Competencies and objectives
- Course context for academic year 2014-15
- Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)
- Learning outcomes (Training objectives)
- Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2014-15
Course context for academic year 2014-15
Contexto: La asignatura violencia y género: aspectos interdisciplinares aporta al alumnado la formación necesaria respecto a la violencia de género desde la las perspectivas penal, procesal, sociológica y psicológica
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)
General Competences (CG)
- CG.1 : Capacity to find, analyse and synthesise information.
- CG.2 : Capacity for teamwork: collaborating with others and contributing towards a common project.
- CG.3 : Capacity for self-learning and adapting to new situations.
- CG.4 : Capacity to take decisions, putting one's knowledge into practice and handling technical instruments.
- CG.5 : Capacity for criticism and self criticism.
General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)
- CGUA.3 : Capacity for oral and written communication.
Specific Competences (CE)
- CE1 : Be able to describe fundamental concepts in the fields of psychology, sociology, law and natural sciences that are needed to provide a global analysis of criminal phenomena and deviation.
- CE2 : Be able to describe the fundamental theoretical approaches to criminal acts, victimisation and responses to crime and deviation.
- CE6 : Be able to identify public policy strategies affecting the field of criminology and responses to crime and deviation.
- CE7 : Be able to identify the principles and processes, including human rights and public freedoms, on which penal and juvenile justice systems are based, as well as the execution of sentences and measures for security and the alternative resolution of conflict.
- CE8 : Be able to argue and describe different points of view and debate them in a logical and coherent manner and present conclusions in an appropriate academic format when dealing with questions of criminal policy, victimisation, criminalisation and responses to crime and deviation as well as on the perception and interpretation of the same by the communications media, public opinion and official reports.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2014-15
Objetivos específicos (Módulo I)
- Conocer el concepto de violencia de género como violencia de pareja
- Comprender las características diferenciales de esta forma de violencia y las dificultades para su detección
- Dotar al alumnado de herramientas para poder identificar el problema y establecer herramientas de intervención
- Aproximarnos a las consecuencias psicológicas y psiquiátricas que ésta violencia origina en las mujeres y en sus hijos e hijas
- Conocer si hay un perfil propio de agresor en el ámbito de la violencia género
Objetivos específicos aportados (Módulo II)
- Conocimiento de la violencia de género y sus tipos
- Conocer los distintos tipos de violencia de género a lo largo del ciclo vital.
- Conocer y comprender la dinámica de los procesos violentos.
- Romper mitos sobre la Violencia de Género.
Objetivos específicos aportados (Módulo III)
- Conocer los instrumentos penales para la prevención y respuesta a los actos de Violencia de Género, plasmados tanto en disposiciones
de la Parte Especial (relativas a distintos delitos), como de la Parte General (referidas fundamentalmente a las penas aplicables y a las
particularidades de la fase de su ejecución) y en resoluciones de los juzgados y tribunales.
Objetivos específicos (Módulo IV)
- Ofrecer una visión general de las distintas actuaciones procesales que se llevan a cabo tras la denuncia de un acto de Violencia de
Género.
- Dotar al alumnado de competencias para identificar el íter procedimental y la sucesión de actos necesarios para otorgar la protección
necesaria a la víctima y para llegar a dictar sentencia.
;