Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Aquesta assignatura s'ubica en el mòdul avançat i dintre d'aquest en la matèria "Anàlisi de Dades i Àlgebra Aplicada". Aquesta matèria inclou a més a més les assigntures "Criptografia”, “Processos Estocàsticos” i “Anàlisi de Dades II”, i està dedicada a l'estudi dels codis correctors d'errors. En aquesta assignatura introduïm els conceptes bàsics per a codificar la informació que es vol transmetre a través d'un canal de comunicacions amb soroll de manera que el receptor de la comunicació puga detectar si s'han produït errors en la transmissió i, quan sigui possible, corregir-los.

Per a cursar aquesta assignatura és convenient haver cursat prèviament Estructures Algebraiques i Equacions Algebraiques.

Pel contingut de l'assignatura, es recomana també la matrícula en l'assignatura "Criptografia".

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Comprendre i utilitzar el llenguatge matemàtic. Adquirir la capacitat per a enunciar proposicions en diferents camps de la matemàtica per a construir demostracions i per a transmetre els coneixements matemàtics adquirits.
  • CE10 : Comunicar, tant per escrit com de manera oral, coneixements, procediments, resultats i idees matemàtiques.
  • CE11 : Ser capaç de resoldre problemes d'àmbit acadèmic, tècnic, financer o social mitjançant mètodes matemàtics.
  • CE12 : Saber treballar en equip, aportant models matemàtics adaptats a les necessitats col·lectives.
  • CE14 : Resoldre problemes qualitatius i quantitatius segons models desenvolupats prèviament.
  • CE15 : Reconèixer i analitzar nous problemes i plantejar estratègies per a solucionar-los.
  • CE16 : Elaborar, presentar i defensar informes científics tant oralment com per escrit davant d'una audiència.
  • CE5 : Proposar, analitzar, validar i interpretar models de situacions reals senzilles, utilitzant les eines matemàtiques més adequades a les finalitats que es persegueixen.
  • CE6 : Resoldre problemes de matemàtiques, mitjançant habilitats de càlcul bàsic i altres tècniques, planificant-ne la resolució a partir de les eines de què es dispose i de les restriccions de temps i recursos.
  • CE7 : Utilitzar aplicacions informàtiques d'anàlisi estadística, càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o d'altres per a experimentar en matemàtiques i resoldre problemes.
  • CE8 : Desenvolupar programes que resolguen problemes matemàtics utilitzant per a cada cas l'entorn computacional adequat.
  • CE9 : Utilitzar eines de cerca de recursos bibliogràfics en matemàtiques.

 

Competències genèriques específiques de la UA

  • CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
  • CGUA2 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA3 : Adquirir o tenir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG2 : Demostrar capacitat de gestió/direcció eficaç i eficient: esperit emprenedor, iniciativa, creativitat, organització, planificació, control, presa de decisions i negociació.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica, els valors d'igualtat i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.
  • CG7 : Demostrar capacitat d'adaptar-se a noves situacions.
  • CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Adquirir coneixements sobre els fonaments matemàtics que sustenten la teoria de codis i en particular els requerits en els continguts de l'assignatura.
  • Conèixer les nocions i els mètodes bàsics de la teoria de codis, incloent-hi les famílies de codis més importants i algunes de les seues aplicacions més interessants (transmissió d'informació a llarga distància, CD/DVD, etc.).
  • Fer servir els codis lineals mitjançant l'ús de les matrius generadora i de control i saber obtenir-ne una a partir de l'altra.
  • Fer servir els codis cíclics com a ideals d'un anell de polinomis i saber obtenir el polinomi de control a partir del polinomi generador i viceversa.
  • Saber obtenir la matriu generadora (respectivament, de control) a partir del polinomi generador (respectivament, de control).
  • Conèixer les propietats bàsiques dels codis convolucionals.
  • Utilitzar alguna aplicació informàtica per a simular la codificació i descodificació d'informació mitjançant els codis estudiats.
  • Desenvolupar la competència i habilitat per a adaptar els mètodes estudiats a situacions i casos concrets, modelitzant o implementant les eines adequades.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

 

  • Adquirisquen coneixements sobre els fonaments matemàtics que sustenten la teoria de codis i en particular aquells requerits en els continguts de l'assignatura.
  • Coneguen les nocions i els mètodes bàsics de la teoria de codis, incloent les famílies de codis més importants i algunes de les seues aplicacions més interessants (transmissió d'informació a llarga distància, CD / DVD, etc.).
  • Facen servir els codis lineals mitjançant l'ús de les matrius generadora i de control i sàpiguen obtenir una a partir de l'altra.
  • Utilitzen els codis cíclics com ideals d'un anell de polinomis i sàpiguen obtenir el polinomi de control a partir del polinomi generador i viceversa.
  • Sàpiguen obtenir la matriu generadora (respectivament, de control) a partir del polinomi generador (respectivament, de control).
  • Coneguen les propietats bàsiques dels codis convolucionals.
  • Utilitzen alguna aplicació informàtica per a simular la codificació i decodificació d'informació mitjançant els codis estudiats.
  • Desenvolupen la competència i habilitat per a adaptar els mètodes estudiats a situacions i casos concrets, modelitzant i implementant les eines adequades.

 

 

;

Dades generals

Codi: 25061
Professor/a responsable:
SOLER ESCRIVA, XARO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,68
Crèdits pràctics: 0,72
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: MATEMÀTIQUES
    Àrea: ÀLGEBRA
    Crèdits teòrics: 1,68
    Crèdits pràctics: 0,72
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix