Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2014-15

 

La Histología es una disciplina esencial para comprender tanto la estructura como los procesos biológicos normales y patológicos fundamentales que deben conocer todos los graduados tanto de Ciencias Biológicas como de Ciencias de la Salud. Se imparte en el segundo curso del Grado de Biología dado que los conocimientos de los niveles celular, tisular, de órganos y sistemas, a nivel microscópico, son pre-requisito para coordinarse con los contenidos de otras materias tan importantes como la Anatomía, la Botánica, la Fisiología, la Zoología, la Anatomía Patológica, etc.

Adecuación al perfil profesional: esta materia proporcionará al futuro graduado, la formación necesaria para alcanzar el perfil profesional de graduado en Biología, perfil que le permitirá desarrollar las funciones, recogidas en el Libro Blanco de los estudios de Biología (http://www.aneca.es/var/media/150328/libroblanco_biologia_def.pdf).

Adecuación al perfil académico: En el contexto académico, la Histología es una asignatura fundamental en los estudios del Grado de Biología, por ser la rama de la Biología especializada en el estudio de las asociaciones celulares de metafitas y metazoos, lo que representa un apartado específico dentro del ámbito de una de las disciplinas fundamentales de la Biología moderna: la Biología Celular.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.

 

Competències específiques:>>de coneixement

  • CE1 : Adquirir els fonaments de la terminologia biològica, nomenclatura, convenis i unitats.
  • CE10 : Comprendre les bases de la regulació de les funcions vitals dels organismes a través de factors interns i externs i identificar mecanismes d'adaptació al medi.
  • CE11 : Conèixer els principis de la sistemàtica i la filogènia.
  • CE13 : Estudiar l'estructura i la funció de les biomolècules i comprendre la seua funció en els processos biològics.
  • CE18 : Analitzar l'estructura i funció dels virus, cèl·lules, teixits, òrgans i sistemes animals i vegetals.
  • CE19 : Estudiar l'anatomia i morfologia animal i vegetal.
  • CE20 : Comprendre les bases de la immunitat en els éssers vius.
  • CE22 : Analitzar i interpretar el desenvolupament, el creixement i els cicles biològics dels éssers vius.
  • CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.
  • CE5 : Comprendre el concepte de vida i conèixer el seu origen i història, juntament amb la de la Terra.
  • CE7 : Comprendre els mecanismes i models evolutius.
  • CE8 : Comprendre i conèixer les bases genètiques de la biodiversitat.
  • CE9 : Identificar organismes i interpretar la diversitat d'espècies en el medi, així com el seu origen, evolució i comportament.

 

Competències específiques:>>d'habilitat

  • CE29 : Demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la biologia.
  • CE30 : Interpretar, avaluar, processar i sintetitzar dades i informació biològica.
  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
  • CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
  • CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments en el laboratori i camp.
  • CE36 : Elaborar, presentar i defensar informes científics i tècnics tant de manera escrita com oral davant d'una audiència.
  • CE37 : Saber cercar, analitzar, comprendre i redactar textos científics i tècnics.
  • CE38 : Utilitzar correctament els mètodes inductiu i deductiu en l'àmbit de la biologia.
  • CE39 : Reconèixer i valorar els processos biològics en la vida diària.
  • CE40 : Relacionar la biologia amb altres disciplines.
  • CE45 : Realitzar bioassajos i diagnòstics biològics.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA2 : Expressar-se correctament en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana de manera oral i escrita.
  • CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els diversos nivells d'organització de la matèria vivent, des de les molècules fins als organismes, a més dels tipus de cèl·lules segons els organismes, l'origen i evolució.
  • Conèixer les principals característiques i organització en òrgans i sistemes, dels metazous, fongs i plantes superiors. Conèixer-ne la composició tissular, cel·lular.
  • Conèixer els mecanismes bàsics de la diferenciació, histogènesi i organogènesi de plantes i animals.
  • Manipular amb seguretat i destresa material biològic, organismes, reactius, instruments i dispositius per a estudiar cèl·lules eucariotes, teixits i òrgans animals i vegetals.
  • Identificar, a través del microscopi òptic i electrònic i en imatges obtingudes amb aquests instruments, cèl·lules eucariotes, teixits i òrgans animals i vegetals, a més d'interpretar, avaluar, processar i sintetitzar les dades obtingudes.
  • Saber cercar, analitzar i comprendre informació científica per a redactar textos i informes científics i tècnics relacionats amb els continguts adquirits en l'estudi d'ghistologia, a més de presentar-los i defensar-los oralment o per escrit.
  • Ser capaç de reconèixer i valorar els processos biològics de la vida quotidiana, relacionats amb les competències de la histologia.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15

 

1) Al concluir la asignatura, el alumno será capaz de recordar:

  • La terminología básica empleada para describir las células, tejidos y órganos normales a nivel microscópico e histofisiológico.
  • Los cambios en el tiempo de las estructuras mencionadas, desde la fecundación hasta el organismo adulto.
  • Los métodos y técnicas, símbolos, siglas, unidades de medida y epónimos básicos.
  • Las clasificaciones básicas de los elementos estudiados.
  • Las aplicaciones e implicaciones prácticas del conocimiento de los contenidos.

2) Al concluir la asignatura, el alumno será capaz de interpretar los siguientes hechos y datos:

  • Frente a una muestra de células, tejidos, órganos o imágenes de ellos, el alumno, analizará, describirá y explicará sus componentes y significado.
  • Integrará, de forma coherente y unitaria, los conocimientos adquiridos.
  • Someterá a examen crítico, las teorías más importantes relacionados con las células y tejidos.

3) Al concluir la asignatura, el alumno, será capaz de:

  • Seleccionar la forma correcta de actuar ante una situación imprevista.
  • Poner en marcha cualquier microscopio de luz y observar correctamente, a través de él, preparaciones citológicas e histológicas.
  • Conocer las averías y fallos técnicos más elementales del microscopio, así como el modo de subsanarlos y llevar a cabo el reglaje rutinario y la buena conservación del aparato.
  • Desenvolverse con seguridad y prudencia en el laboratorio y reaccionar adecuadamente ante posibles emergencias.
  • Manejar el utillaje general del laboratorio y el manejo de los productos químicos.
  • Realizar pesadas, medidas de volúmenes, preparación de diferentes tipos de disoluciones.
  • Colaborar activamente en los procedimientos de la técnica histológica.

4) Al concluir la asignatura, el alumno habrá adquirido las siguientes actitudes:

  • Receptividad o atención: sensibilización positiva o motivación, frente a la asignatura y los contenidos y problemas de la misma.
  • Respuesta: Estará en disposición de participar activamente en su formación en Histología.
  • Interiorización: Adquirir un "sistema de valores" caracterizado por: objetividad, sentido del método y del orden, paciencia, espíritu científico, responsabilidad y honestidad científicas.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 26520
Professor/a responsable:
GARCIA IRLES, MARIA MAGDALENA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: BIOTECNOLOGIA
    Àrea: BIOLOGIA CEL·LULAR
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix