Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
MODELS I MÈTODES DEL TREBALL SOCIAL II

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

En Trabajo Social la discusión epistemológica central  se relaciona con la necesidad de garantizar la articulación entre la teoría y la práctica en la intervención, en tanto relación dialógica y además interactiva, asociada a dar respuesta a preguntas sobre el qué conocemos y cómo conocemos en correspondencia directa con el qué transformamos y cómo lo transformamos.

 

Así, la asignatura pretende clarificar desde un punto de vista comprehensivo las perspectivas epistemológicas conceptuales que orientan el enfoque ecológico-sistémico para intervenir con personas, grupos y comunidades y proporcionar a los estudiantes las claves metodológicas y técnicas que orienten su práctica.

 

De este modo se constituye como el eje a partir del cual se irán completando de forma más concreta las diferentes dimensiones de la intervención con los sistemas cliente, así como permitirá el desarrollo de las habilidades y destrezas profesionales para entrenar a los futuros profesionales en el desempeño de su ejercicio profesional.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG3 : Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
  • CG4 : Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
  • CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball quotidià com a suport per a revisar i millorar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
  • CE11 : Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE13 : Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en nom seu si la situació ho requereix.
  • CE14 : Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
  • CE15 : Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
  • CE16 : Establir, minimitzar i gestionar el risc cap a un mateix i els col·legues a través de la planificació, revisió i seguiment d'accions per a limitar l'estrès i el risc.
  • CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
  • CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
  • CE19 : Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
  • CE2 : Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
  • CE20 : Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinaris i multiorganizacionales amb el propòsit de col·laborar en l'establiment de finalitats, objectius i temps de durada dels mateixos, contribuint igualment a abordar de manera constructiva els possibles de desacords existents.
  • CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.
  • CE7 : Recolzar el desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les quals puguen accedir i desenvolupar.
  • CE8 : Promoure el creixement, el desenvolupament i la independència de les persones identificant les oportunitats per a formar i crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grups per al creixement individual i l'enfortiment de les habilitats de relació interpersonal.
  • CE9 : Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Comprendre la relació entre coneixement, anàlisi, avaluació i pràctica del treball social.

- Conèixer i ser capaç d'aplicar els mètodes de valoració de les necessitats i les opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.

- Saber  utilitzar la informació a partir d'una diversitat de fonts.

- Ser capaç d'avaluar les diferències de punt de vista en la recollida d'informació i la fiabilitat i importància de la informació arreplegada.

- Ser capaç de dissenyar, implementar i avaluar plans d'intervenció amb les persones ateses i altres professionals negociant l'ús de serveis i revisar l'eficàcia d'aquests plans.

- Ser capaç d'analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball quotidià com a base per a revisar i millorar les estratègies professionals.

- Ser capaç de dissenyar projectes d'intervenció social.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Objetivos conceptuales

1. Conocer los enfoques ecológico-sistémicos aplicados al Trabajo social.
2. Comprender la naturaleza científica del Trabajo Social.
3. Conocer las diferentes teorías que conforman el paradigma ecológico-sistémico.
4. Conocer las variables socioeconómicas, personales y familiares que inciden en las problemáticas del sistema cliente.
5. Conocer los elementos y variables que inciden en una situación para su ponderación.
6. Distinguir las diferencias teórico-epistemológicas y/o modelos actuales que guían la intervención.
7. Conocer los valores subyacentes de la intervención profesional.
8. Identificar las diferentes circunstancias que conforman las necesidades y problemas en el sistema cliente.
9. Conocer las alternativas metodológicas y técnicas de uno de los modelos que conforman la perspectiva ecológico-sistémica..
10. Identificar y ponderar situaciones en las que se necesita iniciar o terminar las relaciones entre el sistema cliente y la institución.
11. Incorporar el conjunto de conocimientos fundamentales y el proceso de intervención para la intervención en una situación problema.
12. Aplicar las técnicas de intervención específicas de los modelos ecológico-sistémicos


Objetivos Instrumentales

1. Pensar de manera ordenada (analítica, crítica).
2. Realizar lectura comprensiva y profunda.
3. Aplicar capacidades de análisis, síntesis y argumentación.
4. Aplicar las tecnologías de la información y comunicación.
5. Aplicar competencias de trabajo en equipo.
6. Comunicar de manera adecuada.
7. Emitir juicios diagnósticos en función de la teoría de un modelo.
8. Utilizar con fluidez un adecuado lenguaje científico, tanto oral como escrito, en las explicaciones de los fenómenos en las que interviene.
9. Saber sistematizar los datos que componen los conforman las situaciones problema de las personas.
10. Fortalecer los recursos y capacidades del sistema cliente para la resolución de sus problemas.
11. Desarrollar capacidad para adaptar su vocabulario, durante la relación profesional, a las capacidades y marco cultural del sistema cliente.
12. Aplicar los valores y ética de la profesión de Trabajo Social.
13. Construir relaciones positivas con el contexto.
14. Iniciar, mantener y terminar una relación con el sistema cliente.
15. Saber trabajar con diferentes profesionales respetando sus respectivas posturas profesionales.
16. Saber construir entrevistas desde las diferentes perspectivas teórico-prácticas.
17. Saber utilizar y diferenciar con destreza las técnicas de cada modelo teórico-práctico.
18. Saber evaluar los procesos de intervención y los resultados obtenidos.

 

 

 

Dades generals

Codi: 19515
Professor/a responsable:
ESCARTIN CAPARROS, MARIA JOSE
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Àrea: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix