Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

La asignatura tiene como objetivo ofrecer al alumno un conocimiento de la trayectoria histórica seguida por la economía internacional y la economía española, que le permita comprender la situación económica actual, amplíe su capacidad de análisis de las tendencias y los ciclos económicos y mejore su capacidad de adaptación a los cambios en el entorno económico. De esta forma, los conocimientos adquiridos en esta asignatura facilitan al alumno la comprensión de los contenidos que se desarrollan en otras dos asignaturas del plan de estudios de Marketing: Economía Mundial ( 2º curso) y Economía Española ( 2º curso).La asignatura facilita, además, la utilización de recursos y fuentes para aplicar las técnicas estadísticas que se enseñan en la asignatura Introducción a la Estadística (1er curso).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comunicar-se en l'àmbit professional en un idioma estranger, especialment en anglés.
  • CT2 : Usar habitualment les eines informàtiques i les tecnologies de la informació i les comunicacions en tot l'exercici professional.
  • CT3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.

 

Competències Específiques

  • CE12 : Conèixer i aplicar diversos instruments tècnics d'anàlisi econòmica, per a estudiar l'empresa i l'entorn.
  • CE6 : Entendre les institucions econòmiques com el resultat i l'aplicació de representacions teòriques o formals sobre el funcionament de l'economia.

 

Competències bàsiques i generals:>>Generals

  • CG1 : Adquirir capacitat per a la cercar i analitzar informació rellevant que permeta interpretar l'evolució dels mercats de béns i serveis i formular una estratègia de màrqueting.
  • CG2 : Ser capaç de treballar en equip, liderar-lo i motivar-lo, durant el treball professional, en la direcció de màrqueting.
  • CG3 : Ser capaç d'aprendre per a emprendre estudis posteriors de màrqueting i recerca de mercats, amb un alt grau d'autonomia.
  • CG5 : Ser capaç de prendre decisions empresarials i en la direcció de màrqueting, aplicant els coneixements a la pràctica des d'una perspectiva interdisciplinària i integradora de coneixements.
  • CG7 : Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social en el treball, respectant el medi ambient, coneixent i comprenent la importància del respecte als drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, l'accessibilitat universal per a les persones amb discapacitat i el respecte als valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics.
  • CG8 : Analitzar els problemes, en l'àmbit dels mercats i el màrqueting estratègic, amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.
  • CG9 : Mostrar capacitat de síntesi en l'anàlisi dels entorns econòmics i empresarials i a l'hora d'emetre judicis basats en les dades obtingudes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • L'assignatura té l'objectiu d'oferir a l'alumnat un coneixement de la trajectòria històrica seguida per les economies internacional i espanyola, per a comprendre la situació econòmica actual, ampliar la capacitat d'anàlisi de les tendències i els cicles econòmics i millorar la capacitat d'adaptació als canvis en l'entorn econòmic.
  • L'objectiu és capacitar l'alumnat per a entendre l'evolució de l'economia, els canvis estructurals i les variacions conjunturals.
  • Familiaritzar-se amb l'anàlisi dels factors que han afavorit o dificultat el desenvolupament econòmic.
  • Mostrar la interacció entre factors econòmics i no econòmics.
  • Mostrar les diverses formes d'adaptació històrica de les empreses a l'entorn econòmic.
  • Aprofundir en la comprensió dels principals conceptes econòmics i de determinades tècniques estadístiques, a través de l'aplicació a la realitat històrica.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Objetivos Cognitivos Explicar el entorno económico e institucional en el que se ha desarrollado al actividad empresarial desde la Revolución Industrial hasta la actualidad. Enumerar las transformaciones experimentadas en la gestión y organización de la empresa como consecuencia de los cambios en el marco institucional. Señalar las grandes etapas de la evolución económica desde la Revolución Industrial hasta la actualidad y comprender su carácter dinámico. Comentar la evolución de la economía española en el contexto internacional, con especial atención a los procesos de convergencia (o divergencia) con respecto a los países de Europa Occidental. Explicar el papel jugado por las instituciones, en especial de los Estados, en la configuración de los modelos económicos desde principios del siglo XIX. Señalar la influencia de los cambios económicos en las estructuras sociales y políticas. Objetivos Instrumentales Buscar, organizar e interpretar informaciones cualitativas y cuantitativas referidas a la evolución económica. Contextualizar, comparar y analizar críticamente los acontecimientos económicos y los procesos de cambio estructural. Adquisición de destrezas para el análisis de realidades económicas complejas del pasado y del presente. Aplicar procedimientos, instrumentos y conceptos de la ciencia histórica para el análisis económico. Expresar oralmente y por escrito los resultados de trabajos individuales o colectivos, en los que se han utilizado los métodos de análisis, las herramientas y los conceptos propios de la historia económica. Construir apuntes de los temas del programa a partir de los materiales y la bibliografía facilitados por el profesor. Objetivos Actitudinales Aceptar los derechos fundamentales de las personas. Aceptar los valores democráticos. Valorar el trabajo y el esfuerzo como forma de promoción personal y de mejora de las instituciones en las que se actúa (empresa, sociedad, etc.).

 

 

;

Dades generals

Codi: 21512
Professor/a responsable:
MONTAÑO SANZ, FRANCISCO DE BORJA
Crèdits ECTS: 4,50
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 2,70

Departaments amb docència

  • Dep.: ANÀLISI ECONÒMICA APLICADA
    Àrea: HISTÒRIA I INSTITUCIONS ECONÒMIQUES
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix