Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2017-18

 

En un contexto de elevada complejidad y dinamismo social, es altamente recomendable que las personas dedicadas al trabajo social, en su labor profesional sean capaces de explorar y analizar a partir de información empírica las circunstancias de los problemas con los que trabajan. Ello justifica la asignatura de Análisis de Datos para el Trabajo Social. El propósito de la asignatura busca proporcionar al estudiante las bases técnicas necesarias para llevar a cabo informes empíricos de investigación social que permitan o contribuyan a la toma de decisiones en relación a los fenómenos y contextos propios del trabajo social aplicado.

Los conocimientos, tanto formativos como profesionales que el estudiante puede incorporar con esta asignatura, contribuirán sin duda a generar un activo relevante en su acreditación como profesional, independientemente del ámbito de trabajo o perfil en que desarrollen su labor en el futuro.

Dentro del plan de estudios de la titulación de Grado en Trabajo Social por la Universidad de Alicante, la asignatura de Análisis de Datos se halla enmarcada en el módulo de procesos y problemas sobre los que actúa el trabajo social, dentro de la materia “Estructura, desigualdad y exclusión sociales”. En este sentido la asignatura de Análisis de Datos propone una extensión y profundización de la asignatura de primer curso “Técnicas de investigación social para el trabajo social”

 

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
  • CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
  • CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
  • CE25 : Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i l'anàlisi de les polítiques que s'implementen.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Ser capaç d'aplicar mecanismes d'identificació, anàlisi i mesura dels problemes socials i necessitats derivades de les situacions d'exclusió, discriminació i opressió en les quals intervé el treball social (nivell d'aprofundiment: maneig de fonts de dades per a la investigació social; preparació de matrius de dades i ús de programari específic; depuració, validació i anàlisi de dades estructurades, etc.).

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18

- Resultado general de aprendizaje

El /la estudiante será capaz de interpretar y efectuar análisis de problemas sociales utilizando datos empíricos. Se familiarizará con los conceptos básicos del análisis estadístico y podrá utilizar técnicas de análisis y de presentación gráfica de datos. También usará a nivel básico software específico de tratamiento y análisis de datos (preparación de matrices de datos, depuración, análisis de datos estructurados, etc.).

- Objetivos específicos cognitivos:

•    Identificar estrategias para el estudio de fenómenos sociales, políticos, económicos o culturales.
•    Contrastar los posicionamientos explicativos de la realidad social con los datos empíricos que ésta presenta.

- Objetivos  específicos instrumentales

•    Conocer las diferentes técnicas de producción de información para el Trabajo Social, sus condiciones y sus límites.
•    Identificar y aplicar correctamente las diferentes fuentes de datos existentes más empleadas.
•    Operar cuantitativamente con datos de investigación.
•    Manejar las herramientas de análisis cuantitativo de datos para aplicarlas al proceso de investigación.
•    Aplicar las estrategias básicas de presentación y resumen de datos.
•    Elaborar informes o monografías empíricas de investigación social.

- Objetivos específicos actitudinales.

•    Desarrollar el pensamiento crítico sobre la generación y el uso de información empírica en relación al análisis de los problemas sociales.
•    Valorar el análisis de información como soporte de la intervención en la realidad social o la resolución de problemas sociales, y como recurso de transformación de la realidad.
•    Fomentar actitudes positivas hacia la investigación como recurso a través del cual se mejora y perfecciona la labor del trabajador social.



 

 

;

Dades generals

Codi: 19539
Professor/a responsable:
FRANCES GARCIA, FRANCISCO JOSE
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: SOCIOLOGIA II
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix