Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2012-13

La Biología Celular, es una materia esencial para comprender los procesos biológicos fundamentales e imprescindible para la formación y proyección profesional de los biólogos. Proporciona los conocimientos básicos sobre los niveles de complejidad celular, tisular y de órganos, de los organismos, a nivel microscópico. Es una disciplina imprescindible también para conocer los otros los niveles de complejidad, tanto inferiores (atómico y molecular) como superiores (de sistemas, individuos, asociaciones de individuos, etc.) impartidos en otras materias (Bioquímica y Biología Molecular, Genética, Fisiología, Microbiología, Botánica, Zoología, etc.).

Adecuación al perfil profesional: Proporciona conocimientos imprescindibles para el desarrollo de la práctica totalidad de las ocupaciones profesionales de un Biólogo (sanitaria, ambiental, biotecnología, etc.) recogidas en el Libro Blanco de los estudios de Biología (http://www.aneca.es/var/media/150328/libroblanco_biologia_def.pdf).

Adecuación al perfil académico: En el contexto académico, la Biología Celular es fundamental por ser una de las disciplinas básicas de la Biología moderna, ya que las células constituyen la unidad fundamental de todos los organismos, los que a su vez son el objeto material de la Biología (De Juan, J. 1999. ¿De qué están hechos los organismos?: el nacimiento de la mirada histológica. Universidad de Alicante. Alicante. ISBN 84-7908-487-1).

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.

 

Competències específiques:>>de coneixement

  • CE1 : Adquirir els fonaments de la terminologia biològica, nomenclatura, convenis i unitats.
  • CE13 : Estudiar l'estructura i la funció de les biomolècules i comprendre la seua funció en els processos biològics.
  • CE14 : Conèixer els fonaments de la replicació, transcripció, traducció i modificació del material genètic.
  • CE15 : Identificar les principals vies metabòliques.
  • CE16 : Comprendre els mecanismes de la senyalització cel·lular.
  • CE18 : Analitzar l'estructura i funció dels virus, cèl·lules, teixits, òrgans i sistemes animals i vegetals.
  • CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.
  • CE5 : Comprendre el concepte de vida i conèixer el seu origen i història, juntament amb la de la Terra.
  • CE6 : Entendre els mecanismes de l'herència i els fonaments de la millora genètica.
  • CE7 : Comprendre els mecanismes i models evolutius.
  • CE8 : Comprendre i conèixer les bases genètiques de la biodiversitat.

 

Competències específiques:>>d'habilitat

  • CE29 : Demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la biologia.
  • CE30 : Interpretar, avaluar, processar i sintetitzar dades i informació biològica.
  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
  • CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
  • CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments en el laboratori i camp.
  • CE45 : Realitzar bioassajos i diagnòstics biològics.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA2 : Expressar-se correctament en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana de manera oral i escrita.
  • CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els diversos nivells d'organització de la matèria vivent, des del nivell molecular al d'organismes, a més dels tipus d'organismes, l'origen i l'evolució.
  • Conèixer les principals característiques de les cèl·lules procariotes i eucariotes: estructura microscòpica i ultraestructural, funcions i composició.
  • Conèixer els mecanismes bàsics del cicle cel·lular i de la divisió cel·lular. Conèixer els mecanismes moleculars de la diferenciació cel·lular i de l'apoptosi.
  • Conèixer les principals funcions del citosol, xaperones, proteasomes i ubiquitines, a més dels sistemes de comunicació de cèl·lules procariotes i eucariotes.
  • Manipular amb seguretat i destresa material biològic, organismes, reactius, instruments i dispositius per a l'estudi de virus, cèl·lules procariotes, cèl·lules eucariotes i teixits animals i vegetals.
  • Identificar a través del microscopi òptic i electrònic, i en imatges obtingudes amb aquests instruments, virus, cèl·lules procariotes, cèl·lules eucariotes i teixits animals i vegetals, a més d'interpretar, avaluar, processar i sintetitzar les dades obtingudes.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13

Los objetivos específicos se recogen en los guiones de cada bloque temático, en el libro de De Juan, J.: Introducción a la Enseñanza Universitaria. Didáctica para la formación del profesorado, Alicante, Dykinson, 1996. Madrid. Capítulo 4. pp. 31-44 y en el siguiente enlace: http://biologiacelularjdj.wetpaint.com/

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 26515
Professor/a responsable:
DE JUAN HERRERO, JOAQUIN
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: BIOTECNOLOGIA
    Àrea: BIOLOGIA CEL·LULAR
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix