Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

Economía del Desarrollo es una asignatura optativa incluida en la especialidad de Análisis Económico del grado de Economía. El objetivo central de la misma es avanzar en la comprensión de la gran disparidad en los niveles de renta per cápita a nivel internacional y en la evolución de la distribución mundial de la renta, poniendo el énfasis en los factores fundamentales que causan (o impiden) el desarrollo económico. El estudio del desarrollo económico se plantea desde un enfoque moderno, haciendo uso de los conceptos y métodos aprendidos en cursos previos de microeconomía y crecimiento económico así como de la contextualización histórica e institucional que se aporta desde otras asignaturas como la historia económica mundial. En este enfoque moderno no puede faltar la referencia a los datos y a la validación empírica de los modelos. Es importante un buen dominio de técnicas matemáticas básicas y la capacidad de interpretar correctamente los resultados de una regresión lineal, aunque durante el curso se recordarán los elementos necesarios para un buen seguimiento de la asignatura. También es recomendable un nivel medio de lectura en inglés.

Esta asignatura se plantea como una extensión de la asignatura Crecimiento Económico del segundo curso del Grado de Economía. Se profundiza en la importancia de las externalidades y en los problemas de coordinación que dan lugar a las llamadas ‘trampas de pobreza’; se analizan las interconexiones entre crecimiento, desigualdad y desarrollo; se estudia qué tipo de políticas pueden adoptarse en cada contexto para promover el desarrollo y su posible conflicto con políticas redistributivas. Por último, se aborda la relación entre medioambiente y desarrollo mediante la introducción de modelos básicos y la discusión de políticas medioambientales en países desarrollados y en países en vías de desarrollo.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a la recerca i anàlisi d'informació.
  • CG8 : Analitzar els problemes amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.
  • CG9 : Capacitat de síntesi.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Usar habitualment les eines informàtiques així com la tecnologia de la informació i les comunicacions en tot el seu exercici professional.
  • CGUA3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Tenir la capacitat per a aplicar el coneixement i les aptituds adquirides en la solució de problemes econòmics teòrics i aplicats.
  • CE11 : Habilitats analítiques per al desenvolupament de marcs teòrics que simplifiquen l'estudi de l'economia real i capacitat per a establir els nivells d'abstracció adients per a l'estudi de les diverses qüestions econòmiques.
  • CE3 : Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica.
  • CE5 : Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors econòmics.
  • CE6 : Redactar projectes de gestió econòmica a escala internacional, nacional o regional.
  • CE8 : Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut.
  • CE9 : Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals sobre com funciona l'economia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Avançar en la comprensió de la gran dispersió en nivells de renda observada entre països i en l'evolució de la distribució mundial de la renda.

- Comprendre els principals determinants del procés de creixement econòmic i del procés de desenvolupament econòmic i social.

- Ser capaç d'explicar a través de l'anàlisi econòmica quins factors poden generar l'aparició de paranys de pobresa o de problemes de coordinació.

- Entendre les interconnexions entre desigualtat i desenvolupament: ser capaç d'explicar les raons a favor i en contra de la hipòtesi de Kuznets sobre creixement i desigualtat.

- Entendre quin tipus de mesures de política poden adoptar-se per a fomentar el desenvolupament en models senzills de canvi estructural i el seu possible conflicte amb polítiques redistributives.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

  • Entender las causas fundamentales del crecimiento económico en un contexto global.
  • Entender las interconexiones entre crecimiento, pobreza y desigualdad.
  • Entender la relación entre medioambiente y desarrollo.

 

 

;

Dades generals

Codi: 35038
Professor/a responsable:
GUILLO FUENTES, MARIA DOLORES
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,50
Crèdits pràctics: 0,90
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FONAMENTS DE L'ANÀLISI ECONÒMICA
    Àrea: FONAMENTS DE L'ANÀLISI ECONÒMICA
    Crèdits teòrics: 1,5
    Crèdits pràctics: 0,9
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix