Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

La Histologia estudia les agrupacions cel•lulars constituïdes per cèl•lules especialitzades estructural i funcionalment; aquestes agrupacions constitueixen els teixits, tant animals com a vegetals. L’objecte d’estudi són, per tant, els diferents tipus cel•lulars i la seua relació amb la matriu extracel•lular, per la qual cosa integra aspectes morfològics, fisiològics i moleculars.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.

 

Competències específiques:>>de coneixement

  • CE1 : Adquirir els fonaments de la terminologia biològica, nomenclatura, convenis i unitats.
  • CE10 : Comprendre les bases de la regulació de les funcions vitals dels organismes a través de factors interns i externs i identificar mecanismes d'adaptació al medi.
  • CE11 : Conèixer els principis de la sistemàtica i la filogènia.
  • CE13 : Estudiar l'estructura i la funció de les biomolècules i comprendre la seua funció en els processos biològics.
  • CE18 : Analitzar l'estructura i funció dels virus, cèl·lules, teixits, òrgans i sistemes animals i vegetals.
  • CE19 : Estudiar l'anatomia i morfologia animal i vegetal.
  • CE20 : Comprendre les bases de la immunitat en els éssers vius.
  • CE22 : Analitzar i interpretar el desenvolupament, el creixement i els cicles biològics dels éssers vius.
  • CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.
  • CE5 : Comprendre el concepte de vida i conèixer el seu origen i història, juntament amb la de la Terra.
  • CE7 : Comprendre els mecanismes i models evolutius.
  • CE8 : Comprendre i conèixer les bases genètiques de la biodiversitat.
  • CE9 : Identificar organismes i interpretar la diversitat d'espècies en el medi, així com el seu origen, evolució i comportament.

 

Competències específiques:>>d'habilitat

  • CE29 : Demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la biologia.
  • CE30 : Interpretar, avaluar, processar i sintetitzar dades i informació biològica.
  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
  • CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
  • CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments en el laboratori i camp.
  • CE36 : Elaborar, presentar i defensar informes científics i tècnics tant de manera escrita com oral davant d'una audiència.
  • CE37 : Saber cercar, analitzar, comprendre i redactar textos científics i tècnics.
  • CE38 : Utilitzar correctament els mètodes inductiu i deductiu en l'àmbit de la biologia.
  • CE39 : Reconèixer i valorar els processos biològics en la vida diària.
  • CE40 : Relacionar la biologia amb altres disciplines.
  • CE45 : Realitzar bioassajos i diagnòstics biològics.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA2 : Expressar-se correctament en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana de manera oral i escrita.
  • CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els diversos nivells d'organització de la matèria vivent, des de les molècules fins als organismes, a més dels tipus de cèl·lules segons els organismes, l'origen i evolució.
  • Conèixer les principals característiques i organització en òrgans i sistemes, dels metazous, fongs i plantes superiors. Conèixer-ne la composició tissular, cel·lular.
  • Conèixer els mecanismes bàsics de la diferenciació, histogènesi i organogènesi de plantes i animals.
  • Manipular amb seguretat i destresa material biològic, organismes, reactius, instruments i dispositius per a estudiar cèl·lules eucariotes, teixits i òrgans animals i vegetals.
  • Identificar, a través del microscopi òptic i electrònic i en imatges obtingudes amb aquests instruments, cèl·lules eucariotes, teixits i òrgans animals i vegetals, a més d'interpretar, avaluar, processar i sintetitzar les dades obtingudes.
  • Saber cercar, analitzar i comprendre informació científica per a redactar textos i informes científics i tècnics relacionats amb els continguts adquirits en l'estudi d'ghistologia, a més de presentar-los i defensar-los oralment o per escrit.
  • Ser capaç de reconèixer i valorar els processos biològics de la vida quotidiana, relacionats amb les competències de la histologia.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Els objectius generals de l'assignatura són:
- Diferenciar els tipus de teixits  segons les característiques morfològiques i funcionals.
- Identificar els diferents tipus cel·lulars que constitueixen cada teixit i descriure les característiques més importants.
- Utilitzar els recursos bibliogràficss específics per a l'estudi de l'asisgnatura.
- Utilitzar correctament el microscopi òptic per a l'estudi de preparacions histològiqus.
- Utilitzar els recursos del laboratori per a fer preparacions histològiques.

 

 

;

Dades generals

Codi: 26520
Professor/a responsable:
GARCIA IRLES, MARIA MAGDALENA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: BIOTECNOLOGIA
    Àrea: BIOLOGIA CEL·LULAR
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix