Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2014-15
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
Context de l'assignatura per al curs 2014-15
L'assignatura “Tipologies dels Espais Turístics” és, com el seu nom indica, una matèria que pretén aproximar a l'alumne a les modalitats turístiques bàsiques i als espais turístics a les quals aquestes han donat lloc, amb l'objectiu de facilitar la comprensió de l'enorme varietat existent tant de modalitats “temàtiques” com d'espais en l'àmbit del turisme. El coneixement d'aquestes tipologies en cadascuna de les modalitats turístiques analitzades (golf, nàutic, naturalesa, esquí, etc.) sens dubte pot aportar a l'alumne les aptituds necessàries per interpretar millor la complexa realitat dels espais turístics, identificar els impactes socioeconòmics i territorials de cada model o tipologia turística i reconèixer els models més interessants per al desenvolupament turístic d'un territori, segons les característiques i condicions d'aquest.
En aquesta matèria s'analitzen diferents modalitats turístiques, posant l'accent en aquelles que habitualment no són tractades en altres assignatures afins (nàutic, golf, naturalesa, etc.). L'esquema d'explicació de continguts sol repetir-se en la major part dels temes proposats. Primer s'imparteixen els continguts bàsics sobre les bases conceptuals i característiques de la modalitat turística concreta (definicions, trets de l'oferta i la demanda, etc.). A continuació s'exposen les tipologies bàsiques dels espais turístics sorgits al voltant d'un recurs turístic base, que determina l'existència en el lloc d'una pràctica turística concreta (golf, nàutica, neu, cultura, etc.). Finalment, s'analitzen els impactes territorials de les modalitats turístiques estudiades.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA4 : Ser capaç de comprometre's èticament amb la sostenibilitat, els drets fonamentals, la igualtat entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Comprendre els principis del turisme, la seua dimensió espacial, social, cultural, jurídica, política, laboral i econòmica.
- CE18 : Identificar i gestionar espais i destinacions turístiques.
- CE19 : Gestionar el territori turístic d'acord amb els principis de sostenibilitat.
- CE23 : Analitzar els impactes generats pel turisme.
- CE3 : Comprendre el caràcter dinàmic i evolutiu del turisme i de la nova societat de l'oci.
- CE5 : Convertir un problema empíric en un objecte d'investigació i elaborar conclusions.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Entendre i valorar la utilitat de les tipologies (i dels models resultants) per a comprendre la complexa realitat dels espais turístics.
- Analitzar l'espai turístic com a sistema complex, interrelacionat i interdependent.
- Ser capaç de comprendre les tipologies dels espais turístics més representatius de cadascuna de les modalitats turístiques analitzades, a més dels canvis al llarg del temps.
- Identificar les tipologies i els models més adequats, en termes de sostenibilitat, per al desenvolupament turístic d'un territori.
- Distingir les característiques particulars d'un espai turístic de les característiques clau o distintives d'una possible tipologia i establir conclusions.
- Explicar i valorar els efectes territorials de cadascuna de les tipologies analitzades.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
Objectius generals
Comprendre la influència del mitjà geogràfic i, especialment, la importància dels recursos turístics en el desenvolupament de l'activitat turística (CE18).
Situar i estudiar de forma teòrica i aplicada l'oci, el turisme i les seves repercussions, en tots els tipus de societats, des de les industrials avançades fins a les més desfavorides (CE1).
Comprendre les repercussions de l'activitat turística sobre l'Ordenació i Planificació del Territori en què es realitza i sobre aspectes econòmics, ambientals, socials, culturals i demogràfics (CE1 i CE19).
Objectius procedimentals
Comprendre els principis bàsics del turisme i els seus impactes territorials, recolzant-se en les TIC (CE1 i CE23).
Realitzar treballs de recerca bàsica relacionada amb la matèria a través de fonts d'informació diverses, aconseguint conclusions (CE5).
Formular propostes d'intervenció i identificar experiències d'activitat turística (CE5 ).
Diferenciar perfils de demanda en relació a les característiques dels models turístics (CE3, i CE23).
Objectius actitudinals
Aplicar la capacitat crítica i d'anàlisi sobre el fenomen turístic, a través de les activitats proposades en classe (CE5).
Valorar que l'activitat turística sigui sostenible i respectuosa amb els valors ambientals, culturals i demogràfics del territori (CE19 i CE23).
Capacitat d'integració en grups de treball, de manera participativa i activa (CE5).
;