Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
BIOLOGIA DE LA CONSERVACIÓ

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Biología de la Conservación es una asignatura formativa del módulo complementario de tipo Optativo que se imparte en el 4º curso (séptimo semestre) del Grado de Biología. El objetivo fundamental es transmitir al alumno una visión muldisciplinar de las  temáticas y contenidos relacionados con la conservación de la biodiversidad, con el fin de que comprendan el efecto que las actividades humanas tienen sobre las especies y los ecosistemas y conozcan diversas estrategias y herramientas orientadas a su preservación. Se analizarán los niveles de conocimiento y estudio de la biodiversidad,  así como los factores que suponen un grave riesgo para la pervivencia de las especies y sus hábitats. Se proporcionará una visión crítica de las iniciativas y proyectos de conservación de la diversidad biológica, aportando conceptos básicos para el diseño y desarrollo de programas de estudio, uso y conservación de la biodiversidad.

Dada la interdisciplinaridad de la ciencia de la Biología de la Conservación, esta asignatura guarda relación con todas las materias del Grado de Biología y en particular con materias como evolución, sistemática, ecología, biogeografía, restauración, ecología del paisaje y métodos en biodiversidad.

Biología de la Conservación es una materia esencial en la formación de futuros biólogos que orienten su formación profesional, bien como investigadores o bien como gestores, hacia el campo del medio ambiente y en particular a la conservación y gestión de la naturaleza, protección del medio ambiente, desarrollo sostenible o cooperación al desarrollo compatible con la conservación de los recursos silvestres y cultivados. También para educadores que necesitarán de una base conceptual sólida para transmitir estos valores a la sociedad. Esta materia supone asimismo un complemento indispensable para que profesionales de otros campos puedan comprender la necesidad de conservación y uso sostenible de la diversidad biológica en un mundo cada vez más globalizado y sometido a profundas transformaciones que están afectando gravemente a la supervivencia de especies, procesos ecológicos y ecosistemas

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques:>>de coneixement

  • CE1 : Adquirir els fonaments de la terminologia biològica, nomenclatura, convenis i unitats.
  • CE10 : Comprendre les bases de la regulació de les funcions vitals dels organismes a través de factors interns i externs i identificar mecanismes d'adaptació al medi.
  • CE24 : Adquirir les bases per a analitzar l'estructura i dinàmica de poblacions.
  • CE25 : Relacionar les diferents interaccions entre espècies en el funcionament dels ecosistemes.
  • CE26 : Adquirir les bases per a analitzar l'estructura i dinàmica de comunitats.
  • CE3 : Conèixer i aplicar els mètodes matemàtics i estadístics per a validar models a partir de dades experimentals aplicades a la biologia.
  • CE9 : Identificar organismes i interpretar la diversitat d'espècies en el medi, així com el seu origen, evolució i comportament.

 

Competències específiques:>> d'habilitat

  • CE29 : Demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la biologia.
  • CE30 : Interpretar, avaluar, processar i sintetitzar dades i informació biològica.
  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE34 : Planificar, dissenyar i executar investigacions pràctiques, i valorar-ne els resultats.
  • CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments en el laboratori i camp.
  • CE36 : Elaborar, presentar i defensar informes científics i tècnics tant de manera escrita com oral davant d'una audiència.
  • CE37 : Saber cercar, analitzar, comprendre i redactar textos científics i tècnics.
  • CE38 : Utilitzar correctament els mètodes inductiu i deductiu en l'àmbit de la biologia.
  • CE39 : Reconèixer i valorar els processos biològics en la vida diària.
  • CE40 : Relacionar la biologia amb altres disciplines.
  • CE41 : Adquirir la capacitat necessària per a dirigir, assessorar, dissenyar i executar projectes i estudis de processos de caràcter biològic.
  • CE47 : Caracteritzar, gestionar, conservar i restaurar poblacions, comunitats i ecosistemes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Adquirir una visió general i global de la biodiversitat i la seua problemàtica actual, estudiar-ne el concepte i la relació amb disciplines de la biologia, l'evolució, la sistemàtica, l'ecologia, la biogeografia, l'ecologia del paisatge i la biologia de la conservació.
  • Adquirir els conceptes bàsics sobre disseny de mostreig i la seua aplicació en l'estudi i la gestió de la biodiversitat.
  • Entendre els efectes de les activitats humanes sobre la biodiversitat a tots els nivells: gens, espècies, poblacions, comunitats i ecosistemes.
  • Aprendre a formular una pregunta d'acord amb el problema real en la conservació de la biodiversitat i proposar un disseny experimental coherent amb aquesta.
  • Aprendre el maneig de les principals eines de mesura, anàlisi, conservació i restauració de la biodiversitat i proporcionar-hi una visió general de les diverses aproximacions.
  • Aprendre a desenvolupar mètodes multidisciplinaris i pràctics per a conservar i recuperar la diversitat biològica.
  • Sintetitzar les bases teòriques i els mètodes d'estudi de la biodiversitat a partir de revisions d'estudis de cas i propostes concretes per a gestionar la biodiversitat i les activitats humanes en el context de la biologia de la conservació.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

  • Aprender a plantear cuestiones acordes con problemas reales de conservación de la diversidad biológica, planificando estudios y proyectos coherentes y viables para su resolución.
  • Adquirir las capacidades para llevar a cabo estudio y análisis de problemas reales de conservación de biodiversidad en un marco de visión general del problema.
  • Sintetizar las bases teóricas y métodos de estudio de la conservación de la biodiversidad a través de estudios de caso y propuestas concretas de gestión en un marco general de actividades humanas compatibles con el objetivo de respeto al medio ambiente y conservación de la diversidad biológica

 

 

Dades generals

Codi: 26553
Professor/a responsable:
CRESPO VILLALBA, MANUEL BENITO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,72
Crèdits pràctics: 1,68
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIES AMBIENTALS I RECURSOS NATURALS
    Àrea: BOTÀNICA
    Crèdits teòrics: 0,25
    Crèdits pràctics: 0,59
  • Dep.: CIÈNCIES AMBIENTALS I RECURSOS NATURALS
    Àrea: ZOOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,25
    Crèdits pràctics: 0,59
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,22
    Crèdits pràctics: 0,5

Estudis en què s'imparteix