius de comunicació coherents amb els objectius de les organitzacions públiques i privades.
  • Exposar els avantatges del producte o servei, a més dels beneficis en l'acció comunicativa, com a valor afegit.
  • Establir, de manera pertinent, la promesa comunicativa.
  • Seleccionar l'eix de comunicació conduent a posicionar el missatge turístic.
  • Programar accions concretes de comunicació, especialment publicitàries i de les relacions públiques, que responguen a les línies estratègiques preestablides.
  • Interpretar els processos de comunicació informativa derivats de la planificació i gestió turístiques.
  • Conèixer les principals eines per a desenvolupar la comunicació informativa turística, a més de les rutines productives.
  • Conèixer i aplicar els diversos recursos tecnològics que faciliten la difusió dels productes turístics, la promoció dels territoris i el posicionament de destinacions.
  • Comprendre els processos de planificació estratègica de la comunicació orientada a l'àmbit turístic.
  • Establir i aplicar les fases dels programes de comunicació sobre territoris, destinacions o productes turístics.
  • Identificar els elements que han d'estar presents en la planificació de la comunicació turística.
  • Adaptar les estratègies comunicatives de posicionament territorial i de destinacions turístiques a contextos socioculturals de diversa índole.
  • Dissenyar i aplicar estratègies transversals de comunicació en contextos socioculturals semblants o de característiques comunes.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15

 

  • Conocer e identificar los elementos básicos de un plan de comunicación turístico

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 23534
Professor/a responsable:
FERNANDEZ POYATOS, MARIA DOLORES
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,60
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
    Crèdits teòrics: 1,6
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix