Facultats i centres
Serveis administratius
Serveis generals
El Grau de Publicitat i Relacions Públiques ha de proporcionar un coneixement exhaustiu de tots els elements que conformen i s'interrelacionen en el sistema de la comunicació, especialment publicitària i de relacions públiques, per a la seva aplicació a la realitat de les organitzacions i per al desenvolupament d'una actitud estratègica. Els titulats hauran de ser capaços de comunicar-se i expressar-se amb coherència i correcció en el seu exercici professional; han de ser capaços de construir, planificar i avaluar accions i discursos propis de la comunicació publicitària i de les relacions públiques per a l'elaboració de campanyes de comunicació i han de conèixer les teories, categories i conceptes que més han incidit en les diferents branques de recerca, desenvolupament i innovació de la comunicació empresarial i institucional així com la seva necessitat d'autorregulació per les seves conseqüències ètiques i soci-culturals. És precisament amb aquest últim objectiu amb el qual es connecta l'assignatura Fonaments de la Comunicació I, assignatura de formació bàsica pertanyent al Mòdul Fonaments i Processos de la Comunicació, i una de les quatre en les quals es concreta la matèria fonamental de Comunicació (conformada a més per altres tres assignatures de 6 crèdits cadascuna: “Fonaments de la comunicació II”, “Comunicació i mitjans escrits” i “Comunicació i mitjans audiovisuals”).
L'objectiu genèric de Fonaments de la Comunicació I, el descriptor de la qual resa “Estudi de les escoles i models marco de les teories de la comunicació i de la comunicació col·lectiva. Evolució històrica”, és el d'orientar a l'estudiant llec i donar-li a conèixer l'essència dels termes, relacions, operacions, referents, fenòmens i estructures així com discussions i enfocaments essencials en el camp de la comunicació massiva, i posar al seu abast mecanismes i instruments perquè pugui anar ampliant al llarg dels tres cursos restants la seva formació. La nostra fi és el de donar al discente capacitat cognoscente i interpretativa sobre els elements de la comunicació i les seves evolució, processos i formes.
En aquest context, Fonaments de la Comunicació I està estretament lligada a l'assignatura homònima Fonaments de la Comunicació II, que desenvolupa els continguts de la matèria en el segon quadrimestre del curs. Així mateix, es veu relacionada amb les altres assignatures integrades en el pla d'estudis en la matèria fonamental Comunicació i amb altres matèries fonamentals com a Història, Dret, Economia, Psicologia i Sociologia.
Competències transversals bàsiques de la UA
Competències generals:>>instrumentals
Competències generals:>>interpersonals
Competències generals:>>sistemàtiques
Competències específiques:>>competències de coneixement (saber)
Competències específiques:>>competències professionals (saber fer)
Els principals objectius de l'assignatura Fonaments de la Comunicació I són els següents:
• Objectius cognitius i conceptuals:
• reconèixer i definir la terminologia i els conceptes-clau sobre comunicació i comunicació social.
• identificar elements, estructures i processos de la comunicació.
• reconèixer i identificar els diferents enfocaments teòrics en l'estudi de la comunicació.
• interpretar les teories de la comunicació, identificant fortaleses i febleses.
• conèixer alguns dels autors i recerques emblemàtics en l'estudi de la comunicació social.
• inferir les conseqüències i efectes de l'acció mediàtica a nivell social i individual.
• Objectius d'anàlisis i síntesis:
• analitzar les relacions entre els elements del procés comunicatiu.
• analitzar els processos de producció i recepció dels continguts mediàtics.
• sintetitzar les diferents propostes teòriques sobre el fenomen de la comunicació.
• formular hipòtesi sobre futures tendències en l'acció dels mitjans.
• prendre consciència de la posició social i funcions com a futur professional de la comunicació.
• Objectius actitudinals:
• despertar el propi interès pels processos de la comunicació social i la recerca en aquest àmbit.
• interioritzar el pensament crític, el valor de la tolerància i de la responsabilitat.
• assumir certa prudència i sensibilitat social en relació a les repercussions que les seves accions presents i futures puguin tenir sobre la societat.
• Objectius d'habilitats o aplicació:
• saber aplicar els coneixements teòrics i metodològics de les estructures i processos de la comunicació.
• desenvolupar la pròpia capacitat d'observació i interpretació.
• aprendre a treballar en equip.
• perfeccionar l'expressió i comunicació, tant oral com a escrita.
• adoptar una postura crítica enfront de les rutines productives, els continguts i els efectes dels mitjans.
• relacionar els continguts apresos amb altres assignatures i matèries del pla d'estudi.