Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Aquesta assignatura se situa en el mòdul Bàsic i dins d'ell en la matèria "Estadística". L'assignatura, com el seu propi nom indica, és una introducció a l'estadística. En aquest sentit, representa un primer acostament de l'alumne al mètode estadístic, fonamentalment des del punt de vista descriptiu. L'assignatura es complementarà amb les de cursos posteriors "Probabilitat" i "Inferència Estadística", i juntament amb aquestes, servirà de base per a aplicacions estadístiques més avançades com a "Sèries Temporals", "Anàlisis de dades II" o "Processos Estocàstics". Amb aquesta assignatura es pretén establir les bases per a aconseguir una comprensió del mètode estadístic i familiaritzar a l'alumne amb els conceptes, terminologia i notació estadística.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències específiques (CE)
- CE1 : Comprendre i utilitzar el llenguatge matemàtic. Adquirir la capacitat per a enunciar proposicions en diferents camps de la matemàtica per a construir demostracions i per a transmetre els coneixements matemàtics adquirits.
- CE10 : Comunicar, tant per escrit com de manera oral, coneixements, procediments, resultats i idees matemàtiques.
- CE11 : Ser capaç de resoldre problemes d'àmbit acadèmic, tècnic, financer o social mitjançant mètodes matemàtics.
- CE2 : Conèixer demostracions rigoroses d'alguns teoremes clàssics en diferents àrees de la matemàtica.
- CE3 : Assimilar la definició d'un nou objecte matemàtic, en termes d'altres ja coneguts, i ser capaç d'utilitzar aquest objecte en diferents contextos.
- CE4 : Saber abstraure les propietats estructurals (d'objectes matemàtics, de la realitat observada, i d'altres àmbits) per a distingir-les de les purament ocasionals i poder comprovar-les amb demostracions o refutar-les amb contraexemples, així com identificar errors en raonaments incorrectes.
- CE5 : Proposar, analitzar, validar i interpretar models de situacions reals senzilles, utilitzant les eines matemàtiques més adequades a les finalitats que es persegueixen.
- CE6 : Resoldre problemes de matemàtiques, mitjançant habilitats de càlcul bàsic i altres tècniques, planificant-ne la resolució a partir de les eines de què es dispose i de les restriccions de temps i recursos.
- CE7 : Utilitzar aplicacions informàtiques d'anàlisi estadística, càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o d'altres per a experimentar en matemàtiques i resoldre problemes.
- CE9 : Utilitzar eines de cerca de recursos bibliogràfics en matemàtiques.
Competències genèriques específiques de la UA
- CGUA2 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
- CGUA3 : Adquirir o tenir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.
Competències genèriques de grau
- CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
- CG2 : Demostrar capacitat de gestió/direcció eficaç i eficient: esperit emprenedor, iniciativa, creativitat, organització, planificació, control, presa de decisions i negociació.
- CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
- CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
- CG5 : Comprometre's amb l'ètica, els valors d'igualtat i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
- CG6 : Aprendre de manera autònoma.
- CG7 : Demostrar capacitat d'adaptar-se a noves situacions.
- CG8 : Adquirir una preocupació permanent per la qualitat i el medi ambient, el desenvolupament sostenible i la prevenció de riscos laborals.
- CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Saber preparar i depurar un conjunt de dades per a analitzar-les després.
- Conèixer i saber calcular els diversos estadístics unidimensionals, a més de les propietats i utilitats que tenen.
- Saber estudiar la relació entre dues o més variables, amb els mètodes apropiats i la capacitat de proporcionar la bondat de l'ajust aplicat.
- Sintetitzar i analitzar descriptivament un conjunt de dades, mitjançant un programa informàtic d'anàlisi estadística, aplicar-hi les eines estadístiques apropiades i interpretar-ne correctament els resultats.
- Comprendre i fer servir els principis bàsics dels fenòmens aleatoris i la probabilitat.
- Entendre i aplicar el concepte de probabilitat condicionada, a més dels teoremes de la probabilitat total i de Bayes.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Introduir a l'alumne en la terminologia, metodologia i maneig d'eines estadístiques.
Dades generals
Codi:
25017
Professor/a responsable:
MULLOR IBAÑEZ, RUBEN
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,32
Crèdits pràctics:
1,08
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FÍSICA APLICADA
Àrea: FÍSICA APLICADA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
FONAMENTS DE L'ANÀLISI ECONÒMICA
Àrea: ECONOMIA APLICADA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
MATEMÀTIQUES
Àrea: ESTADÍSTICA I INVESTIGACIÓ OPERATIVA
Crèdits teòrics: 1,32
Crèdits pràctics: 1,08
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MATEMÀTIQUES
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)
-
DOBLE GRAU EN FÍSIC I MATEMÁTIQUES
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)