Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

Los actuales procesos y transformaciones de tipo social, demográfico, económico, político o cultural ofrecen una perspectiva que afecta a los espacios y a las sociedades a cualquier escala geográfica, desde la local a la global. La Geografía Social atiende a los problemas socio-territoriales, su localización y su comprensión, permitiendo valorar y contrastar los distintos sistemas de relaciones que se producen entre la población y los territorios del mundo en los que ésta habita.

Los contenidos y competencias de la asignatura Geografía Social en el Grado de Trabajo Social se incluyen en el módulo de procesos y problemas sobre los que actúa el trabajo social, y en concreto, en las materias vinculadas con la estructura, la desigualdad y la exclusión social.

El conocimiento de las técnicas básicas de análisis y el estudio de fenómenos como: la distribución geográfica de la población, los movimientos de población, la fecundidad, el envejecimiento, los contrastes campo-ciudad, la discapacidad, la segregación espacial, las diferencias de género o la geopolítica constituyen la base teórica y práctica de la asignatura; y contribuyen a definir la identidad y el perfil profesional de la trabajadora social / del trabajador social.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
  • CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
  • CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
  • CE25 : Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i l'anàlisi de les polítiques que s'implementen.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.
  • CE7 : Recolzar el desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les quals puguen accedir i desenvolupar.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

- Conèixer i comprendre els conceptes bàsics per a l'anàlisi sociodemogràfica del territori.

- Identificar les diferències territorials des d'una perspectiva sociodemogràfica.

- Ser capaç de determinar els factors causals i els efectes de la distribució sociodemogràfica de la població en el territori de rellevància per al treball social.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

Objetivos conceptuales
Comprender las cuestiones sociodemográficas clave a escala global y local.
Conocer las principales fuentes de información social y geodemográficas referidas a territorios concretos.

Objetivos procedimentales
Elaborar indicadores sociodemográficos básicos y su representación gráfica y/o cartográfica.

Introducción a la investigación sobre cuestiones de población.

 

Objetivos actitudinales
Fomentar, desde una perspectiva crítica y multidisciplinar, la inquietud investigadora del alumnado hacia la manifestación territorial de los desequilibrios sociales.

 

 

;

Dades generals

Codi: 19533
Professor/a responsable:
VALERO ESCANDELL, JOSE RAMON
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: GEOGRAFIA HUMANA
    Àrea: GEOGRAFIA HUMANA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix